veckans hälsoutmaning paleo ät naturligt

Veckans hälsoutmaning v.41 – Paleo: ät naturligt

av Cecilia Folkesson

På måndag är det dags för nästa veckas hälsoutmaning och kommande vecka handlar om Paleo.

 

Veckans utmaning: Ät naturligt

Under vecka 41 kör vi Paleovecka! Paleo, eller stenålderskost som den även kallas innebär att man äter som man gjorde på stenåldern. Alltså så som vi är skapta för att äta.

 

Ät mycket av:

  • Ägg
  • Grönsaker & rotfrukter
  • Fisk, kött & skaldjur
  • Nötter och fröer
  • Frukt och bär (Undvik gärna större mängder frukt och välj gärna ekologiskt.)

 

Undvik:

  • Mejeriprodukter
  • Spannmål & baljväxter
  • Processad mat
  • Raffinerat socker
  • Ät så lite kemiska tillsatser som möjligt

Frågor? Skriv dem i kommentarerna så svarar jag!

 

Paleo guide veckans hälsoutmaning

Ladda ner min e-bok – gratis!

I samband med veckans hälsoutmaning får du ett ex av min Paleo-guide! Prenumerera på mitt nyhetsbrev så skickas den till din mail! (för er som redan prenumererar fanns den med i senaste nyhetsbrevet.)

I nyhetsbreven hittar du tips, inspiration, ser kommande veckas utmaning och får även se veckans luckor i kommande Julkalender – missa inte det!


 

Tidigare utmaningar

Är du suger på fler utmaningar eller vill kombinera veckan utmaning med en till, hittar du tidigare utmaningar här:

v 36 – Skippa socker, mjöl och mjölk
v 37 – 10 000 steg om dagen – under 1 vecka
v 38 – Squatpositionen
v 39 – Gå på toaletten rätt
v 40 – Bättre och mer sömn

 

Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

9 kommentarer
0

Du kanske även gillar detta

9 kommentarer

Helena 7 oktober, 2018 - 17:49

Hej,
Bra utmaning tycket jag Äta mycket grönsaker/rotfrukter borde alla göra. Jag och familjen hänget på – med viss modifiering 🙂 Quinoa och havregryn (i gröt) kommer vi att äta. Behövs i uppladdningen inför nästa helgs maraton.
Ha en bra vecka.
/Helena

Svara
Cecilia Folkesson 8 oktober, 2018 - 13:39

Hej Helena!
Kul att höra 🙂 Och tumme upp för modifieringen! Precis så man ska göra, anpassa det efter det som passar familjen bäst!

Ha en fin vecka och lycka till på loppet!

Kram

Svara
Lindaj26@hotmail.com 8 oktober, 2018 - 06:36

Vad kan man ha i kaffet istället för mjölk?

Svara
Cecilia Folkesson 8 oktober, 2018 - 13:38

Jag kör med Oatly Ikaffe. INte 100% paleo pga spannmål, men såpass lite så jag låter det passera 😉 Och min mage blir gladare! Annars kan man använda nötmjölk.

// Cecilia

Svara
Matilda 8 oktober, 2018 - 16:00

Du har inget bra tips på lut om något recept på nötmjölk man kan göra själv, som funkar bra i kaffe? Jag gör t ex supergod (till gröt) mandelmjölk på bara mandlar & vatten, men den ”rundar inte av” kaffet på samma sätt som t ex iKaffe.

Svara
Cecilia Folkesson 9 oktober, 2018 - 09:29

Hej Matilda, oatly i kaffe slår väl det mesta, men man kan göra nötmjölken tjockare (mer nötter, mindre vatten) då tycker jag den blir bättre i kaffet 🙂

// Cecilia

Svara
Matilda 9 oktober, 2018 - 13:03

Tack för tips – ska testa! 🙂

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More