”kokosnötsskålar”
bättre sömn

På måndag är det dags för nästa veckas hälsoutmaning och kommande 7 dagar handlar om bättre sömn. Och sömnen bör man såklart tänka på i mer än en vecka, men det är en bra start och förhoppningsvis kan de nya rutinerna resultera i mer och bättre sömn även i fortsättningen!

 

Bättre sömn= Superviktigt!

Vi är många som sover mindre än vi behöver. Jag har läst (minns tyvärr ej var) att de där timmarna innan 24:0 är de viktigaste för en bra sömn. Och sömnen är så viktigt!

Vi bör sova 7-8 timmar per natt och sömnen är superviktig för vår hälsa. Sover man dåligt under en längre tid ökar risken för sjukdomar, minnet försämras och immunförsvaret försvagas.

 

Veckans hälsoutmaning:

Försök att få till fler timmars sömn. Personligen siktar jag på 8 timmar och behöver då gå och lägga mig innan 22:00 för att uppnå dem.

Finns det en härligare känsla än att vakna utvilad?

 

Så somnar du enklare

Skippa mobilen innan du somnar
Har du svårt att somna, lyssna på en ljudbok istället och använd sömnfunktionen på t.ex 30 minuter!

Undvik kaffe, te och alkohol
Koffein har en halveringstid på 6 timmar, så alla dagens koppar kaffe kan göra det svårt att somna. Och du vet väl att även grönt te innehåller koffein? Vill du dricka te, drick ört-te på kvällen.

Rutiner
Försök att gå och lägga dig samma tid varje kväll.

 

Tidigare utmaningar

Är du suger på fler utmaningar eller vill kombinera veckan utmaning med en till, hittar du tidigare utmaningar här:

v 36 – Skippa socker, mjöl och mjölk
v 37 – 10 000 steg om dagen – under 1 vecka
v 38 – Squatpositionen
v 39 – Gå på toaletten rätt

Följ med på Instagram: @ceciliafolkesson under #veckanshälsoutmaning

 

Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

Total
24
Shares

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close