”Julrecept-ebok”
lchf inköpslista

Michelle som gillar barkis mest av allt, ville gärna ha lite tips på vad man kunde äta istället. Listan kan ju göras lång och jag har nämnt dessa förut, men här kommer lite LCHF-tips igen.

 

Bra att äta
– Kött, kyckling och fisk och skaldjur
– Ägg
– Grönsaker som växer ovan jord
– Naturligt fett (ex smör, kokos, olivolja) Läs mer om kokos

Inte bra att äta
– Socker och stärkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis)
– Sötningsmedel (Sukrin är okej, höjer varken insulin eller blodsocker)
– Frukt
– Margarin läs mer om varför margarin är dåligt
– Öl läs om Öl vs Vin

Okej att äta i måttliga mängder
– Bär
– Nötter
– > 70 % mörk cholkad. (Anthon Bergs 81% är supergod!)
– Rödvin

Försöka välja ekologiskt och utan e-nummer. Ju renare mat desto bättre. När man äter enligt Lchf får man energin från fettet istället för kolhydraterna, så det är viktigt att få i sig just fett. Kolla det här inlägget om varför du inte blir fet av fett.
Använd kokosmjölk, 40% grädde eller den fetaste creme fraichen vid matlagning. Ta det lungt med mjölken (Kaffe latten tex) bättre med grädde i kaffet. Läs mer om Grädde vs Mjölk. Många tror att LCHF bara handlar om ägg och bacon, och så är det verkligen inte. Det handlar om att äta ren mat utan massa socker, konserveringsmedel, färgämnen, MSG (natriumglutamat) osv.

TIPS x 3

Frukost
• Ägg: Kokta ägg, äggröra, omelett
LCHF-bröd med smör, ost och grönsaker
• Rysk yoghurt med kokos och hallon

Lunch på stan
• Kebabsallad med fetaost och sås (helst vitlök, ofta ketchup i den vanliga)
• Dagens lunch/Buffé, behåll kött/fisk/kyckling. Be om extra sallad och sås/fetaost. Se upp med redda såser.
• MAX Lowcarb meal med grönsallad. Extra bacon om man känner för det.

Middag hemma
• Kycklinggryta med creme fraiche, grädde, fetaost och tomater
• Tacos: Grönsaker, köttfärs, ost, creme fraiche/smetana
• Grillat: Fläskfilé/kyckling/fisk/halloumi med grönsaker och bea eller aioli och sallad

Istället för ris, quinoa, potatis och pasta
• Ungsrostad blomkål
• Stekt vitkål med vitlök, mandel och japansk soya
• Broccoli

Dessert
• Jorgubbar/bär med vispad grädde
• Kokoschips/flingor i smält mörk choklad (hög kakohalt, 80% och upp, tex Anthon Bergs 81%
• Kokosplättar med bär: 2 dl kokosmjöl, 4 st ägg, 2 dl vispgrädde

Snacks
• Ostar: brie/babybell/västerbottenost tex.
• Avocado med västkustsallad
• Macadamianötter

Dryck
• Vatten
• Kaffe med kokosfett eller grädde
• Rödvin


5 kommentarer

  1. Väldigt bra tips! Och viktigt att få fram att det handlar om att använda så rena produkter som möjligt. Inte dricka grädde typ! Tycker det är svårt med E-ämnen som i ex. korv, skinka, bacon osv. Har du ngt tips på bra märken? Mvh Therese

    1. Visst handlar det inte om att halsa grädde och käka bacon och smör. Jag äter väldigt lite korvar mm. Men då och då får det funka, ibland har man inget val 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*