”Julrecept-ebok”

Kokos förbättrar immunförsvaret
I kokosfettet finns laurinsyra. Laurinsyran kan i vår kropp göras om till monolaurin. Både laurinsyran och monolaurinet är antibakteriella, de hjälper till att bekämpa skadliga bakterier.
Laurinsyra finns även i modersmjölk. Det hjälper att skydda barnet från infektioner. Genom att äta kokos kan man få tillbaka det skydd man hade som spädbarn.

Kokos gör dig mätt och höjer ämnesomsättningen
Studier gjorda på både djur och människa visar att fetterna i kokos höjer ämnesomsättningen och gör oss mätta.
Om man äter en frukost med riklig mängd av dessa fetter äter man spontant mindre till lunch och gör av med mer energi.
Många menar att en större konsumtion av kokosprodukter skulle kunna minska risken för övervikt.

 

TIPS!
Rosta kokosen. Man behöver självklart inte maskinen nedan, går lika bra med färdigriven. Gärna ekologisk, ICA har en bra.

 

Om man plockar kokosnötterna direkt från träden är köttet mjukt, nästan geléaktigt. Vill man åt den hårda kokosen får man leta på backen. Om det finns vatten kvar i nöten är den okej att äta. Bara att skaka på den.

 

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*