”kokosnötsskålar”
äta periodisk fasta

Jag har fått massa mail och frågor om periodisk fasta.

Anledningen till att jag kör periodisk fasta är att jag vill bli av med lite mer underhudsfett nu när jag snart slutfört Projekt “60 dagar”.
Nu har jag kört periodisk fasta i en vecka. Vissa dagar är jag dödshungrig vid lunch, andra inte alls. Kroppen vänjer sig rätt snabbt och jag tänker köra några veckor till. Då borde kroppen hunnit ställa om sig. Nu äter jag mellan 12:00 och 20:00. Där emellan äter jag inget och dricker bara kaffe och vatten.  Jag gillar idén att äta ordentligt när man väl äter. Det gör jag nu. Och eftersom jag äter LCHF hinner jag inte bli hungrig så snabbt efter jag har ätit, så jag äter i princip 2 gånger om dagen nu.

Jag kombinerar träning med periodisk fasta, och då är det viktigt att äta efter man tränat. Ex; träna när fastan nästan är över (i mitt fall 12:00) och ät direkt efter. Eller träna kväll och ät sista måltiden efter träningen. (Runt 20:00 i mitt fall) Tränar man under fastaperioden är det extra viktigt att ta aminosyror (BCAA) innan.

 

Så här funkar periodisk fasta:
• Den åtta timmar man äter  i kombination med träning ska ge muskeltillväxt.
• Under de 16 timmar man fastar förbrukas överskottet.

Några tips:
Dela upp dina måltider hur du vill under de åtta timmar du äter, tex: 2 stora mål mat eller ett stort och två små. Det viktiga är att man bara äter under åtta timmar och kör samma tider varje dag.

Tränar man i samband med periodisk fasta är det viktigt att äta det största målet mat efter träningen. Har man svårt att äta direkt efter kan kan köra med proteinpulver och sen mat. Jag gillar Holistics. Innehåller inget socker, sötningsmedel eller artificiella smakämnen. Finns att köpa här

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?
Många undrar just detta och “Styrketraningsprogram” skriver en vad jag tycker vara en logisk förklaring:

En periodisk fasta är inte svält. Dagens människor är bortskämda och borde lära sig att slå ihjäl sin egen mat och bära hem den. Rent utvecklingsmässigt vore det katastrof om människor skruvade ner kroppsfunktioner efter en kort tid utan mat. Då försämrar man ju sin egen förmåga att fixa ny mat.
Förbränningen går ner efter omkring 60 timmar. Det är alltså en oerhört lång tid utan mat som krävs för det.  I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen går upp marginellt under första två dygnen utan mat. Det tycks även ske för vilande individer.
Rent överlevnadsmässigt är det logiskt. När man är utan mat behöver kroppens funktioner skruvas upp. Då ökar man chansen att fånga mat. Det är åtminstone mer logiskt än att det motsatta skulle ske.

10 kommentarer

  1. Hej!!!
    Vill tacka för en mycket bra sida.
    Sen tänkte jag kolla om du kanske kan skriva hur du äter och vad nu när du kör periodisk fasta.
    började själv i söndags å har kört lchf i 1år. men har halv svårt att komma på vad jag ska äta under min ätarperiod. och hur mycket.

    MVH Madeleine

    1. Hej! Kul att ,du gillar sidan 🙂 jag äter nog lite mindre nu än vad jag gör när jag inte kör PF. men vanlig LCHF. Lunch vid 12 och ibland ngt litet innan träning, sen stor middag efter träningen.
      / cecilia

      1. Okej,
        Äter du mejeri produkter, frukt (ibland) nu när färska börjar komma för sesongen.
        Glad för exempel på hur en dag eller fler kan se ut.
        //Madeleine

  2. Är själv sugen på periodisk fasta,men hur gör de dagarna jag tränar sent. Som tex. ikväll – träning 19.30.. Är hemma igen vid 21.30.. Mat innan eller efter?? Kan jag förskjuta fastan 2 timmar?? Till 14.00 och 22.00 istället den dagen??

    1. det viktiga är att man håller fastan till samma tid varje dag. isåfall får du köra 14-22 varje dag :-/

    1. hej! räknar inte kolorier alls. äter när jag är hungrig tills jag blir mätt, då behövs sällan mellnmål. men blir jag ändå hungrig mellan måltider tar jag en bit ost, kokos eller lite nötter och bär.

  3. Jag blev jätteglad när jag hittade din sida, många bra tips och väldigt inspirerande! Jag har dock ett par frågor. Jag är en periodare när det gäller både träning (fy skäms) och bra matvanor. Jag vill börja på LCHF men började faktiskt med periodisk fasta sen i förrgår då jag sällan är hungrig på morgonen ändå, och efter kl 20 brukar vara då jag slänger i migskräp för att man är “sugen”. Min fråga är, tror du det kan vara en bra idé att köra periodisk fasta så och bryta gamla mönster först med hjälp av denna och kanske efter någon vecka eller två börja LCHF och träning eller tycker du att man ska slänga sig in i allt på samma gång? / Johanna

  4. Pingback: myt #1 | roethlisberger | ShapeMeUp!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*