tabbouleh quinoa

Tabbouleh med quinoa

av Cecilia Folkesson

Annonslänkar

 

Någon mer än jag som ÄLSKAR tabbouleh? Så här gör det en supergod glutenfri tabbouleh.

 

Tabbouleh är en typ av sallad som är ett gott tillbehör till bland annat grillat. Den görs vanligtvis på bulgur som kommer från vete. För att göra den glutenfri blandar jag ihop min tabbouleh med quinoa.

Quinoa är ett frö som är naturligt glutenfritt. Det är ett fullvärdigt protein vilket innebär att det innehåller alla essentiella aminosyror som kroppen behöver.

Det brukar finnas i välsorterade matbutiker och går även att beställa från Bodystore. (Prisgaranti och fri frakt)

 

Olika typer av quinoa

Det finns olika typer av quinoa: röd, svart och vit.
Den vita quinoan blir lite fluffigare och mjukare när man tillagar den medans den röda och svarta har mer tuggmotstånd.

 

 

tabbouleh quinoa

 

Tabbouleh med quinoa

  • 1 dl quinoa (röd eller svart)
  • 1 stort knippe stor-bladig persilja
  • 1/2 lök
  • 2 tomater
  • 1 citron
  • Salt & Nymalen svartpeppar

 

Gör så här:

  1. Koka 1 dl quinoa efter anvisning på förpackningen.
  2. Skölj och hacka persiljan.
  3. Skär tomaten i små bitar och hacka löken.
  4. Blanda ihop persiljan med tomat och lök och pressa över citron.
  5. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Denna sallad blir ännu godare om den får stå och dra i kylen en stund innan servering.

 

 

Fler recept med quinoa

Quinoa är ett bra glutenfritt alternativ och passar utmärkt i flera typer av rätter – allt från frukostgröten till matiga sallader och tillbehör.

Klicka på bilderna så kommer du direkt till recepten:

 

 

 


Följ mig här

Här kan du följa mig för fler tips, recept och inspiration:
Instagram
Facebook
Nyhetsbrev

 

Du kanske även gillar detta

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More