sockerfritt

Sockerfritt har blivit väldigt på tapeten på senaste. En “trend” som är superbra och som jag verkligen hoppas hålla i sig!

Många av oss, inklusive jag själv, har svårt att hantera situationen när det kommer till socker. Har man väl börjat äta för mycket socker är det svårt att sluta. Även om man inte rent socker finns socker i det mesta vi äter.

 

Läs innehållsförteckningen

Det du minst anar innehåller socker. Fryst klyftpotatis innehåller ibland druvsocker, te kan innehålla socker. Bara några få exempel. Börja läsa innehållsförteckningarna när du handla. Och ännu bättre, välj rena råvaror utan förpackningar!

 

Skippa snabba kolhydrater

Socker finns även i bröd, pasta och ris. Välj bort denna onödiga bukfyllnad och välj bättre alternativ. Rosta vitkålsklyftor eller gör broccolimos och ha som tillbehör och byt brödfrukosten mot äggfrukost. Kakor och bullar skippar man såklart helt.

 

Skippa frukten

“Minst 500 gram frukt och grönt om dagen” säger många. Vill du bli av med ditt sockersug, välj bort frukten. Den frukt som inte skjuter ditt blodsocker i höjden är avokado. (Det är faktiskt en frukt) Och det är just blodsockter du vill hålla på en jämn nivå för att slippa blodsockerdippar som ofta visar sig som hunger/sug. Ett stabilt blodsocker får du genom att äta låg andel kolhydrater och tillräckligt mycket mat.

 

Hoppa över “Fuskdagar”

Fuskdagar eller unna-sig-dagar förstör allt det jobb man lagt ner under veckan. Det kvittar om du bara äter socker en dag, du kommer bli sugen på socker ändå. Även om många i din omgivning förmodligen kommer tycka du är tråkig, välj något annat när resten sitter med sina godispåsar. Skär upp grönsaker och gör en god aioli eller välj en påse rostade nötter. Kommande dagar kommer tacka dig!

 

Undvik sötningsmedel

Visst, det finns sötningsmedel som inte påverkar ditt blodsocker. Men det påverkar ditt sötsug, ja lovar! Håll dig ifrån sötningsmedel, lightdrycker och även naturlig sötning som dadlar och honung.

 

Se det som en lång plan, inte en quick fix

Att ta en vit månad från socker är absolut bra, men när du börjar äta bröd och lördagsgodis igen har denna månad inte gjort speciellt stor skillnad. Du kommer förmodligen snabbt in i gamla spår igen. Se din sockerdetox som något långsiktigt!

 

Läs också:

Så blir du av med ditt sockersug

 

 

Total
177
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

8 kommentarer

  1. Tack för att du tar upp detta ämne. Är man sockerberoende som jag så behöver man först ta bort drogen men sen 12-stegsarbete för att fortsätta leva i tillfrisknande. Styrkekramar! Kia

  2. Varför vill man hålla nere socker/snabba kolhydrater? Förstår vad du skriver men vad händer i kroppen när vi äter exempelvis ris?

    1. Personligen mår jag mycket bättre utan socker och för mycket snabba kolhydrater. Vid stort intag av kolhydrater höjs blodsockret och man får snabbt dippar. Man känner sig ofta trött och blir snabbt hungrig igen. Väljer man istället mat som inte höjer blodsockret så mycket drivs kroppen på fett istället för socker. Och de flesta har fettreserver att ta av. Man slipper alltså dipparna 🙂

      // Cecilia

      1. Okej! Tack för svar. Men fruktos i frukt har ju inte samma påverkan som tillsatt “ren” fruktos eller socker. De lösliga fibrerna i frukt saktar ner socker frisättningen, samt andra näringsämnen som hindrar en del socker från att tas upp i cellerna, vilket alltså inte ger den spiken eller dippen som tillsatt “vanligt” socker gör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close