”kokosnötsskålar”
Matig brysselkål och quinoasallad

Åh vad glad jag blev när jag var i matbutiken sist och hittade massa nät med brysselkål! Man glömmer ju liksom av dem under resten av året. Och brysselkål är ju så bra och gott! Ett perfekt tillbehör istället för potatis och supergott att steka lätt och ha i salladen. Brysselkål innehåller dessutom nästan dubbelt så mycket C-vitamin som apelsiner. Ett bra val med andra ord!

Jag slängde ihop en ljummen stor grön sallad med quinoa och tahini-dressing. Snabbt, enkelt, nyttigt och SÅ GOTT! Denna sallad innehåller protein från quinoa, bra fetter från avokado och massa nyttiga gröna grönsaker.

 

Matig brysselkål och quinoasallad

Brysselkål
ca 1 dl quinoa
Storbladig persilja, mycket!!
Avokado
Sockerärtor
Olivolja eller avokadoolja
Ärtskott

  1. Koka quinoa efter anvisningarna eller 1 del quinoa, 1 del vatten i ca 15 minuter.
  2. Dela brysselkålen och stek eller koka lätt.
  3. Hacka persiljan, skiva avokadon och blada ihop alla ingredienser.
  4. Ringla över olja och toppa med ärtskott

 

Matig brysselkål och quinoasallad

Tahinidressing

1 sked tahini [Annonslänk]
Citronsaft
Vatten
Salt + Svartpeppar

  1. Blada ihop tahini med citronsaft och en skvätt vatten.
  2. Späd ut med vatten till lagom konsistens.
  3. Smaka av med salt och peppar.

 

Fler recept med brysselkål:

Brysselkål med cashewnötter och rödlök
Brysselkål med vitlök och tamari

 

Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close