hjärnstark

Därför är konditionsträning superviktigt för hjärnan!

av Cecilia Folkesson

Ikväll var jag på en superspännande föreläsning med Anders Hansen, överläkare i psykiatri. Jag har lyssnat lite snabbt på honom på någon mässa och läst/lyssnat på hans bok men ändå väldigt lärorikt och spännande!

För att summera föreläsningen: “Många människor hade mått bättre psykiskt och tänkt bättre om de hade rört på sig mer!”

 

Här kommer de anteckningar jag gjorde under föreläsningen:

Fysisk aktivitet – Superviktigt för hjärnan

Något av det viktigaste man kan göra för hjärnan är fysisk aktivitet. På så sätt kan man öka koncentrationen, bli mer stresstålig, få bättre minne, bli både mer kreativ och intelligent!

Denna forskning har gjorts med magnetröntgen där man kunnat se hur hjärnan påverkats under fysisk aktivitet. Det visar att de som har bättre kondition har en större aktivitet i hjärnan.

Det är alltså superviktig att vara fysiskt aktiv – både som ung och gammal!

 

Mer idrott i skolan – för alla!

Skolgymnastiken för barnen är superviktig! Inte för att barnen ska bli bra på en viss sport – utan för att öka förutsättningarna för att bli bättre på till exempel matte och svenska. För forskning har visat att barns koncentration  (och speciellt för de barn med ADHD) och inlärningsförmåga ökar efter konditionsträning.

 

Yngre hjärna med kondition

Alla är nog medvetna att vårt minne blir sämre ju äldre vi blir. Och det sjunker med ungefär 1% per år. Förr har man inte trott att detta går att bromsa, men nu visar forskning att det absolut går att påverka. Hjärnan kan bli “2 år yngre” om du går tre snabba promenader på 40 minuter i veckan under ett år.

 

Depression och stress

Även vid stress och depression kan konditionsträning hjälpa. Och visste du att var nionde svensk äter anti depressiva läkemedel? Men det finns ett naturligt alternativ till medicinering: Konditionsträning! Men då räcker inte promenader utan man måste öka pulsen mer.

Det finns såklart undantag och denna metod fungerar främst för milda till medelsvåra depressioner.

Många som har lättare depressioner där man känner sig trött och hängig får mediciner som inte hjälper dem. Där är konditionsträning ett superbra alternativ! Och de som utför fysiskt aktivitet har ett bra skydd mot framtida depressioner!

Regelbunden träning lär kroppen också kroppen att inte reagera lika starkt på stress.

 

Och varför tycker vi det är tråkig att träna?

Om konditionsträning nu är så bra för oss borde vi då inte älska att vara ute och röra på oss? Inte alls. Våra förfäder hade ett underskott av kalorier och vi är skapta att spara de kalorier vi får i oss. Det är alltså inte konstigt att vi vill ligga i soffan och kolla serier och hetsäta lösgodis. Vi är lata av naturen!

 

Källor: Boken Hjärnstark

 

4 kommentarer
0

Du kanske även gillar detta

4 kommentarer

Nisse Hult 15 augusti, 2018 - 18:48

Håller helt med dig, kondition är motorn i kroppen, utan den stannar det mesta av.

Svara
Cecilia Folkesson 16 augusti, 2018 - 07:34

Så sant!!

Svara
Nilla Tankebubblor 15 augusti, 2018 - 20:20

Vad kul att gå på föreläsning! Jag har läst boken och gillar den mycket!

Svara
Cecilia Folkesson 16 augusti, 2018 - 07:34

Hej Nilla! Ja den är verkligen grym! Hoppas fler inom skola/kommun läser den 🙂
// Cecilia

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More