”Julrecept-ebok”
cecilia folkesson

Då var det dags för födelsedagen. Den jag trodde var den 36:e men visade sig vara den 37:e. Jaja…

Det var förresten en hel del som upplevde åldersångest som jag skrev om för några dagar sen. Och det verkar inte ha någon betydelse hur unge eller gammal man är. Den finns där. Fick även några riktigt härliga visdomsord jag kommer tänka på lite extra. Tack för att ni delar med er!

Så vad ger man den som har allt? Eller rättare sagt den som inte vill samla på sig massa prylar och inte har tid att dra iväg på inspirerande resor?  Jo, den bästa presenten någonsin: Hälsa.

Den senaste tiden (speciellt efter min senaste denguefeber) har min motivation inför bra matval inte varit på topp. All möjlig skit har slunkit ner. Och som ni som läst min blogg ett tag säkert vet går jag all in. All in på socker har det varit den senaste månaden. Inte speciellt mycket gluten, men desto mer socker. Kanske inte så mycket om man jämför “en normal svensk sockerkonsumtion” men väldigt för en kropp som inte är van vid socker. Och det känns. Magen mår kass och jag är ständigt trött och på dåligt humör. Inget motivation alls.

Så min födelsedagspresent till mig själv blev 30 dagar supermat! Men det menas bra, ren mat med så få tillsatser som möjligt. Helt fritt från gluten, mejerier och raffinerat socker. I 30 dagar till att börja med. Sen vet jag att fixar man 30 dagar kommer kroppen må så bra att man absolut inte vill gå tillbaks till skräp. Längtar dit! Bara 29 dagar kvar.

 

Så hur gick dag 1?
Över förväntan. Fixade en god sallad att ta med till jobbet. Lunchhaken brukar va duktiga på att ha socker, mjöl och mejerier i det mesta. Lite tråkigt med kaffe utan mjölk dock. Johan och barnen hade fixat mejerifri middag och sockerfri dessert till jag kom hem. Recept kommer imorgon. Kommer säkert bli en hel del huvudvärk kommande dagar. En vanlig biverkning när man lägger om kosten. Men väldigt värt!

 

fruit and friends sallad fruit and friends borås

10 kommentarer

  1. Grattis i efterskott Cecilia 🙂
    Jag är själv inne på tredje dagen med mjölkfritt. Lillan (4 mån) har eventuellt komjölkproteinallergi så då får jag prova utan… Jag kör ofta lchf (men har slarvat mkt under graviditeter o amning de sista åren), men har inte kört helt mejerfritt/mjölkfritt.
    Tack o lov för receptet på ägglatten med ingefära och lakrits jag hittade häromdagen !! Heja oss!!

  2. En kan ju inte låta bli att bli nyfiken på vad det är för typ av skit som slunkit ner? 🙂 Jag har ätit liknande kost som dig länge nu och har skrivit till dig tidigare om min resa från lågkolhydratskost och bieffekter av att äta den kosten under en längre tid. Till att lägga till fler kolhydrater i form av potatis, ris och bovete exempelvis. Trodde aldrig tidigare att detta skulle ske igen. Men jag mår verkligen toppen av det. Nu har jag chockat mig själv igen och genom att äta enligt auyruveda och “min magtyp” och har jag äntligen hittat rätt. Jag äter till och med surdegsbröd på dinkelmjöl och fiii faan så gott det är på ren svenska. Annars skippar jag gluten, men dinkel går inte att jämföra med vanligt vete och är det dessutom ett bröd gjort på surdeg så är det inget problem för tarmen och hälsan. Faktum är att jag äter väldigt mkt mer kolhydrater nu än tidigare och är i mitt livsform, trots två täta graviditeter och min yngsta dotter är åtta månader. Heja de gamla indierna säger jag 😉

    1. Ida: har ätit lågkolhydratkost i flera år och för några månader sen medvetet lagt till mer kolhydrater, ungefär som du, och fick plötsligt livslusten tillbaka igen… Är så jävla envis så jag snöade in på att lchf/paleo var det enda rätta och i efterhand ser jag tydligt hur jag tappade lust och energi, det var ingenting för mig. Intressant att läsa din kommentar :).

      1. Cissi: Intressant att höra flera som upplevt samma sak! Haha jag är lika ensvis och har lätt att snöa in på saker, var tidigare rädd för minsta lilla kolhydrat. Tappade tillsist livsglädjen, mensen var bortblåst och träningsresultaten uteblev. När vi ville bli gravida för andra gången var jag tvungen att göra något. Jag kände att kroppen var ur balans och sökte info om bieffekter av att äta lågkolhydratskost under en längre tid. Forskningen jag hittade var skrämmande och jag kommer aldrig mer råda någon att äta på det viset igen. Kvinnor tar mest stryk, det leder ofta till bekymmer med binjurarna och sköldkörteln. Träffade en kvinna som är utbildad auyryvedisk läkare i Indien och London, hon ställde verkligen allt på kant för mig. Jag fick mig en rejäl tankeställare. Hon hjälpte mig att få ordning på mina hälsoproblem genom att få ordning på matsmältningen och balansen i kroppen. Jag har aldrig mått bättre.

    2. Intressant läsning! Jag har nog gjort ungefär som du. Mer kolhydrater och inte lika strikt. Skippar fortfarande gluten.
      Det som började slinka ner var just gluten. En liten bit knäckebröd ledde till hela knäckebröd (vilket fick min mage att må kasst) Sen lite agave där, kokossirap där, och sen var det kört. Finns inga gråzoner för mig. Jag äter fortfarande lite frukt (som till frukosten idag) men annars försöker jag håla ner på det nu. Frukten påverkar ju kroppen på samma sätt som socker tyvärr.

      Trevlig helg,
      kram

  3. Vad spännande! Jag vill (behöver verkligen) hänga på under 30 dagar! Hoppas på mycket mat inspo 🙂

  4. Hej Cecilia! Finns det ngn möjlighet att typ få mailat till sig ett antal recept eller en veckomeny på detta fantastiska fenomen 30-dagar supermat? Betalar gärna för det stödet. Vill komma ur sockersuget plus att min man och jag slagit vad om vem som grejar “dieter” bäst. Han kör på soppor vilket jag inte tror på ett dugg. Kan du hjälpa mig? Kram Johanna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*