träna höst

10 tips för att hitta din träningsmotivation

av Cecilia Folkesson

Det här med träningsmotivation. När den väl kommer gäller det att hålla i den som om det inte fanns en morgondag. Här kommer 10 tips på hur du hittar och behåller träningsmotivationen:

 

1. Packa väskan kvällen innan

Förbered för träningen kvällen innan. Packa väskan och ladda hörlurarna. Då är det definitivt större chans att du kommer iväg till träningen på morgonen eller efter jobbet.

 

2. Musik

Gör bra spotifylistor. Forskning visar att rätt musik kan förbättra prestationsförmågan med hela 15 procent. Och det blir så mycket roligare att träna med bra musik i lurarna.

 

3. Se träning som egentid

Egentid är alltid viktigt. Särskilt om man har huset fullt med småbarn som kräver din uppmärksamhet 24/7. Supermysigt, visst, med man måste få vara lite ifred också. Så vad ska man prioritera? Den där fikastunder eller en timma på gymmet?

traningsmotivation
4. Sätt inte upp orimliga mål

Det är lätt att man går från att inte träna alls, till att ha satt upp mål som är näst intill omöjliga att hålla. Det är inte alltid känner för eller fixar att köra ett tuffa intervallpass. En lång-promenad kanske räcker just den dagen du inte har den extrema orken. Och ett snabbt 15-minuters pass hemma blir alldeles tillräckligt när du inte har så mycket tid över.

 

5. Hitta träningsformen som passar dig bäst

Det måste vara kul att träna för att motivationen ska hålla i sig. Vet du vilken träningsform som passar dig? Har du ens testat fler träningsformer än du kör idag? Ibland måste man testa allt från yoga till crossfit för att hitta rätt.

 

mat träning
6. Ät riktig mat

Välj bra mat och välj bort socker, mjöl och snabba, vita kolhydrater. Inte bara på grund av att “Abs are made in the kitchen”, utan man mår så mycket bättre av bra mat. Man blir piggare, får mer energi och blir automatiskt mer motiverad.

 

7. Inspireras av andra

Bloggar och sociala medier är de perfekta ställena att leta motivation och inspiration på. Häng med på utmaningar på instagram, kolla en crawl-kurs på youtube eller frossa i muskliga poser och hälsosamma matbilder.

 

8. Anlita en PT

En väl värd investering! Många personliga tränare har paket med några olika pass och träningsupplägg. Att träna med någon som har koll på alla övningar och samtidigt pushar en ger både resultat och triggar  igång motivationen.

traningsmotivation
9. Anmäl dig till ett lopp

Piska eller morot? Att göra en anmälan till ett lopp och därmed träna inför något specifikt brukar hjälpa att få igång träningssuget. Se bara till att loppet eller vad det nu är du har anmält dig till inte är för långt bort i tiden.

 

10. Ge dig själv belöningar på vägen

Sätt upp mål och belöna dig själv då och då. Det kan vara 5 kilometer under en viss tid, 3 pull ups, 3 cm mindre midjemått… Exempel på belöningar kan vara nya träningsskor, biobesök eller en solig weekend.

 

Gillar du sidan? Följ mig gärna på Facebook, Bloglovin’ eller Instagram

 

Du kanske även gillar detta

2 kommentarer

anna 28 september, 2016 - 21:46

vad jobbar du med? 🙂

Svara
Cecilia Folkesson 29 september, 2016 - 13:15

Marknadsföring och som kostrådgivare och hälsoinspiratör här 🙂

// cecilia

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More