driva blogg som företag

Att driva blogg som företag

av Cecilia Folkesson

Att driva blogg som företag – I mer än 4 år har jag drivit den här bloggen. Både när det varit superkul och mindre roligt. Vid nyår i år bestämde jag mig att satsa på den ordentligt. På den senaste upplevt vissa irritationsmoment på vägen. Kände att jag behövde skriva av mig om dessa.

 

Reklam på bloggen

Så var det detta med reklam. Igen. Jag får både mail och kommentarer om reklam på bloggen. Allt från sura kommentarer till “hot” om att sluta följa bloggen på grund av reklam. En bloggen är redaktionellt material precis som en tidning är. En tidning är fylld av reklam. En tidning kostar dessutom pengar. Reklam är vad som får tidningar att gå runt, och det är precis samma med en blogg. Om jag inte hade haft någon reklam eller sponsrade inlägg (mer om sponsrade inlägg kommer längre ner) hade jag inte kunnat fortsätta skriva inlägg, göra recept och förhoppningsvis inspirera till en hälsosammare livsstil.

 

Sponsrade inlägg (reklam)

Ett annat dilemma för många. Min blogg innehåller sponsrade inlägg. Dessa markeras ut både före- och efter text och bilder i inläggen. Jag är väldigt noga med vilka jag väljer att samarbeta med och jag skriver endast om sånt jag själv står för. Skulle tippa på att jag tackar nej till minst 2/3 av de samarbetsförslag jag får. Så allt handlar absolut inte om pengar, utan om ett bra innehåll jag själv står för och sånt mina läsare kan inspireras och lära sig av.

 

Sociala medier

Jag raderar oftast spydiga kommentarer. Det är helt menlöst för mig att ha kvar. Min blogg och mina övriga kanaler är mitt jobb, min arbetsplats. Och där gör de absolut ingen nytta. Sen finns det såklart massvis för mig kända- okända personer som är helt fantastiska med både kommentarer och pepp, STORT tack till er!!

Och i verkliga livet kan man inte ens pilla på en brödbit utan att höra kommentarer som: “DETTA ska jag lägga ut på instagram”.

Jämför det med detta:
Du jobbar som polis och har Linkedin. (Vet inte om poliser har Linkedin och synlig profil, men se det som en jämförelse bara) Vi är ute på och går och polisen går mot rött. Lite snabbt bara. Dagen därpå lägger jag ut följande på Linkedin: “Brukar du gå mot rött när du jobbar också? HAHA!!”

Detta är så klart inte ok. Precis lika “inte ok” som att någon skriver spydiga och onödiga kommentarer på mina sociala medier. Med jämförelsen menar jag så här: Mina sociala medier är som min Linkedin. Mina plattformer där jag skapar samarbeten och kontakter.

 

“Jag ska också börja blogga”

Många är nyfikna på bloggandet och det som de flesta undrar över är såklart pengar. Tjänar du pengar på att blogga? Ja. Jag tjänar pengar på att blogga. Jasså?! då ska jag också börja blogga!!

Jag vägleder gärna den som vill börja blogga. Hur ska min blogg se ut? Vart ska den ligga? Kan jag byta namn på min blogg? Hur får jag följare? Hur sköter man annonser? Samarbeten? Vilka lagar gäller? Får jag ta emot gratisprodukter utan att betala skatt? Det är alltså inte bara att “börja blogga och tjäna pengar”.

 

Företag utan hyfs och sunt förnuft.

Företag har insett värdet av att synas på välbesökta bloggar. Samarbeten är det som gör att man har möjlighet att driva en blogg som ett företag. Som gör att man har råd att köpa fotbollsskor till barnen, ge familjen mat och betala av sina lån. Det finns tyvärr många företag som inte ser likadant på saken. I genomsnitt har min blogg ca 20 000 besökare i veckan, Man säger att en inlägg är aktivt i ca 2 veckor. Det betyder att ett samarbete är aktuellt för 40 000 besökare. Minst. Och lägg till övriga sociala medier på det.

Exempel: Jag blir erbjuden ett samarbete där jag ska skriva ett inlägg, fota, skicka korr, korrigera och länka, både på blogg och sociala medier. Detta kan jag bli erbjuden en produkt värd 100 SEK i butik. Gissar att vara är värd max 20 SEK för företaget. Företaget förväntar sig då att man ska lägga dessa 2-5 timmar inlägget kan ta för en produkt värd 20 kronor. Det blir med andra ord en väldigt billig annonsering för företaget, speciellt med tanke på den specifika målgruppen som man når ut till när man väljer att annonsera på en blogg. Och inget jag kan betala barnens fotbollsskor med.

Och sen detta med att endel företag inte vill att man markerar inlägg som “samarbete”, då det ser för “köpt ut” och uppmanar till att man bryter mot marknadsföringslagen. Inte okej.

Tänk på detta om du har företag och funderar på samarbeten med bloggar. Eller om du har en blogg och har tänkt på samarbeten.

Måste dock tillägga att det finns massa företag som är fantastiska samarbetspartners. Som verkligen ser värdet i det vi bloggare gör!


Detta inlägg är absolut inget påhopp mot någon eller några specifika personer eller företag. Det är mina egna åsikter och erfarenheter om hur jag upplever mitt arbete. Som ett utvecklingssamtal där man får ta upp allt bra och dåligt med sitt jobb. För ni är ju faktiskt en del av mina arbetsgivare.

 

Du kanske även gillar detta

12 kommentarer

Resfredag 10 juli, 2016 - 12:33

High five på vartenda ord!

Svara
Cecilia Folkesson 11 juli, 2016 - 11:53

Tack!! Kul att höra!
// cecilia

Svara
Therése 10 juli, 2016 - 12:59

Vilket klokt inlägg!
Jag förstår dig helt och fullt. Oförskämt och fräckt av folk att klaga och hänga ut…
Om man inte gillar vad du skriver så är det väl bara att sluta följa…
Jag bloggar själv, gillar att skriva och inspirera, men famlar lite över hur man ska nå ut till fler…
Tack för en bra livsstilsblogg!
Du inspirerar i alla fall mig
Kram Therése

Svara
Cecilia Folkesson 11 juli, 2016 - 11:54

Tack Therése! Roligt att du gillar!
Kram!

Svara
Josefin 10 juli, 2016 - 23:20

Fin och ovanligt inspirerande blogg. Allt som du presenterar känns så sunt, modernt och hälsosamt på ett väldigt icke jagvetbäst-vis. Att folk inte fattar att du inte kan dela med dig av allt detta helt gratis är en skam, hoppas ändå du orkar fortsätta med bästa bloggen.

Svara
Cecilia Folkesson 11 juli, 2016 - 11:53

Hej Josefin,
Tack så mycket för dina fina ord! Jag kommer absolut fortsätta. Mycket tack vare fin respons som denna 🙂
Ha en härlig vecka!
// Cecilia

Svara
Clean Eating by Annika 16 juli, 2016 - 13:53

Grymt proffsigt och tydligt inlägg! Välbehövligt dessutom. Jag har (tyvärr) liknande erfarenheter och önskar fler kunde förstå att jag driver ett företag och inte “bara” bloggar som hobby.

Du får gärna skriva fler liknande inlägg framöver! Jag har inte lila långa följare som du än men närmar mig. Skulle vara så intressant att få ta del av dina tankar kring samarbeten och prissättning.

Annika

Svara
Tessan 9 januari, 2017 - 12:32

En väldigt insperierande inlägg. Hur får du läsare till din blogg? Och hittar du företagen som du bloggar om?

Svara
Elenore Bendel Zahn 8 juni, 2017 - 12:05

Heja Dig!!

Svara
Cecilia Folkesson 8 juni, 2017 - 12:30

<3

Svara
jonnie 4 juni, 2019 - 21:08

Jag tycker detta är jättesvårt hur man ska göra och hinna med både instagram, facebook, annonsering, landningssidor och bra content och sedan blogga. För är livrädd att den ska stagnera och inte bli intressant i slutändan

Svara
Cecilia Folkesson 11 juni, 2019 - 10:58

Håller såå med! Och allt administrativt arbete som ligger bakom…

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More