cecilia folkesson kostrådgivare

Så kul med så mycket frågor med så varierat innehåll!
Nu har jag nog fått med alla, hojta annars. Här hittar du “Svar på  era frågor – Omgång 1“.

 


Fråga: Jag undrar hur du gjorde med kosten under din tredje graviditet? Som jag minns åt du åt paleo-hållet? Men hur strikt var du? Och hade du några särskilda tankar kring eventuella undantag mm? Är själv i början av min första graviditet, eftersom vi inte berättat för någon ännu så har inga kommentarer kring min mat börjat komma men är lite orolig att det kan komma att göra det och vill gärna höra lite hur du resonerade!

Svar: Hej! Jag åt relativ strikt paleo under min graviditet. Det var ett lätt val för mig när jag åt så innan jag blev gravid. Resonerade att riktig mat inte skulle kunna vara dåligt för ett foster. Sen het-åt jag så sjukt mycket under graviditet nummer två, så ville absolut inte in i det träsket igen. Men visst var det många som hade åsikter. Mest negativt. Jag valde att äta kalcium-tillskott då jag kände att jag inte hade tillräckligt bra koll om jag fick i mig tillräckligt för två. Lycka till med graviditeten och hoppas du får må bra!

 


Fråga: Har du förslag på frukostar som är goda och basiska (vi jobbar på att reglera syra-/bas balansen i vår kost). Har gjort gröt på hirs och bovete men min man har svårt för konsistensen! Vad kan man göra istället för gröt och smoothie?
Vad har du för tips om att bekämpa candida
?

Svar: Hej! Jag skulle göra gröna smoothies med avokado, kokosmjölk och bär. Ni är nog redan på rätt spår gällande candida. Skippa socker, jäst, gluten, spannmål, mejerier, halvfabrikat. Socker gäller ju även frukt, så dra ner på det också. Griskött är bra att undvika. Så grönt och naturligt det går!

 


Fråga: Äter cleant och enligt FODMAP. Har skippat frukosten nu i snart 2 år och magen mår så bra. Kan man äta enligt 16:8 varje dag hela livet? Försämras förbränningen eller är det en myt??

Svar: Om magen och du mår bra av att skippa frukosten, kör på det! Viktigt är att resten av målen mat är nyttiga och näringsrika, men det verkar du redan ha bra koll på. Vad jag läst mig till försämrar det inte förbränningen om man kör periodisk fast under en längre tid, men är inte tillräckligt påläst för att ge ett korrekt svar.

 


Fråga: Vad har du för erfarenhet och åsikt kring att äta för sin blodgrupp? Tack för en grymt bra blogg!

Svar: Tack!! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta och är dåligt påläst. Men jag har träffat många som äter på det sättet och dom säger sig må väldigt bra. Lycka till!

 


Fråga:Hejsan har en dotter på 4 månader och har börjat fundera lite kring smakportioner, gröt och välling mm. Hur gjorde du? Jag vill laga maten själv så man vet vad hon får i sig istället för att köpa halvfabrikat. Hur tänkte du kring socker och salt i maten? Gav du den maten ni själva åt tidigt eller gjorde du eget till Dem små?.

Svar: Till min yngta kille lagade jag det mesta av maten själv, då vi var på Bali och det inte fanns någon barnmat. Jag gjorde gröt på bovete och havregryn. När vi var ute och åt fick han i sig lite gluten då och då. Idag när Otis är snart två äter han den mat vi äter. Vi använder bara himalasalt, vilket är ett bra salt. Det är det vita raffinerade saltet som är dåligt. Även för oss vuxna. Otis började äta vanlig mat när han var ca 8 månader. Men om vi åt något “konstigt” fick han en barnmatsburk ibland. Lycka till!

 


Fråga: Jag undrar hur du kom igång med träning efter graviditeterna, och om du har något bra tips för att hitta motivation och komma igång? Fick foglossning tidigt i v. 10 och roddmaskin och bicepscurls var träningen jag kunde göra under graviditeten. Nu är sonen 9 månader och det är SÅ tungt att komma igång, framförallt psykiskt. Känns som att börja om från början helt och hållet (kunde knäböja med 90 kg innan, nu är det tungt med bara skivstången liksom..)?

Svar: Hej! Efter nummer två var det ingen som helst problem att komma igång. Jag började träna crossfit bara några månader efter jag fött honom. Nu med nummer tre har det varit värre. Jag har åkt på dengue-feber två gånger och det har verkligen fått mig ur balans. Magmusklerna tog mycket längre tid på sig att dra ihop sig igen så jag körde mycket Mammamage det första året. Men som svar på din fråga: det gäller väl bara att bestämma sig. Det brukar ju ta någon vecka tills man är inne i det och då brukar motivationen komma av sig självt. Det gäller bara att hålla ut dom där första veckorna när det känns tungt och motigt. Och hitta en träningsform du verkligen gillar att göra. Då brukar det gå betydligt lättare.

 


Fråga: Hur tänker du kring barn och kosttillskott? vad rekommenderar du?

Svar: Våra barn får d-vitamin och omega 3. Dessa två tycker jag alltid är viktiga. Jag ger dem Ecolomega som är en flytande ekologisk fiskolja. D-vitamin får dom flytande från Holistic. Vid utlandsresor brukar jag ge dem probiotikan Pure Biotics för barn.

 

 


Fråga: Har du tips på glutenfria alternativ till pasta och bröd som kan gå hem hos kräsna barn?

Svar: Det finns bra utbud på glutenfri pasta i butikerna nu för tiden. Mina tycker grön linspasta är helt ok. Bröd brukar bli lite värre. Det jag bakar själv brukar barnen inte vara så förtjusta i, med dessa frallor gillar dom. Värt att testa! Vi brukar göra mycket ugnsrostade rotfrukter och rotmos. Lycka till!

 

 

 

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close