Det här med avföring är ett väldigt känsligt ämne. Om det inte hade varit så hade antagligen fler bajsat rätt. Så här ser det ut i vårt badrum. En simpel pall från IKEA som flyttas mellan handfat och toastol. Smidigt och framförallt superviktigt:

 

Squat-positionen – så bajsar du rätt

De flesta av oss västerlänningar sitter rakt upp på en toalettstol när vi går på toa. Detta kan orsaka tarmproblem och förstoppning då ändtarmens muskler inte öppnas upp helt. Trycket på tarmen riskerar att bli för stort vilket kan resultera i tex hemorrojder.

Detta kan man förhindra genom att sitta i en hukande ställning (squatting) när man bajsar. Precis som stora delar av världen gör i form av hål i golvet eller squat toilets. Det enda som behövs är alltså en pall att sätta upp fötterna på. Då hamnar du i hukande position, vilket är den ursprungliga och naturliga ställningen för nummer två.

 

Sittande_squatting

Puborectalis-muskeln går runt ändtarmen som en ögla och när man sitter ner drar denna ihop sig och gör det svårare för avföringen att passera. Om man istället sitter framåthukad med fötterna på en pall rätas ändtarmen ut och har lättare att tömmas helt och smärtfritt.

 

Total
84
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

5 kommentarer

  1. Har börjat använda pallen, som ändå stod på toan, för nummer två. Kan bara säga att det är fantastiskt! Kommer använda varje gång möjlighet finns! Har haft trög mage, men det är som bortblåst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close