”kokosnötsskålar”
mejerifritt

Jag kör ofta mejerifri LCHF. Eller fruktfri Paleo. Min mage har blivit en helt annan mage utan spannmål och socker, och det blir ännu bättre utan mejeriprodukter. Det blir så klart lite krångligare, men jag gillar att utmana mig själv med att krångla till saker lite.

Är man ute efter viktminskning, är mejerifritt också ett bra alternativ. Man får i sig en hel del kolhydrater (mjölksocker) genom mejerier. Och tar man en skvätt grädde i kaffet, blir det lätt mer och mer grädde. Och fler och fler koppar kaffe. Så blir det för mig i alla fall.

Och jag kan inte hålla mig till att äta lite av någonting. Precis som med socker. Hade jag en påse godis, åt jag upp hela. Direkt.

Många skriver och är nyfikna på mejerifri LCHF. Vad kan man äta? vad ska man handla? 

 

Så här följer en lista på bra saker att ha hemma:

Ägg (i massor)
Avokado
Broccoli
Blomkål
Kokosgrädde (helst Santa Maria i tetra pak, den är utan tillsatser)
Makrill i tomatsås
Kokosmjöl
Kokosfett
Mandelsmör
Makadamianötter
Fisk, fågel, kött
Aioli
Majonäs
Krossade tomater
Olivolja
Kokosnötter
Bladspenat
Gräsbetat kött

 

Mina bästa tips:

  • Skippa gluten
  • Dra ner på mejerier
  • Ät mer vegetariskt
  • Skippa raffinerat socker
  • Undvik halvfabrikat
  • Leta ekologiskt och KRAV-märkt
  • Välj alltid smör före margarin

 

Har ni fler tips på bra råvaror eller livsmedel får ni gärna skriva dem i kommentarerna, så lägger jag till dem i listan!

 

36 kommentarer

  1. Mandelmjöl och vitkål! 🙂 Bra inlägg! En fråga.. Gör du egen majonnäs då? Gjort några olika recept, men tycker inte jag får den riktigt god!

    1. Jag har ett bra recept på hemmagjord majonäs som är superenkel att göra!

      1 ägg (både gulan och vitan direkt från kylskåpet)
      1 tsk dijonsenap (kung markattas är godast)
      1 1/2 tsk vitvinsvinäger
      2 dl olivolja (OBS! välj en mild variant, finns en från Zeta som är mild som är jättegod, använd inte extra virgin till majonäs!)
      1 nypa salt

      Lägg i samtliga ingredienser i en mixerkanna, det gör inget om tex ägget är kallt och olivoljan är rumsvarm.

      Mixa med mixerstav tills du ser att all olja har blandats in.

      Klart!

      Blanda ner pressad vitlök så får du en supergod aioli eller så kan du blanda i cayennepeppar och paprikapulver så får du en lite kryddigare variant 🙂

      /Ellinor

      1. Vad heter oljan? Jag har letat, men tycker det är svårt att veta vilken som är mild, det står ju tyvärr inte på dem! 🙂

        Ditt recept har jag sett hos Under vårat tak, och det funkar verkligen! Mitt enda problem är att hitta en olja som inte ger en bismak…

          1. Haha, det var så enkelt alltså! Men då har den inte funnits där jag letat – men nu ska jag fortsätta leta!

  2. Ja som ovan nämnd använder jag oxå mycket spenat och även selleri.
    Romansallad, groddar och vitlök används frekvent.

    En fundering ang macadaminötterna, finns det någonstanns det säljs osaltat? Har inte hittat några.

  3. Jag skulle behöva ett mat schema för har svårt med att sätta ihop ett för vecka för vecka. Så nu undrar jag om fu kan hjälpa mug med det och jag trönar tre ggn i veckan på gym, har lätt för att bygga på mug muskler ich svårt att gå ner i vikt. Har legat hela tiden mellan 75-78 går inte ner eller över. Är 1, 63cm väger just nu 75kg

    1. Tips! Tonfisken brukar ligga i en billig, ohälsosam olja. Köp den i vatten och häll på olivolja själv istället.

  4. Paranötter är godare än magademia och jag tror de innehåller mindre kolhydrater! Oliver är bra också:)

    Har du tips på färdig sockerfri majonäs eller aioli? Det är inte alltid så lätt att hinna slänga ihop en själv! 😉

  5. Åh, tack för bra lista! Har sett att många som käkar Paelo ändå äter smör. Det är ju såklart en mejeriprodukt men väldigt lite laktos om jag förstått saken rätt. Tror du att det gör stor skillnad i en i övrigt mejerifri diet om man lägger till detta?

    Funderar också på Cocosa. Den billigare varianten utan lukt och smak, är den okej att käka eller anser du att man bör spara den till hudvård och dylikt med tanke på att den är raffinerad?

  6. Har du blivit av med sötsuget efter att du börjat äta LCHF kost? En del säger ju att man blir “mättare” av den feta maten (eller att man åtminstone hålls mätt längre när man äter mycket fett kombinerat med protein). Vilket är ditt bästa tips för viktnedgång och hur gör jag för att bli av med mitt enorma sötsug?

  7. Hej Cecilia! Jag har en fundering ang mejerifritt, vad anser du om en liten mängd smör eller ost gjord på enbart får och getmjölk?

    /www.tuvans.wordpress.com

  8. Använder du alltid kokosolja när du kör mejerifri eller äter du även smör? Har hört att många som kör paleo äter smör fast det är en mjölkprodukt. Vad är din syn på saken? Smör vs Kokosolja. Har du testat att göra ghee någon gång ?

  9. Hej Cecilia!
    Angående det här med mejerifritt; hur funkar det med ost gjort på får- och/eller getmjölk? Reagerar du lika starkt på det som med ost på komjölk? Har också problem med mejerier, och har inga problem med att utesluta alla mjölkprodukter- förutom just ost som jag älskar =P. Så om getost är bättre så kanske man kan unna sig det ibland?

  10. Hej! Tänkte höra med dig som kört lchf mejerifri. Jag ska prova lchf för krånglig mage, vill även prova uta mejerier för att se om det blir bättre, väldigt svullen mage är mitt problem. Jag är smal och vill istället gå upp i vikt, har du några erfarenheter bah det? Tycker det är så svårt vad jagvska äta för fettceller för att gå upp. Mvh madelene

  11. Tycker det låter som en Bra lista men frukt tycker jag faktiskt man kan äta!
    Allt socker är inte dåligt, om naturen själv skapar det kan man nog äta det 😉
    Däremot är det inte så bra att äta så mycket ägg, vet du hur många kycklingar som slaktas för att de inte kan få ägg? Sedan så är kött/kyckling något vi kan leva på, men inte optimalt för våra kroppar att äta så ofta!

  12. Jag försöker också klara mig utan mejeriprodukter. Tycker det går rätt bra förutom när det gäller ost! Ost har jag svårt att vara utan… Några tips på avvänjning eller substitut? 😉

    När jag började med LCHF använde jag väldigt mycket grädde, yoghurt mm men de senaste 1-2 åren använder jag det endast sporadiskt. Är rätt svårt att göra efterrätter utan mejeriprodukter boo-hoo ;(

    1. Om du dragit ner på det övriga och du verkligen gillar ost, kör ost någon dag i veckan. Annars är det bara att skippa och hålla ut tills du inte saknar det längre 😉 Olika nötsmörer skulle kunna vara ett substitut. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*