Graviditet, Hälsa & skönhet, Naturlig mat vardag, Paleo blogg

Måste man gå upp 30 kilo under en graviditet?

Min barnmorska sa till mig att en ”normal” graviditet väger ca 12,5 kg, beroende på längd och vad man väger i vanliga fall. Jag är normallång, 170 cm och brukar väga 60 kilo, så det borde stämma rätt bra på mig.

– Barnet väger i genomsnitt 3,6 kilo
– Moderkakan ca 600 g
– Brösten ökar i vikt med ca 0,5 kg
– Ökad blodvolym ca 1 kg
– Extra vätska och fostervatten ca 2,5 kg
– Extra fett som energireserv inför amningen ca 2,5 kg

 

cecilia folkesson gravid

För exakt 4 år sedan, i vecka 33 med min andra son. Här har jag nog gått upp ca 25 kilo här, av ca 30 kilo totalt. Och det finns inget annat att skylla än min osunda inställning till mat. Jag förstår gravida som är trötta, mår dåligt och vill slippa att tänka på mat och vad man inte bör äta. Alltså ”njuta under graviditeten”. Men helt ärligt, hur mycket njuta blir det när man både ser ut, och känner sig som en säl.

Jag fick inte på mig mina ringar, jag kunde inte ta på mig skor själv och mina fötter och anklar var supersvullna. Eller rättare sagt, hela jag var svullen. Nu när jag har något att jämföra med vet jag att jag kunnat må så mycket bättre. Att frossa i glass, godis, kakor och dålig mat är inte bara dåligt för mamman, utan även för bebisen.

För att inte tala om hur jobbigt det är att göra sig av med allt sen…

 

cecilia folkesson gravid

Nu: i vecka 33 med min tredje son och ca 10 kilo + på vågen. Precis lagom tycker jag. Fötter och anklar ser likadana ut och ringarna sitter på plats. Jag äter ungefär lika mycket som jag brukar. I vanliga fall tränar jag mycket och äter också väldigt mycket. Så ungefär samma nu. Och ungefär samma upplägg:

– Mycket ägg, grönsaker, kött och kokosolja, rotfrukter, nötter och bär
– Lite mejerier
– Inget socker, spannmål eller onödiga tillsatser.

 

Ska tilläggas att barnen kommer födas med 3 dagars mellanrum. Alltså samma månad, mitt i sommaren. Så att skylla en extrem viktuppgång (som jag anser att 30 kilo är) på värmen går inte.

Denna ekvation är mer rimlig: massvis med kolhydrater (tex. bröd, pasta, godis, glass och kakor) binder massvis med vätska, höjer blodsockret som i sin tur ökar insulinpåslag som resulterar i fettlagring.

Previous Post Next Post

Du kanske även gillar detta

27 Kommentarer

  • Reply Terese 19 juni, 2014 at 09:57

    Det strålar om dig! (På den senaste bilden, ska kanske tilläggas)… 😉 Superfin. Trevlig Midsommar! 🙂

  • Reply Maria 19 juni, 2014 at 10:07

    Du ser helt fantastisk ut! Det måste vara intressant för dig att kunna jämföra graviditeterna på det här sättet och intressant för andra att se att man faktiskt kan undvika att gå upp mer än man faktiskt ”behöver” under en graviditet. Sen har du ju också varit otroligt stark som klarat av att stå emot det massiva sockersug du hade i början 🙂

  • Reply ACS 19 juni, 2014 at 10:17

    Jag tror inte att maten är det som primärt styr viktuppgång vid graviditet. Med mitt första barn åt jag bra mat (hade noll och inget sockersug och blev äcklad av kolhydrater) samt tränade till sent in på graviditeten. Gick upp 30 kg. Med andra åt jag så sinnes dåligt och kunde inte träna alls pga foglossning. Gick endast upp 10 kg. Tänker även att det är lite farligt att skriva att man kan undvika att gå upp för mycket i vikt under graviditeten genom att äta rätt eftersom man då samtidigt säger att kvinnor som går upp mycket frossar kolhydrater (även om det inte är så). Kvinnor, och speciellt gravida sådana, behöver inte mer kroppslig press på sig än vad de redan har. Sedan är det en helt annan historia att man ska äta bra mat under en graviditet men jag ser det som att man ska göra det för att ta hand om både sin egen och bebisens kropp , man har trots allt bara en 🙂 Lycka till med din fortsatta väntan och härligt att du är så pigg och mår så bra!

    • Reply Cecilia Folkesson 19 juni, 2014 at 10:32

      Kanske inte ALLTID, men ofta tror jag man kan styra det rätt bra själv. Förutsatt att man är frisk från början och frisk genom graviditeten. Allt jag skriver handlar ju om personliga erfarenheter och åsikter så hoppas det framgår här också 🙂 Men förstår hur du menar.

      Och tack så mycket! Ha en härlig midsommar.
      // Cecilia

  • Reply Therese Horn 19 juni, 2014 at 12:44

    Precis som på första bilden såg jag ut med båda mina graviditeter. Å vägde ungefär lika mkt som du. Det är hemskt. ”Jag ska ändå bli fet” vet jag att jag tänkte..
    Det är iofs slutproducerat med bebisar i denna familjen, men det tagit mig ca 5 år till att förstå varför man ska tänka sunt om maten. Å också leva & lära efter det!
    Du är så himla fin!

    • Reply Cecilia Folkesson 19 juni, 2014 at 15:41

      Ja usch, precis så tänkte jag med. ”det kvittar om jag går upp 10 kilo till” Tack så mycket 🙂

  • Reply E 19 juni, 2014 at 13:26

    Det du skriver, det stämmer så väl! Jag hade inställningen low carb när jag blev gravid förra sommaren med mitt andra barn. Första gick jag upp ca 15 kg med o tyckte det var mycket! Men jag föll för sockret – min värsta fiende- och det slutade med 27 kilo+ och ett magfett idag (mitt barn är 3 månader) som är såå svårt att bli av med. Det kändes lite som ett slag i magen att läsa det här, men jag har faktiskt bara mig själv (o det där jäkla sockerberoendet då) att skylla! Men jag kämpar vidare 🙂

    • Reply Cecilia Folkesson 19 juni, 2014 at 15:42

      Fast du har ju rätt tänk, det räcker långt 🙂
      Kämpa på!!

  • Reply Maria 19 juni, 2014 at 13:34

    Jag har gått upp ganska precis 12.5kg. Är i vecka 38. Har ätit mer kolhydrater och unnat mig lite mer i denna graviditet och kanske gått upp något kilo extra än med son nr 1 (2 1/2) pga att jag varit lite tröttare med en liten hemma. Äter hälsosamt över lag men gillar även lite gott emellanåt. Ringarna mina passar mina fingrar som förra gången och fötter är ej svullna. Har mått bra båda graviditeter och alla säger att jag strålar. Alla värden är bra med så känns enormt bra. Som du säger så tror jag ej att man behöver gå upp 30 kilo utan detta kan man till viss del kontrollera själv. Glad midsommar!

  • Reply Emelie 19 juni, 2014 at 19:30

    Hej Cecilia!
    Tack för att du skriver detta inlägg! Jag har själv inga barn och har således inga erfarenheter av viktuppgång vid graviditeter, men jag har samma inställning som du att både du och bebisen mår bättre av att äta bra kost. Många mammor jag pratat med hävdar att det inte alls går att stå emot och det som händer händer. Jag kan inte säga emot förrän jag själv är där men jag är väldigt glad att du visar att det går även om du också kämpat mot sockersuget. Tack för det och ha en fin midsommar och några sista härliga veckor innan bebisen tittar ut!

    • Reply Cecilia Folkesson 21 juni, 2014 at 19:48

      Tack så mycket 🙂
      Jag är säker på att de flesta hade klarat av det. Det mesta går bara man vill. Förutsett att man är frisk under graviditeten. Ha en härlig midsommar di med 🙂

  • Reply Emelie 19 juni, 2014 at 19:36

    Hej Cecilia!
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och skriver detta inlägg! Jag har själv inga barn och således inga erfarenheter av viktuppgång vid graviditet, men delar din åsikt att både mamman och barnet mår bäst av en bra kost. Många mammor jag har pratat med skyller sin viktuppgång på graviditeten att det som händer det händer. Jag tror bestämt att det handlar om vad du äter och vad du klarar att stå emot. Tack för att du visar att det går trots att du också kämpat mot sötsuget! Glad midsommar och hoppas resten av graviditeten går lika bra!

  • Reply Jeanna 19 juni, 2014 at 21:47

    Grym resa, grymt att du delar med dig!

  • Reply FridaH 23 juni, 2014 at 18:11

    Kör du periodisk fasta även under graviditeten? Jag har kört 16:8 (och ätit mellan 12 och 20) sedan drygt ett år tillbaks (och mått skitbra av det!) men slutade med det och började äta frukost ganska snabbt efter att jag blivit gravid (är nu i v17) och nu är mitt blodsocker helt bananas med tillhörande huvudvärk och humörsvängningar (som försvinner på två röda när jag äter, särskilt om jag äter godis eller annat supersockrigt). Känns kämpigt att ta sig ur den här onda sockercirkeln nu, fast när jag läser ditt inlägg så blir jag åtminstone mer pepp på att anstränga mig att ta mig ur sockerträsket! Men det är svårt när man bara är sugen på snabba kolhydrater och de dessutom är så lättillgängliga när man blir akuthungrig…

  • Reply Anna 30 juni, 2014 at 13:06

    Tack för att du delar med dig! Jag är själv i vecka 12 och har verkligen drabbats av trötthet, illamående och sötsug. Igår föll jag för frestelsen och köpte en påse godis som jag åt i smyg i soffan (har en mycket paleo-entusiastusk make). Jag har ätit lchf/paleo i ett och ett halvt år sedan en tidigare graviditet och hade lovat mig själv att inte falla för sockerjävulen denna gången. Jag blir glad och peppad av ditt inlägg och ska nu laga en god paleolunch. Nu tar jag nya tag!

    • Reply Cecilia Folkesson 30 juni, 2014 at 14:09

      Dom där första veckorna får man nästan äta det man kan, annars pallar man inte. Det brukar ju bli bättre efter typ v12-16, försök att fixa till kosten då istället, annars kan det kännas omöjligt. Ett litet tips bara 🙂
      Lycka till med allt!

  • Reply Marran 30 juni, 2014 at 14:26

    Vilken stor skillnad det är på bilderna! På den andra bilderna strålar hela du!

  • Reply Teres 3 augusti, 2014 at 22:29

    Hur många mål om dagen äter du? Jag har gått över till lite mera paleo kan man nog säga äter mindre mejerier. Men känner att jag blir hungrigare fortare? Är gravid i v17 och ska verkligen försöka gå upp Max 15 kilo har gått upp 25-30 kilo 6 gånger så denna gång hoppas jag att det blir hälften så mycket att gå ned.

    Du har en toppen blogg !
    Kram och hoppas bebisen kommer snart.

    • Reply Cecilia Folkesson 3 augusti, 2014 at 22:36

      Hej Teres! Tack så mycket, kul att höra 🙂
      När man drar ner på mejerierna brukar kan behöva äta mer ofta än när man äter mejerier. Jag äter frukost, lunch, något snack och middag. Det räcker för mig, men inte för alla. Testa dig fram.
      Kram, Cecilia

  • Reply Frida 9 september, 2014 at 20:13

    Hej! Tycker du är vettig i det mesta du skriver! Och du verkar ha väldigt bra koll på det mesta:) så jag undrar lite vad du åt för kosttillskott under graviditeten och nu under amningen om du nu äter något vill säga;) sedan vore det jätte intressant och veta vad dj tycker om välling och alternativ till det?

    Ha det bra!!

  • Reply Karin FitnessochHälsa 28 februari, 2015 at 22:36

    Tänk vilken skillnad det kan bli på att äta sunt eller inte under en graviditet. Jag gick själv upp ca 12 kilo under mina båda graviditeter och jag tycker det var fullt tillräckligt att gå runt med. Jobbigt att då släpa på ytterligare 18 kg. För att inte tala om att gå ner dem sedan, som du också är inne på.

  • Reply Ulrika 13 augusti, 2016 at 11:48

    Hej Cecilia,
    Tack för att du delar med dig.
    Har du tips på bad man kan äta när man mår illa?
    Rostat bröd och pasta är det enda min kropp vill ha men jag kämpar emot. Gjorde fröknäcke igår som jag älskar i vanliga fall men pallade inte lukten av kokos, som jag älskar i vanliga fall med.
    Suck…

  • Reply A 22 februari, 2017 at 02:03

    Usch, vad ledsen jag blir när jag läser det här och dina kommentarer. Jag har ätit exakt som jag gjorde innan jag blev gravid (utom första 12v när jag åt mindre pga illamående) samt tränat och rört mig som jag gjorde innan i stort sett fram till för en vecka sedan. Ändå sitter jag här i v39 och är +25kg. Mår dåligt över hur jag ser ut och hur mycket jag väger, trots att jag vet att jag inte hade kunnat göra något annorlunda. Det gör ont i hjärtat att veta att det finns förståsigpåande människor som dömer mig som att jag ”frossat” eller inte brytt mig och det leder till att jag istället för att njuta av livet och graviditeten skäms och isolerar mig. Så, grattis till dig och din upplevelse, men hoppas du kan bli lite mer ödmjuk och sluta tycka så mycket om andras.

    • Reply Cecilia Folkesson 22 februari, 2017 at 22:00

      Hej!
      Detta är mina egna upplevelser och hur kosten påverkat mina graviditeter (och även många andras) Men alla graviditeter är såklart olika och kroppen påverkas på olika sätt. Jag är ledsen att du tog illa upp. Skrev detta inlägg pga att jag vet att många, liksom jag frossade onödigt mycket och att socker i stora mängder inte är bra för varken mamman eller bebisen. Jag dömer ingen, utan försöker ge inspiration utifrån mina egna erfarenheter. Lycka till med bebisen och strunta i vad andra tycker! Kram Cecilia

    Leave a Reply

    Välkommen till ceciliafolkesson.se

    Missa inga nyheter, spännade glutenfria recept eller nya erbjudanden, registrera din för nyhetsbrev:

    – En sida fylld av naturlig mat, hälsa och träning!