kostrådgivning cecilia folkesson

Fråga vad ni vill!

av Cecilia Folkesson

Jag uppskattar verkligen alla mail jag får, men jag hinner tyvärr inte svara på alla. Så nu kör jag en frågerunda. Fråga vad ni vill, jag svarar på ALLT! Skriv frågan/frågorna i kommentarerna.

Och ha en trevlig kväll!

40 kommentarer
0

Du kanske även gillar detta

40 kommentarer

Linda blad 16 april, 2013 - 20:50

Är det inte bra att äta på olika tider med periodisk fasta? Har läst både för och emot detta och känner mig förvirrad vad som gäller

Svara
Jenny 16 april, 2013 - 21:02

Vad bör man äta innan och efter man har tränat?
Om man ska köra styrka och kondition på samma pass, vad ska man då börja med och varför?

Svara
Alice 16 april, 2013 - 21:03

Hej cecilia! Jag äter enligt lchf och paleo och har gjort det nu i snart ett halvår och mår så himla bra av det! Jag tränar 7 pass i veckan och mitt mål är inte att gå ner i vikt. Min fråga till dig är hur viktigt det är för mig att äta kolhydrater med tanke på hur mycket jag tränar?

Svara
Sara 16 april, 2013 - 21:16

När man kör periodisk fasta och tränar på morgonen ska man då äta något efter träningspasset? ( börjar äta vid 12). Någon skillnad när det gäller styrketräning eller löpning?

Svara
Tom 17 april, 2013 - 15:50

Ät bcca 1 tbl i timmen tills du får äta.

Svara
Tom 17 april, 2013 - 15:51

Bcaa ska de stå

Svara
Kath 16 april, 2013 - 21:20

Såg i ett recept att du hade i kokosgrädde. Vad är det för sort, och vart hittar man det?

Svara
Tessan 16 april, 2013 - 21:24

Blir de positiva effekterna större ju större fastefönstret är? Jag kör 16/8 själv, men funderar på om jag skulle vinna på att förlänga fastan med någon timme. Kroppen går väl inte in i fasta förrän efter fyra till sex timmar. Hinner kroppen gå in i ketos och börja reparera celler på sexton timmar? Kanske svårt för dig att svara på men jag tycks inte hitta svar på nätet.

Om jag förstått rätt kör du pf i några veckor för att sedan gå tillbaka till det “vanliga”. Varför gör du så? Tack för alltid inspirerande inlägg!

Svara
Marlene 16 april, 2013 - 21:35

Hur ska man göra med maten innan och efter träning? Inte alltid jag är hungrig efter träning, bör jag äta något ändå och vad?
Ibland tränar jag sent och kommer hem bara någon timma före läggdags, ska jag äta annorlunda då?

Svara
Jenny 16 april, 2013 - 21:35

1) Har du några råd/synpunkter/tips att ge en vegetarian som äter lchf? 2) Vilka kosttillskott äter du och var köper man dem?

Svara
En annan Jessica 16 april, 2013 - 21:38

Har du några bra, LCHF-vänliga aminosyror att tipsa om? Jag äter ingenting innan träning, utan pfar till lunchen som du.
Och en fråga till, utan att verka dömmande eller sådär, är dina två tallrikar mat som du visar upp på Instagram och här verkligen allt du äter på en dag? Räcker det energi- och näringsmässigt? Tack för en grym blogg och inspiration som heter duga!

Svara
Anna 16 april, 2013 - 21:42

Hej hej! Tack för en superbra och inspirerande blogg! Jag är lite nyfiken på hur dina barn äter? Jag har själv en 4 åring och försöker så gott det går att undvika socker. Men det är svårt när det kommer till mat. Han gillar inte blomkålsmos osv. Oftast blir det potatis och grönsaker till hans mat. Frukost och mellis är mindre problem då han älskar fet yoghurt med bär.
Med vänlig hälsning, Anna

Svara
Ninna 16 april, 2013 - 21:58

Hej!
1: Jag äter strikt lchf men har flera ggr vaknat på natten o mått illa, haft kramp och ont i magen. Vad tror du det kan bero på?
2: Jag vill gärna dricka ägglatte på morgonen men då jag bor i Frankrike vågar jag inte äta råa ägg. Går det lika bra att äta ett kokt/stekt ägg till ist? eller blir det någon skillnad när man äter det rått eller tillagat?
Tack 😀

Svara
Linda 16 april, 2013 - 22:08

Har sett att du äter kokosgröt vilket även jag provade och gillade. Men sen insåg jag att det är en väldig skillnad på kolhydratsmängd i olika kokosmjöl varav jag funderar över vad man ska välja. Det varierar ju från 6 gram per 100 upp till 18 gram. Vet du skillnaden och vilken sort använder du?

Svara
kate 16 april, 2013 - 22:13

Hej , jag har lite frågor kring det här med alla dieter / koster? Du vet vad du pratar om och det handlar lite om allt mellan köttskandaler och fusk till vad som egentligen är sant om raw food eller vegansk? Läs gärna mitt senaste inlägg, har lagt upp flera artiklar om det också.. Det är ganska intressant..

Svara
Terese 16 april, 2013 - 22:14

Hej. Nu har det körts några rundor med rutakuten. Kan du inte köra tex en rumpakut också? 😉 Bakdelen (rumpa och lår) skulle behöva komma i form till sommaren. 🙂

Svara
Johanna 16 april, 2013 - 22:15

Kör periodisk fasta och vill gärna ibland gå en “powerwalk” på morgonen, vad bör jag få i mig efter den?Är det aminosyror då som gäller, eller kan man ta en proteindrink ? Eller klarar man sig på bara vatten fram till lunch?
Tack på förhand !

Svara
Ila 16 april, 2013 - 22:37

Jag är inte överviktig, mkt vältränad, mår bra och äter sunt( utifrån vad vi menar som äter mer lågkolhydratskost ) Min fråga är: Anser du att Lchf/paleo är det mest effektiva sättet i form av matintag för att få resultat och då menar jag resultat i form av muskelmassa, shape, uthållighet ( nu pratar jag inte att man måste träna rätt och så, det är jag medveten om och gör, utan jag funderar enbart på kosten) Vad anser du som kostrådgivare? Själv är jag 28 år, tränar 6 dgr i veckan äter lchf iaf Low carb, ( utesluter spannmål, ris potatis och produkter med tillsatt socker) dessutom kör jag periodisk fasta i perioder, som nu kör jag PF 3dgr i veckan. Tacksam för din input och reflektion. Vänligen Ila

Svara
Emma 16 april, 2013 - 22:50

Tack för inspirerande och idérik blogg!!
En fundering, jag har svårt att släppa oron kring riskerna med mättat fett. Reglerar hunger/mättnad bra på ex grädde o ost men känner mig inte bekväm med att äta det. Nyttigare fetter som avocado, mandlar och nötter gör ju att man snabbt kommer upp i många kolhydrater :-(. Vad tänker du om det?

Svara
Tony Berglund 17 april, 2013 - 23:09

Mättat fett är inte farligt, du kan utan problem äta så mycket du vill utav det.

Svara
Fia 16 april, 2013 - 22:53

Hej. Har du något bra tips på måltidsersättning som är lämplig om man kör LCHF och vill ersätta något mål mat? Och som också kan vara bra att ta innan/efter träning? Tack för en inspirerande och informativ blogg!

Svara
Evelina 17 april, 2013 - 07:05

Hej!
Jag tar aminosyror före och efter träning. Min fundering är ifall du har något tips på vad man mer kan äta efter träning (ifall det inte är i samband med en större måltid) som inte innehåller allt för mycket protein då jag redan får i mig så gott om det! (helst inte kokos, har svårt med smaken 🙁 ).

Svara
Malin 17 april, 2013 - 08:14

Hej,
Jag har kört LCHF i lite mer än ett halvår nu och trivs fantastiskt bra! Förra veckan började jag med periodisk fasta (äter mellan kl 12-20) men har ofta ganska svårt att anpassa mina träningspass till det på ett bra sätt då jag förutom styrketräning och löpning även spelar fotboll.
1. Om man tränar tidigt på morgonen, ska man äta något direkt efter? (olika beroende på träningsform? Räcker BCAA fram till kl 12 eller ska man ha något mer?)
2. Om man tränar efter kl 20, ska man äta något efter det då?
3. Funkar det att köra periodisk fasta endast de dagar i veckan när det “passar” med träning eller bör man köra en längre period?
Tackar för en fantastisk blogg!
/Malin

Svara
Jennie 17 april, 2013 - 08:24

Hej,
Var kan man köpa “No junk in the trunk” väskan som du har haft på din blogg?
Den är verkligen superfin!
/Jennie

Svara
Anna 17 april, 2013 - 09:06

Jag undrar vad du tycker om lchf och graviditet? Hittar lite information ang ämnet!

Svara
Fridalarsson 17 april, 2013 - 09:15

Jag äter 800 kalorier per dag, kör fakir, äter max 5-10g kolhydrater per dag, finns det någon risk att kroppen “svälter sig”. I och med att jag får i mig tillräckligt med protein och bra fetter så borde inte det vara möjligt?

Svara
Tony Berglund 17 april, 2013 - 23:13

800 kalorier är alldeles för lite, din kropp kommer att ställa in sig på svält oavsett vad du äter med den låga mängden energi.
En normal kvinna med låg fysiskt aktivitet behöver minst 2000 kcal per dag för att fungera normalt.

Svara
Lubb 17 april, 2013 - 11:30

Hur vet man att man har ätit tillräckligt när man kör periodisk fasta?
Jag är rejält hungrig vid 11 (börjar äta 12) magen kurrar högt.
Har jag då ätit för lite dagen innan?

Svara
Henriette 17 april, 2013 - 11:38

Hej,
I’m wondering whether you could recommend some lunches that one can prepare at home and eat f.e. at the university during lunch break. We don’t have microwaves so these should be delicious cold meals! Thank you!

Svara
Malin 17 april, 2013 - 15:55

Är det viktigt och isåfalll varför är det viktigt att äta på samma tider under periodisk fasta?

Svara
Annie 17 april, 2013 - 16:32

Vart går gränsen för låg kolhydratskost enligt dig? (Gram/dag).
Vad saknar du som inte är tillåtet enligt lchf?

Svara
kakan 17 april, 2013 - 17:07

Har kört Lchf ganska strikt nu ett tag, men går inte ned de sista kilona trots att jag tränar varje dag. Är ganska säker att det beror på min extrema hunger som gör att jag överäter, har svårt för att bli mätt. Äter VÄLDIGT mycket. Några tips på hur jag ska minska hungern utan att äta mer?

Svara
Sandra 17 april, 2013 - 18:04

Vad är dina bästa tips för att gå ner i vikt? Förutom att äta LCHF, vilket jag redan gör 🙂

Svara
Tony Berglund 17 april, 2013 - 23:15

Du har lite att jobba på här ser jag 🙂
Jag svarade på ett par åt dig, resten får du ta själv. 😉
Tack för ett bra arrangemang i Borås idag, godnatt!

Svara
Cecilia Folkesson 18 april, 2013 - 19:17

Haha, tack så mycket 😉

Svara
Ella 18 april, 2013 - 12:51

Hej!
Jo, precis som du tränar jag gärna och ganska mycket. Jag äter lågkolhydratkost och håller mig under 20 kh per dag. De sista två månaderna har jag praktiserat periodisk fasta och mår fantastiskt bra av det. Så mycket härlig energi ger det mig och det känns som att kroppen mår väldigt bra av att inte ha något att jobba med hela tiden om du förstår hur jag menar. Nu till min undran, min mens har uteblivit. Jag är absolut inte gravid, har redan två härliga ungar och vill inte ha fler 😉 Jag hade några månader utan mens precis när jag började med LCHF för ca ett år sen men sen kom det igång som det ska så det var väl bara omställningen. Det jag blir lite orolig för är att kroppen uppfattar PF som svält och stryper funktioner som mensen. Kan det vara så tror du? Men jag tycker inte att jag borde ha känt mig i den ultimata, perfekta form jag känner mig om så hade varit fallet….
Har du erfarenhet eller kunskap nog att ge mig något svar så är jag tacksam 🙂

Svara
Anna 18 april, 2013 - 19:46

Å jag har inte heller haft mens på länge o känner som du; varför när kroppen i övrigt känns så bra. Att gå till läkare känns sådär, känns som de kommer skylla på kosten liksom.. Har inte haft mens sen augusti:/

Svara
Stina 18 april, 2013 - 14:20

Har du tips på aminosyror, vilken sort? Tycker det är en djungel med alla tillskott och man vill ju inte stoppa i sig vad som helst;)
Om man tränar tidigt på morgonen och kör PF med ätfönster 12-20 räcker det med aminosyror efter passet då?

Sen undrar jag om du har koll på magträning efter graviditet? Jag upplever att mina magmuskler inte riktigt gått ihop helt och hållet, kan jag ändå köra rutakuten med alla dess övningar eller är det BARA planka som gäller?

Svara
Elin 18 april, 2013 - 20:54

Hej!
Hur är det med lchf och viktUPPGÅNG istället för viktnedgång? Eller snarare, hur anpassar man lchf bäst för en jämn, bra viktuppgång istället för viktnedgång? Är det ens möjligt?

Svara
Monija 18 april, 2013 - 21:43

Hej!
Kan man variera sitt “ätfönster”? Är det ok att ena dagen fasta mellan 20-12, nästa 18-10 osv?
Jag kör varierad träning minst 4 ggr/veckan. Är ganska vältränad, men upplever att jag har ett “babyhull” som jag inte blir av med, om du förstår vad jag menar. Detta var aldrig något problem tidigare då jag inte åt enligt lchf.
Tack för en bra blogg med massor av inspiration 🙂

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More