flyga till bali

Är det okej att flyga till Bali och äta avokado i Sverige?

av Cecilia Folkesson

På senaste har jag fått väldigt mycket kommentarer och synpunkter på våra Baliresor och vad som är nyttig mat och inte. Jag är såklart medveten om att Baliresor absolut inte är att föredra för miljön – men vad gör man om man älskar Bali? Ska man sluta resa?

Vi kommer av olika anledningar inte åka till Bali lika ofta längre. Vi har inte ens en resa inplanerad det närmsta året – så inga flygresor för oss.

Men nu tycker jag det börjar gå till överdrift och bli lite av en klimathets av allt.

Lite som detta jag skrev om för ett tag sen. Det kvittar liksom hur man gör. Det kommer aldrig bli bra, korrekt eller nyttigt.

 

Ett urval av synpunkter:

Hur långt måste en drakfrukt flyga för att hamna i smoothien?
Avokado är kasst för klimatet och överkonsumtionen påverkar länderna de odlas i negativt.
Lax är det mest giftiga man kan äta. 
Kött är dåligt både för kroppen och i miljösynpunkt.
Soja som alternativ till kött? (Inte ett speciellt bra alternativ om du frågar mig.)
Att åka bil – kasst för miljön.
Quinoa? Många synpunkter på hurvida det är hälsosamt eller inte.
Hur kan man kalla morötter “Paleo”?

 

Detta är bara några av alla de kommentarer jag får. Och så här kan man såklart hålla på i oändlighet.

Men hur ska man leva för att uppnå det perfekta livet? Bo i ett litet självförsörjande hushåll och cykla dit man ska? Inte äta importerad mat och aldrig mer flyga? Eller kan man väga upp sina dåliga val med ett gäng bra val?

 

Vad tycker du? 

 


Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

Du kanske även gillar detta

26 kommentarer

Maria SW 22 februari, 2019 - 13:57

Ja, verkligen, hur ska en göra?!
Det pratas en hel del om klimatångest. Jag skulle vilja påstå att jag känner någon slags allmän ”ansvarsångest”. En känsla att en måste göra ALLT rätt och att det ligger på mina axlar att rätta till allt som är tokigt i världen, allt från att ta hand om alla barn som far illa till att rädda världens bin/pollinerande insekter, eller odla frön/växter som håller på att förädlas bort..

Jag tänker att en måste försöka se till allt bra som en gör. Och det där med ”good enough” är i alla fall min livs utmaning..

Kämpa på!

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:33

Tack! Håller med 🙂

// Cecilia

Svara
Marlene 22 februari, 2019 - 14:05

Jag tycker det är ok att flyga, om man inte gör det ofta! Jag tänker att man kanske kan flyga en gång vartannat åt? Att äta ”rätt” eller liknande åtgärder, kommer ju aldrig att väga upp lika mycket som att avstå flygresor. Vi är långt ifrån perfekta, men vi flyger ungefär en gång vart femte år, senast var till Spanien med barnen 2014. Vi äger ingen bil utan hyr en när vi väl vill ta oss någonstans inom Sveriges gränser. Vi äter enligt mig helt ok(ej helt veg) men det gör vi mest för hälsans skull, inte miljöns. Det är dock ett väldigt stort plus i kanten såklart! Två i en liksom. Jag tänker att om alla gör det dom kan, så kan vi komma långt tillsammans! Jag stör mig absolut inte på att en barnfamilj åker utomlands en gång vartannat år. Däremot kan jag bli irriterad på dom som anser sig kunna flyga flera gånger i veckan. Oavsett orsak, är det otroligt viktigt att dom som gör så, tar sitt ansvar!

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:34

Hej Marlene,
vore väl bra att man “får” en viss mängd man får flyga. Och absolut, ju mer sällan desto bättre 🙂

// cecilia

Svara
S 22 februari, 2019 - 15:22

Tycker att det mer börjar bli att man ska döma någon, och allt man gör är fel.. Man får försöka lita på att alla gör vad dom själva kan.. eller hoppas att alla gör något iaf. Vissa kanske flyger mer, kanske måste i jobbet och inte vill byta jobb då får man lita på att dom gör andra bra val (kanske inte behöver åka bil osv). Jag äter fortfarande kött men försöker köpa nästan allt vi handlar ekologiskt osv..

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:35

Håller med. Mycket dömande nu för tiden. Och de som dömer lever ofta inte som de lär…
Bra jobbat med köttet. Bättre att äta bra alternativ och mindre ofta 🙂

// cecilia

Svara
Dessan 22 februari, 2019 - 16:37

Tycker detta är så himla svårt. Själv har jag just nu superklimatångest. Ser i princip bara alla negativa faktorer med klimatet just nu, & känner mig ganska låst i alla mina val. Försöker tänka eko/miljövänligt i allt jag gör. Kommer inte att flyga nått detta år, & skulle tycka det var toppen om det kunde bli enklare/billigare att ta sig till olika platser (speciellt i Europa) med tåg. För jag vill verkligen inte sluta resa helt & hållet. Tycker det är fantastiskt att se andra städer/kulturer mm, det ger mig sån livskvalitet & glädje så det inte är riktigt klokt! Men vad kan en lixom göra istället då? När jag inte bara tänker nattsvartklimatångest så tänker jag som någon skrev här ovanför, att good enough måste ju ändå komma en bit på vägen. Många bäckar små, från väldigt många måste ju ändå hjälpa till. Att många kanske skulle må bra av att tänka över sina shoppingvanor, såg en helt galen reklam häromdagen att en skulle unna sig en ny Mercedes varje år, för att det var så lätt att leasa typ. För mig helt jävla vannsining reklam! Jaja vet inte riktigt vart jag ville komme med mitt svammel, mer än att det är en så otroligt svår fråga, som jag önskar jag hade det ultimata svaret på.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:38

Så himla svårt! Och som du säger – att uppleva länder och kulturer är det bästa som finns. Man vill ju inte missa allt det heller….

// Cecilia

Svara
Anna 22 februari, 2019 - 19:44

. Ska man sluta resa till Bali, trots att man älskar Bali? Mitt svar är nog ändå ja.

För mig har det varit enkelt att ta beslutet att inte mer flyga. Jag har ekonomi att resa och jag mår såklart dåligt över att inte kunna visa mina barn världen, men för mig blir det en moralisk fråga. Jag vill kunna se mina barn i ögonen om 30 år och säga att jag gjorde vad jag kunde för att minska mitt klimatavtryck. Jag har såklart mycket kvar att göra och nästa blir att jobba vidare med andra delar. Jag tycker inte man kan skylla på att det är svårt. Det finns säker massa saker man gör fel, men det är väl ingen ursäkt till att göra sådant som man verkligen vet är fel (läs t ex flyg) Vi behöver komma ner till 2 ton koldioxidekvivalenter per år pch en GENOMSNITTS-svensk ligger på 11 ton. Är det en rättighet att flygs till Bali? Nej jag tycker nog inte det. Vi går mot 3-4 graders uppvärmning vid nästa sekelskifte. Det här ska våra barn leva i! Googla gärna på hur världen väntas se ut år 2100 vid en temperaturökning på 2 grader pch betänk att våra barn och barnbarn ska leva i den världen? Jag läste en artikel av en forskare som menade att det var 5% sannolikhet att vi skulle klara 2-gradersmålet vid 2100. Det var dubbelt så hög risk (10%) att 90% av mänskligheten dött ut pga temperaturhöjningar på ca 4 grader. När man ser konsekvenserna blir det enkelt att iaf försöka göra rätt. Njut av vårvärmen i solväggen hemma, av vår magiska natur. Ta tåget ner genom Europa, njut av vår underbara sommar etc etc.

Jag måste faktiskt säga att klimatångesten också gett mig mycket positivt! Jag uppskattar andra saker och jag måste säga att det är ganska renande för själen att börja se över konsumtionshetsen (som jag själv verkligen varit del av). Det finns så mycket att njuta av och glädjas åt hemma och i det lilla,

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:40

När du lägger upp det så känns det orimligt att resa. Och det är ju fakta trots allt. Det där med tåg i europa känns faktiskt väldigt spännande och något jag gärna gjort tillsammans med barnen!

// Cecilia

Svara
Susanna Svensson 23 februari, 2019 - 08:40

Det självklara svaret är ”ja, vi måste sluta resa med flyg”! Om vi tar Bali som exempel, kommer drabbas väldigt hårt av klimatförändringarna. Bland de första klimatflyktingarna som vi ser idag kommer från de områdena. De drabbas hårt av extrema väderhändelser och stigande havsnivåer. De flesta av öarna där ligger 1,5 m över havsnivån, det är ingenting. Då ska vi ”rika” åka dit på semester och bidra till att det blir ännu värre. Hm det känns svårt omotiverat. Sen vet jag att det är en komplex fråga och turism står för en stor del av deras ekonomi.
Jag kastar absolut sten i glashus. Jag har flugit min beskärda del, men aldrig utanför Europa och knappt en gång om året. Därför blir jag så himla mörkrädd när jag reagerar och har slutat flyga helt när människor som flyger minst 1 gång om året utanför Europa med hela familjen inte reagerar. Jag tycker det är väldigt egoistiskt! ”Jag är rik så jag kan minsann resa”. Det är alltid de fattiga som drabbas först och hårdast. Är det rättvist? Nej banne mig, det är det inte.
Men jag erkänner, jag har fruktansvärt klimatångest. Jag jobbar inom miljöområdet så jag matas dagligen med hur illa det står till. Jag vill inte ens skaffa barn för att jag mår så fruktansvärt dåligt över att tänka på vilken framtid de har framför sig. Då blir jag också så frustrerad när de som har barn inte kan tänka logiskt utan är själviska och tänker bara på nuet.
Jag säger som Greta Thunberg, ”jag vill inte att vi ska känna hopp om att det löser sig, jag vill att vi vuxna ska ha panik”!
Jag säger inte det är lätt, det är fruktansvärt svårt! Men något måste göras om vi inte vill gå mot jordens sjätte massutdöende, lyssna gärna på vetandets värld pod om just det avsnittet.
Tack för att du inte är rädd för att lyfta frågan, det är en grym början mot en bättre värld!

Svara
Alexandra 23 februari, 2019 - 10:01

Jag tycker att “båda sidor” börjar att spåra ur lite… Jag menar inte att för att jag bara äter vegetariskt och sysslar med zero waste kan jag unna mig att flyga kors och tvärs över hela världen. Jag menar att äta vegetariskt är jättebra, jag tar kollektivt till jobbet medan min man måste ta bilen för det finns ingen möjlighet att ta kollektivt alternativt cykla för honom så vi får helt enkelt göra det bästa för miljön med de medel vi kan. Vi har slutat med plastflaskor. Ingen dricka eller vatten i plastflaskor, inget hushållspapper osv. Vi har inga barn men vi vill att våra vänners barn och deras barn ska kunna leva på jorden i framtiden.
Vi bor utanför Paris och vi ska hälsa på min moster i Barcelona i april och då har vi valt att åka tåg, det är både dyrare och tar lite längre tid men då kan vi ta med hunden och det är mycket bättre för miljön. I sommar hälsar vi på familjen i Sverige och då åker vi bil, det blir för komplicerat för oss att åka tåg.
Tack för att du tar upp detta ämne, det är oerhört viktigt!

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 10:02

Ett viktigt ämne – men så svårt! Tycker att det du gör är fantastiskt. Jag tänkte också på mycket av det, men jag har bil, kör mycket bil och det känns ju också skevt…

Tack för en fin kommentar <3

// Cecilia

Svara
Lisa 23 februari, 2019 - 10:55

Det är förbaskat svårt. Man vill leva nyttigt utan att göra det på bekostnad av andra. Och allt verkar ju i alla riktningar tänker jag. Om vi slutar flyga så lär det väl i någon mån påverka turismen i de länder som är beroende av den? Men det kanske är ett bättre alternativ trots allt? Ingen aning. Samma om vi helt bojkottar flyget så lär väl åtminstone några av de mindre flygbolagen gå i konkurs med minskade arbetstillfällen och uteblivna skatteintäkter som följd. Vårt samhälle är så uppbyggt kring konsumtion och en stor del av ekonomin bygger på det. Slutar vi konsumera så händer något i andra änden. Samtidigt är det ju enda sättet att markera. Slutar vi köpa sockerfyllda halvfabrikat så kommer producenternas lönsamhet att minska och förhoppningsvis ställer de om sin produktion till det som efterfrågas i stället.

Det kan tyckas att varje individs val bara är på marginalen i det stora sammanhanget men jag kan samtidigt inte se hur vi annars skulle göra än att var och en tar sitt ansvar och gör de bästa val man kan efter sina förutsättningar. Det finns ju liksom ingen världspolis som kommer att kliva fram och bestämma att vi bara får göra max en flygresa vart 5:e år. Genom våra val signalerar vi hur vi vill att världen ska se ut i framtiden.

Men jag tycker det är en viktig debatt och vill man nå fram så rekommenderar jag att föra resonemanget i en god ton. Man kommer aldrig att nå fram genom spydiga kommentarer. Jag diskuterar gärna mina val och levnadsvanor men jag vill att nivån på debatten ska vara hög. Är det i stil med: “du är en dålig människa som äter kött” så är jag inte intresserad av något ytterligare resonemang med den personen.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 10:00

Härligt resonemang! Det känns ju lite som att hur man än gör blir det dåligt för några. Turism är ju något väldigt många livnär sig på. Men visst, flygresandet har ballat ur. Och det hade kanske ändå varit bra att en “världspolis” kom in och bestämde hur mycket varje individ får flyga 😉

// cecilia

Svara
Sofie 24 februari, 2019 - 09:52

Det är så tråkigt att en del människor bara är ute på internet för att leta fel och hacka på andra. Jag tror det kvittar hur du gör så hittar någon fel, om du så bara drack vatten från egen brunn, åt endast dina egenodlade grönsaker och gick vart du än skulle så hittar de fel, för de letar fel. Tyvärr har vi människor ju också en förmåga att ta åt oss mer av negativa kommentarer än positiva, detta är sen länge en överlevnadsinstinkt, men som inte fyller samma funktion längre.
Jag älskar att läsa om era Bali-resor och är sjukt imponerad att ni gjort så många resor med tre barn! Du bidrar med många i mitt tycke nyttiga recept och även bra tankar om det ena och andra om livet. Du är en sann inspirationskänsla!!

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:57

Tack <3 Så glad att läsa!
Och precis så känner jag också – vad jag än gjort hade det varit fel ...

Tack för en fin kommentar, kram

Svara
cia 24 februari, 2019 - 16:50

Jag tycker hela debatten har spårat ut helt. Känns mest som det finns en massa människor som använder klimathotet som ett sätt att få trycka till kända personer, influencers, bekanta man stör sig på m.fl. Men hur många av dessa, i mitt tycke mobbare, gör något för klimatet själva? Sitter de och håller Greta sällskap i kylan? Står de utanför riksdagshuset och protesterar? Skriver de till makthavare runt om i världen och protesterar? Är de ens ute på svenska gator och demonstrerar? Utbildar de sig inom miljöområdet så att de på allvar kan bidra till forskning? Gör de överhuvudtaget något konkret för att förändra på riktigt? Eller tror de att deras tyckande och gnällande på andra räcker? Jag är inte ens säker på att de lever så klimatsmart själva. Var kommer deras kläder ifrån? Maten? Elen? Det är så himla lätt att skriva kommentarer på diverse sociala medier och tycka till, men det lär inte förändra klimatet till det bättre. Lyfta debatten, absolut… men det är nog mer de som aktivt GÖR något som bidrar till detta, snarare än alla tyckare på nätet. Gapar man på och hänger ut personer så är nog risken större att människor istället slutar att lyssna. Absolut kan man sluta flyga, men så länge makthavare inte gör något (för det finns ingen press från folket) och miljontals kineser nu har börjat flyga runt (här lär nog bara miljövänliga flyg råda bot för sluta flyga kommer de inte göra) händer det nog inte mycket.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:56

Grym kommentar! Håller SÅ med dig! De flesta lever inte alls som de lär. Och det är ofta jag får negativa och tråkiga kommentarer från folk där de visar sig att de flyger mer än jag….

// Cecilia

Svara
ANna 25 februari, 2019 - 09:05

Jag har tänkt om. Gillar att resa, älskar värme. Men känns inte rätt längre. Kommer troligen att flyga igen, på välplanerad resa med ett syfte och absolut inga weekends. Men framförallt har jag dragit ner otroligt på all konsumtion, köper sällan ngt nytt utan hittar andra vägar. Försöker samåka mer, typ fråga grannen om de har grejer som skall till tippen när bilen inte är full. Plocka upp fler barn på väg till träningarna om vi ändå passerar. I dagarna kommer en elcykel med låda fram som vi hoppas kunna fylla funktion av bil två. Vi har en elbil samt en vanlig diesel just nu. Vill helst handla lokalt efter säsong och kunna laga god mat på det.

Men framför allt flytta om fonder och andra placeringar till klimatsmarta val. Kommit en nytt betalkort nu med doeconomy tror jag det hette som jag skall kolla upp. I mycket försöker jag påverkar folk i min närhet till att utesluta plats när det går, ge bort överflöd och fråga om man kan köpa beg av varandra.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:54

just det här med bil är ju också ett stort dilemma. Den hade man önskat att man slapp.
Och alla de där små sakerna är ju superbra! En god bit på vägen 🙂

// Cecilia

Svara
Pernilla 25 februari, 2019 - 11:29

Jag tänker att jag någon gång gärna skulle vilja åka till Tokyo, och jag har därför slutat flyga helt för att kunna kosta på mig att åka dit en gång. Det innebär alltså att jag åker till Luleå med nattåg och barn ca 4 gånger per år och till Oslo och Malmö nån gång i månaden med tåg. Det har jag gjort senaste 1,5 året.

Flyg är en så otroligt mycket större klimatförstörare än allt annat, det spelar ju ingen större roll att man tar med en begagnad påse till affären och köper vintagekläder liksom. Ett enda transatlantiskt flyg wipar ju i stort sett ut allt annat man har ansträngt sig med. Det funkar inte att tänka att “jag försöker vara bra på andra sätt.” (Äter inte kött och försöker dra ner på mejeri så mycket jag kan, har inte bil.)

Det är väl nice att tänka att man “ska kunna unna sig”, jag skulle också vilja tänka så men jag kan bara inte. Det känns falskt och vidrigt. För mig är det exakt samma resonemang som “jag måste väl kunna unna mig ett par glas och ett par cigg nån gång trots att jag är gravid, jag vet att det är dumt men lite grann kan ju inte skada och livet blir ju så tråkigt annars?”

För mig är det bara nej. Jag får lov att hitta nåt annat sätt att unna mig ett gött liv än att flyga till varma platser och äta tigerräkor.
Jag kan bara inte se mina barn i ögonen i framtiden och säga “Jag vet att jag borde gjort mitt bästa, men jag tyckte att jag skulle unna mig lite också.” Det är de som kommer att få ta konsekvenserna. Det är de som kommer behöva välja bort att skaffa egna barn för att vi har sabbat jorden. Det egoistiska tänket rimmar ju extremt dåligt med allt jag förknippar med yoga och hälsomedvetenhet.

Det där med att unna sig ett gott liv handlar ju dessutom enbart om fantasi och att kunna göra något bra av det man har.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:53

Bra resonemang!

Svara
Sandra 25 februari, 2019 - 11:56

Jag har försökt formulera ett svar ett bra tag men allt jag skriver blir antingen någon form av predikan om hur bra jag kämpar för att bidra till miljön eller en ursäkt för det jag inte lyckas med eller har prioriterat lågt. varken det ena eller det andra känns rätt för jag gör det jag kan med de förutsättningar jag har!
Jag har möjligheten att odla ganska mycket och jag gör det för att jag tycker att det är roligt och det ger mig mycket när jag för varje år lär mig något nytt om hur jag bäst tar tillvara på det naturen har att erbjuda. Men bara för att jag har möjligheten att odla betyder det inte att den som bor i stan och handlar ekologiskt frukt och grönt är sämre eller bättre än mig!

Jag önskar däremot att fler tänkte efter vad de kan göra!
Hur många människor som bor i stan tänker på att spara vatten?
Det vattnet som man har i kranen i städerna kommer inte från någon underjordisk källa under stan, det påverkar naturen en bit (oftast en bra bit) därifrån!
Jag önskar att fler tänkte på de där småsakerna. Man behöver inte använda sköljmedel i tvätten, man kan laga skor och kläder istället för att slänga, man kan byta ut starka rengöringsmedel mot både billigare och mer naturvänliga, man kan plocka ogräset för hand istället för att använda ogräsmedel som dödar våra insekter osv osv. Alla kan göra NÅGOT och det önskar jag att fler kunde se och faktiskt agera utifrån.

Svara
Cecilia Folkesson 12 mars, 2019 - 09:52

Så sant! Och det är lite så jag känner. Jag göra massa små saker – men visst, baliresorna är väl tveksamma…

// cecilia

Svara
Eva 22 juni, 2019 - 19:31

Sen på bollen. Var och en får göra sina egna val. Om man däremot börjar moralisera över hur andra lever kan det ju vara bra att man själv lever “rätt”. Om vi ska hålla oss inom vårt CO2-utrymme så kan vi för att transportera oss gå, cykla och till viss del nyttja spårbunden trafik. Det är det hela. Tåg inom Sverige drivs fossilfritt, men ska du ta dig ut i Europa så går t ex 2/3 av dansk o tysk tågtrafik med diesellok och då är det bättre att ta bussen. Dessutom drivs många tåg i Europa av energi från kolkraftverk, så det är inte ett alternativ heller för de som vill leva “rätt”.
Och datacenter, internet, sociala medier, vår digitala konsumtion har sammanlagt en större påverkan på klimatet än hela jordens flygresor sammantaget. Så man får hoppas att de som pekar finger har slutat använda internet. Så det är inte så enkelt som folk försöker göra det till.

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More