”kokosnötsskålar”
äta nyttigare

Det här med att äta nyttig eller åtminstone nyttigare kommer på tal väldigt ofta. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag jobbar med det.

Men vad är nyttig mat? Ska man hålla på med förbud mot vissa livsmedel? Är inte allt bra/ok i rimlig mängd? Det går inte svara på. Det är så himla individuellt. Vissa vill gå ner i vikt, vissa upp, den ena äter inte kött och det andra vågar inte ens titta åt en potatis.

Jag har skrivit ihop en lista över 10 saker jag tycker kan vara bra att skippa. Eller i alla fall dra ner på. Men som sagt, alla är olika, alla bestämmer själva och gör precis de val de vill göra.

 

Äta nyttigare? 10 saker du bör skippa:

Proteinbarer

Många proteinbarer innehåller en väldigt lång och konstig innehållslista. Och inte minst sötningsmedel. Behöver du ett litet mellanmål eller något snabbt efter träningen; ha med några kokta ägg i väskan. Och ät inte proteinbarer i tron om att det är ett nyttigt mellanmål. Ät tillräckligt mycket frukost och lunch, så slipper du bli hungrig lika snabbt!

 

Färdiga rätter

Färdiga rätter är lite som proteinbarerna. Visst, det finns bättre alternativ, men många innehåller socker och smakförstärkare. Visste du till exempel att färdiga klyftpotatis ibland är doppade i druvsocker?!
Gör dina egna matlådor istället – så får du full koll på innehållet!

 

Juice

Att juice är supernyttigt håller jag inte med om. Tänk såhär: Hur många apelsiner går det åt för att göra ett glas juice? Det är fler stycken. Och de fibrer du får i dig genom att äta en apelsin får du inte när du dricker juicen.

 

Mjölkprodukter

Jag väljer bort mjölkprodukter och många mår bättre av att göra det. Du kan läsa mer om det här.

 

Salt

Salt är inte dåligt för oss utan livsviktigt. Men välj ett bra salt! Jag använder detta salt [annonslänk] som är oraffinerat och oblekt och innehåller stora mängder mineraler.

 

Frukt

500 gram (minst) frukt och grönt om dagen har man väl hört? 500 gram grön (och frukt) passa bättre. Frukten är odlat att smaka mycket sötare än den en gång gjorde. Och den innehåller mindre vitaminer. Så byt ut den dagligen frukten mot en näve nötter istället.

 

Spannmål

Spannmål är inflammerande för kroppen och försurar den. Att så stor del av vår kost innehåller spannmål som den idag gör kan knappt vara bra. Läs mer om spannmål och hälsa här.

 

Shakes

Samma som proteinbaren – tveksamt innehåll. Och jag tänker inte ens skriva om att äta dessa som måltidsersättare. Välj istället bra, hälsosam mat som inte höjer blodsockret!

 

Buljong

Välj en bra buljong utan smakförstärkare/msg. Jag brukar använda denna [annonslänk]

 

Tuggummi

Tuggummi lurar kroppen att tro att “nu är det mat på gång” och matsmältningssystemet dras igång.  Och många sockerfria tuggummin innehåller sötningsmedlet aspartam.

 

Vad saknar du på denna lista?
Vilka saker tycker du man bör undvika för en bättre hälsa? Fyll gärna på i kommentarerna så uppdaterar jag listan under tiden. Tack <3

 


Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

Total
176
Shares

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close