Ekologiska-natpasar
cecilia folkesson

För en vecka sen kom jag och Johan hem efter 1 vecka på Bali. Jag hade räknat med att detta skulle ge massa inspiration och motivation till kommande veckor och månader. Men Icke.

Hela helgen satt jag och försökte skriva ihop inspirerande och bra inlägg för veckan. Det sket sig helt.

Så vill du ha måndags-pepp i stället för depp, sluta läs.

 

Som egen företagare måste man i princip vara på topp hela tiden. Man måste vara snabb på mailen, i mitt fall skriva bra och givande inlägg, ta fram bra erbjudanden till shoppen, hitta nya spännande samarbetspartners osv. Det går liksom inte vara deppig och omotiverad en vecka.

För ca 1 år sen fick jag ett konstigt tryck över bröstet. Jag gick till läkaren som istället för att undersöka mig började fråga om min livssituation. Han förstod direkt att det handlade om stress. Och jag hade ingen som helst koll på att stress kunde resultera i smärta. Men det kunde det. Jag prickade rätt på alla hans frågor angående antal sovtimmar, typ av jobb, fördelning av “jobbet” hemma, hypokondri osv.

Nu ett år senare har jag svårt för platser med mycket människor och rörelse, flera ljud på samma gång och jag måste planera allt i minsta detalj och ha minst 20 minuters extra marginal för att slippa eventuell stress. Denna lista kan göras betydligt längre tyvärr.

Jag tror många har det precis som jag. Och jag tror många döljer det för man vill inte visa sig svag och annorlunda. Men tänk på att dom som är lyckligast och gör mest, dyrast och roligast saker med familjen ofta är de som har det betydligt värre än du.

<3

 

27 kommentarer

  1. Det är helt OK att vara depp ibland! Det hör ju till livet. Men kör inte på så hårt att du inte kan njuta av din tillvaro! Skickar lite måndagspepp från norra Norge!

  2. Entreprenörskap har sina för- och nackdelar! Stressen av att vara på topp får vägas upp av möjligheten att kunna välja sina strider och planera sin tid som man vill. Men ibland går det inte att vara på topp, och vet du vad, du är lika bra för det! Inget pepp utan lite depp! Tack för allt du delar med dig, ingen är odödlig! <3

  3. Skickar lite pepp från Amsterdam!! Du är så himla grym & jag är inne och läser på din sajt (och lagar dina grymma recept) dagligen. Jag förändrade min matsituation för ett par månader sen och din pepp har hjälpt mig mest av alla 🙂 så TACK!

    Plus, jag är också egen företagare och hade liknande känslor för ett år sen. Den största skillnaden för mig var när jag hyrde ett skrivbord på en reklambyrå så att jag kände att jag kom iväg varje morgon. Nu kan jag balansera jobb/ledigt lite bättre. Men hej, alla är olika!
    Kram!

    1. Men åh så kul att höra, tack!!
      Har gjort det tidigare men vi bor så långt ifrån kontorsplatser att det blir hetsigt att åka varje dag. Men det är den bästa lösningen for sure.

      Ha en bra dag!!
      Kram

  4. Tack för att du delar. Har många nära vänner med utbrändhet, ofta kvinnor och har själv varit där och nosat. Att det ska vara så svårt att få ihop allt i denna moderna tid??!! Sämst mådde jag då jag levde som “nyttigast”. Tränade hårt och åt Paleokost – min kropp var i topptrim men psyket blev stressat av att veta allt för mycket om vad gluten gör med kroppen eller hur dåligt socker är. Livet blev krångligt. Det var stressande att behöva göra sin egen glutenfria musli eller baka vissa frökex och aldrig bara kunna köpa nåt snabbt på vägen hem . Jag som varit en livsnjutare, kunde plötsligt få ångest om jag åt sushi! (oj, vitt ris, socker – hjälp) Nu har jag tack och lov kommit över den här perioden i mitt liv och med gott samvete njuta av en kanelbulle i solen om jag vill. Menar inte att man måste frossa i onyttigheter dagligen och aldrig träna…men jag upplevde faktiskt att det blev ett litet fängelse fyllt av stress till slut. Nu vet jag inte hur du känner här, men ibland kan det vara skönt att släppa alla mat och träningskrav och bara vara FRI också. Kram! <3

    1. Hej Sara!
      Det är väl i princip omöjligt att få ihop det under all hets vi lever i. Förstår precis det där med maten. Jag mår dock för kass när jag äter annan mat än det jag anser vara onyttigt.
      Härligt att höra att du mår bra! Ha en fin vår 🙂
      Kram

  5. Ps. Men kan ändå tacka för massor av bra inspiration och bra recept osv för dom tillfällen jag VILL vara lite nyttigare :-)Det viktiga är att det inte är min identitet längre eller att jag får ångest om jag inte lever nyttigt.

  6. Känner tyvärr igen mig alltför väl i det där med stressen att ha bloggen och sitt varumärke som blogg och att hela hela tiden behöva prestera och vara på. Förra veckan kände jag så. Gick mest hemma i mjukisbyxor och osminkad. Så himla skönt!

    Ta hand om dig!

    1. Varför känner ni att ni måste prestera hela hela tiden? Läste din blogg om det förra veckan Annica och tänkte samma sak då – ni ställer så höga krav på er själva! Vi som gillar er slutar inte att gilla er för att ni inte bloggar på några dagar eller för att ni inte är “perfekta” och presterar osv. Ni är bara människor och det vet vi. 🙂 Var själv sjukskriven för utmattning 2011-12 men inte av samma anledning som ni men jag ser ju tydliga varningstecken hos er båda så snälla sänk era omöjliga krav! Vi läsare finns här ändå! <3

      1. Hej Julia!
        Både jag och Annika, som driver våra bloggar som företag är beroende av antal läsare, delningar etc för att överleva / kunna te ut en lön varje månad. Så det är inte bara att ta en paus tyvärr. Men ju mer ni läsare delar och gillar det vi gör, desto mindre stress för oss 😉

        Ha en bra dag,
        Hälsningar Cecilia

    2. Ja fy! Men visst är det gött att gå i mjukisbyxor i balnd. Fast stressen finns ju där ändå tyvärr… Hoppas hu känner mer motivation denna vecka.
      Tack, och det samma till dig!

  7. Har läst ovan kommentarer och kan inte mer än hålla med. Du peppar som sjutton! Känn ingen press, klart man inte kan vara på topp jämnt! Blir väldigt inspirerad av dig, din familj och din inställning till kost, har provat flera recept med goda resultat. Du är grym!!

  8. Låter exakt som min situation och har nu varit sjukskriven för utmattningssyndrom i över 1 år. Där vill du inte hamna, jag lovar. Försök göra något åt det om du kan. Det som har hjälpt mig är: spikmatta för att sova bättre, meditation, avslappningsövningar så att hjärnan får stänga av helt, prata med psykolog för att sänka kraven, läsa Gnisselzonen av Anna Hallén, många bra tips där.
    Och som ovan skrivit, vi slutar inte läsa bara för inläggen inte alltid är tipptopp eller uteblir. Du är bra som du är!

    1. Tack för en fin kommentar. Nej, där vill jag absolut inte hamna. Jag hade hamnat där om jga inte tagit tag i det förra året, vilket jag gjort till viss del. Kan absolut göras bättre. Hoppas du är på bättringsvägen <3

      // Cecilia

  9. Intressant inlägg, har liknande symptom som inte vill lämna kroppen efter en panikattack på Gili till följd av inre stress. En tips till inlägg som nog varit intressant för många är vilka symptom du har – hela listan – och vad du gör för att bli kvitt dem.

  10. Tack!
    Så oerhört skönt att höra att det är fler som kämpar med det här. Tänker ofta på hur konstigt det är att stresstålighet ses som något oerhört bra i samhället när det egentligen är stresskänslighet vi borde sträva efter. Inte så att vi inte klarar att ha många saker på g samtidigt, utan mer att åtminstone jag skulle behöva vara bättre på att tidigt känna igen påfrestande stress och ta några extra andetag. Hur som är jag tacksam att du delar med dig. Tack för en grym blogg!

    1. Hej Sofia,
      tack för din kommentar. Vi är nog fler än vi tror. Inte så konstigt heller kanske när vi gör så extremt mycket både på jobbet och med hem och barn. En svår balans det där.

      Stort tack!

      // cecilia

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*