”kokosnötsskålar”

Jag får många frågor ang proteinpulver.
Jag testade Fitnessgurus “One whey” tidigare. Köpte hem tre olika smaker. Hade hört mycket bra om det, och när jag läste “aspartamfri” på förpackningen lät det ju kanon. Inte lika kanon när jag fick hem det dock. Både smakade och luktade extremt sött och plastigt. Och visst var det aspartamfritt, men det var istället ersatt med sukralos och innehöll artificiella smakämnen.

Holistics Vanilj är mitt absoluta favoritproteinpulver. Inget socker, inget sötningsmedel, ingen soja, inga artificiella smakämnen. Lite dyrare, men mycket, mycket bättre.

Finns att köpa här.

Om sötningsmedel från tidigare inlägg:

Det har visats i djurförsök att vissa sötningmedel har framkallat både cancer och epileptiska anfall och kan påverka halten av vissa signalsubstanser i hjärnan som i sin tur påverkar hjärnans funktion och i detta fall djurens beteende.

Nu handlar detta om större intag av sötningsmedel än vad vi får i oss, därav godkänt av livsmedelsverket. Men livsmedelsverket vill ju att vi äter margarin framför smör. Så att…

Sukralos är ett i princip kalorifritt konstgjort sötningsmedel. Dess E-nummer är E 955 och är 500-600 gånger sötare per viktenhet än vanligt socker, sackaros, vilket gör det dubbelt så sött som sackarin och fyra gånger så sött som aspartam.

Aspartam är ett sötningsmedel som används istället för socker i de flesta lightprodukter; ämnets E-nummer är E 951. Det marknadsförs som bordssötningsmedel men ingår huvudsakligen i färdiga livsmedelsvaror.

17 kommentarer

  1. Okej har funderat på om jag behöver det. Ser att många på gymmet dricker proteinshakes. Tränar kanske inte så mycket, går på pass några dagar i veckan och gymmet kanske 1 gång i veckan

  2. Vad bra att du tar upp detta. Jag har vänner som hårdtränar,pt,hälsokost etc som alla berättat för mig att alla kan ta en proteinshake även om man inte hårdtränar. Det skadar inte. Perfekt som ett tillskott på eftermiddagen före man går från jobbet och det är några timmar kvar till middagen,eller till tonårsdottern som har man har svårt att få i frukosten på morgonen. Vad säger du om deras resonemang? Om jag tränar varje morgon (pw,löpning,lite fys),äter frukost,lunch,proteinshake och sen middag…för visst är det väl bättre med en omelett och en halv avokado/majo och te med kokosfett än shaken till frukost om jag har tiden? Är det egentligen ett mål för mycket? Hur
    många kolhydrater är det i den du tycker är bäst från Holistic? Vilken smak tycker du är godast? Jag kör WNT tripple protein vanilj som hae 1,4 kh/drink. Är det nåt att ha?…Eller är det onödigt för mig att ta…hämmar det viktminskning? Tar den mest för att påskynda “kommande” muskler. Har jag fattade det hela rätt då? 🙂

    1. Hej Annika! Jag är absolut ingen expert inom detta, bara så du vet 😉
      Man jag tycker såhär; hellre mat än pulver. Jag tar det om jag kör ett hårt pass och vet att jag inte hinner få i mig mat den närmsta halvtimma/timman. Man kan llika gärna ha med sig 2 ägg till gymmet, men då blir man lite mer mätt än man blir på proteinpulver. Och jag vill få i mig massa mat på kvällen då jag ofta tränar på morgonen.

      Holistics proteinpulver innehåller 3,4 gram kolhydrater per servering.
      Vet inte vad det är för sötningsmedel i din, holistics har inga, därför gillar jag det bäst 🙂

      Tränar du mycket och äter proteinpulver behöver du nog inte oroa dig för viktökning. Speciellt inte med holistics.

      Hoppas du fått lite svar på det du undrade över.

      // cecilia

    1. Jag är inget fan av stevia. (även om det är MYCKET bättre än aspartam mm.)
      Eftersom jag har kört lchf så länge blir stevia väldigt sött. Och jag tror det är lättare att få ett sockersug om man håller på att trycka i sig stevia. Kanske inte fysiskt, men mentalt 😉

      Men vill du ha ett sött proteinpulver tycker jag du ska välja det med stevia.
      / Cecilia

  3. @Hanna…De heter Nike Free 3.0 v4…:-) jag har exakt likadana och de är mitt absolut bästa skoköp någonsin. 🙂

  4. På Nikebutiken där jag köpte dem sa dem att du kan ha dem till allt. Pw, till vardags,löpning,workoutpass,gym..bara att torka av dem om de är lite smutsiga, så jag har dem till allt…känns ju knappt att du har nåt på dig…du blir iallafall inte trött i fötter eller vader,( som jag ofta blivit i andra gympaskor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*