”kokosnötsskålar”
bråttombeteende kbt

Sedan i höstas har jag gått på KBT, Kognitiv Beteende Terapi och nu har jag fått min dom.

I början av förra året uppsökte jag läkare pga smärta över vänster bröst. Innan läkaren gjorde de tester som var nödvändiga frågade han ut mig om min livssituation. Han sa direkt: “Du ska vara glad att du kom hit redan nu, många väntar betydligt längre”.

Han skrev inte ut någon medicin (vilket jag är väldigt glad för) utan KBT. Efter många sessioner över nätet, vilket fungerade utmärkt, fick jag diagnosen Bråttombeteende, även kallat typ A-beteende eller stressbeteende. Jag hade aldrig hört om detta tidigare.

Men ju fler jag pratar med märker jag att många förmodligen har en släng av bråttombeteende.

 

Detta är bråttombeteende

– Man försöker göra så många saker som möjligt samtidigt
– Går och rör sig i ett högt tempo
– Hoppar mellan arbetsuppgifter utan att avsluta
– Alltid försöka ligga långt framåt i tiden tankemässigt

När man stressar behåller man stressnivåerna i kroppen. Kroppen är konstant inställd på flykt. Vanliga symtom vid utmattning man ofta upplever vid bråttombeteende är sämre minne, försämrad koncentration och ljud- och ljuskänslighet.

 

Tips vi bråttombeteende

  • Avsätt tid varje dag för att planera kommande dag.
  • Prioritera. Skriv listor med Prio 1,2,3 och gör klart i den ordningen.
  • Gör en sak i taget.
  • Köp en kalender och skriv allt du ska göra på samma ställe.
  • Ta paus oftare än vanligt.
  • Stänga av alla push-notiser och påminnelser på dator och mobil.
  • Köp en kalender och börja använda den, alt börja använda din mobilkalender.
  • Skapa inga högar med papper och brev. Sortera/sätt i pärmar/släng.
  • Andas med magen. Ta ett uppehåll och andas någon minut. Gärna fler gånger per dag.

 

Och sen fick jag en lista med övningar att göra. Jag gör INGET av dessa medvetet. Och bara det säger väl att diagnosen är korrekt 😉 Här är några av dem:

– Välj längsta kön.
– Se ”röd gubbe” som en kort paus.
– Låt telefonen ringa utan att svara/stäng av telefonen.
– Hjälp andra att komma före i bilkön.
– Jogga utan klocka.
– Låt en karamell smälta helt i munnen, utan att tugga sönder den.
– Sitt kvar i telefonkön.
– Ät måltiden på minst 30 minuter.
– Gör bara en sak i taget (sitt t ex och vänta på att datorn ska starta, gör inget annat under
tiden)
– Trumma inte med fingrar eller vicka på fötterna.
– Lyssna på musik i minst 15 minuter utan att göra något annat.
– Vänta 15 minuter efter ett möte med att slå på mobiltelefonen.

 

Känner du igen dig? Fler än jag som har bråttombeteende? Kommentera gärna 🙂

 

Följ här:

För inspiration, tips och recept, följ gärna på FacebookBloglovin’ eller Instagram

 

 

Total
792
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

36 kommentarer

  1. Tack för dessa superbra tips! Stor igenkänning fast jag inte tycker jag stressar. Ska verkligen försöka ta till mig detta. Började med Anna Halléns “andningsminut” för ett tag sedan, tyckte det lät lite hokus-pokus, men märker skillnad.

    1. Hej Sara! Jag tyckte inte jag stressade så mycket heller. Men man blir nog mindre stresstålig när man är stressad. Tack för tips om bok. Ska kolla den.

      Kommer skriva mer om detta inom en vecka, så håll utkik 🙂

      // cecilia

  2. Spot on!
    Men får ångest av at tid ”går till spillo”!!!
    Tycker i och för sig det går i perioder…

  3. Exakt beskrivning av mig. Min mikronäringsterapeut säger att min kropp är stressad, och jag har inte kunnat förstå varför, men plötsligt trillade 25-öringen ner! Tack! Och tack för redskapen att jobba med det!

  4. Detta var definivt jag för några år sedan och det ledde till utmattningssyndrom. Nu har jag lärt mig mycket och lever på ett helt annat sätt, vilket jag är så tacksam för.

  5. Wow jaa! Varit nära utmattning x flera och det har jag tänkt inte är konstigt i mitt jobb som sjuksköterska. Fullt ös hela tiden och svårt att sitta sina 30 min på lunchrasten.

  6. Känner igen mig mycket men undrar om det måste vara dåligt? Jag är ständigt långt fram i tanken, planerar, fixar, hittar lösningar men känner mig inte stressad. I mitt jobb är det min styrka. Tycker om att känna mig produktiv men tycker inte att det känns kravfyllt eller jobbigt. Är definitivt en typ A. Kanske räcker träningen för min del för att jag ska få mental avkoppling och ”ladda om batterierna”. Bra och konkreta råd annars!

    1. Så bra att du kan hantera det 🙂
      det dåliga med mycket stress är att man behåller stressnivåerna i kroppen och kroppen är konstant inställd på flykt. Men känner man inte av det och mår dåligt av det gissar jag att det inte är någon fara!

      //Cecilia

  7. Känner verkligen igen mig! Efter tre väldigt hektiska år med bl a utmattning och föräldraledighet har jag åter igen börjat sniffa på väggen och ska nu går ner i tid. Jag gör ju allt i min makt för att ta det lugnt men det verkar inte räcka. Kommer definitivt ta till mig av dina tips! Tack för en bra sida – du är en inspiration!

    1. Hej Evelina!
      Åh, då måste du ta det lugnt! Mitt bästa tips är KBT. Det har hjälpt mig så mycket. Besök en läkare så kanske hen kan hjälpa dig att få rätt hjälp. Bättre att göra det innan det är “för sent”

      Lycka till! Och tack <3

      Kram Cecilia

  8. Riktigt intressant inlägg! Hade ingen aning om att de fanns något ”sånt här”- har flera gånger fått höra att försöka varva ner- försöka stressa ner- ta de lugnt o göra en sak i taget. Aldrig. Går inte.
    Varenda punkt här ovan stämmer in på mig!

    Men försöker arbeta aktivt med att bli medveten om att försöka att inte stressa illafall..

    1. Jag trodde inte heller det tidigare. Trodde inte ens på utbrändhet… Tyckte folk var lata och gnälliga. Hemskt, men sant tyvärr. Men nu vet jag bättre!

      Försök att ta det mer lugnt, även om det är svårt. Delegera och be om hjälp. Och sov tidigt!

      Kommer fler tips i slutet av veckan, så håll utkik!

      // Cecilia

  9. Tack för diagnosen! Visste inte att det fanns nåt sånt! Men mitt smeknamn är BråttomBritta!
    Vi har tom en båt som är döpt till Britta, för att köpet gick så fort….

  10. Åh vad jag känner igen mig i det här. Jag vet att jag gör för mycket samtidigt, skyndar alltid osv. Jag vet också att jag är på ett farligt spår. Men oj vad vansinnigt svårt att förändra hur man gör trots vetskapen om hur farligt och vad som kan hända osv. Det tycker jag den stora utmaningen. Tycker du att KBT hjälpte till med att faktiskt genomföra de förändringar i tankemönster och hur du gör?

    1. Hej Cecilia,
      Det är verkligen svårt at ändra sitt beteende. KBT var det som hjälpte mig. Man vet ju innerst inne att man gör “fel” och att ha någon som säger det till en och förklarar vad som händer i kroppen var det jag behövde. Och som man visste skulle fråga hur många gånger man kollat serier till 02:00 det senaste veckan….

      Kommer mer tips i veckan, så håll utkik!

      Kram
      Cecilia

  11. Detta att ständigt ”utnyttja tiden” och ”passa på att”…
    Och så när man tittar ner i knät igen, efter att ha ”passat på” att greja saker medan man ammade, då -vips- är det en snart-ettåring på elva kilo som ligger där och man fattar inte hur det gick till. Vilken ångest! Varför satt jag inte och tittade på henne istället för att sortera posten liksom..?

    Eller att slita åt sig något man tänkt läsa för att ”ha något att göra” medan man går mellan arbetsrummet och köket. Synd att slösa 7 meters promenad på ingenting… Det är ju helt sjukt!

    Tack för att jag fick ett ord för det.

  12. Glöm inte att våga säga nej! Våga låta bli att vara så förbannat duktig. Ta dig tid och gör avslappningsövningar. Använd naturen för avslappning, utan musik i öronen, utan mobilen i högsta hugg. Lyssna istället på alla ljuden, studera noga det som finns omkring, hur ett löv ser ut tex. Andas! Jag fotograferar mycket när jag är ute i naturen, det får mig att koppla av. Det är bara jag som ser bilderna, om jag inte väljer att visa dem, så de måste inte bli bra.
    Trots detta har jag ändå problem med stressen, men den är mindre än förut. Vårt samhälle är den största boven i mitt tycke.

  13. Jag har adhd och tycker dessa kriterier stämmer väl in på det. Låter som en aktuell problematik, kan dock känna att det är ett problem att vi diagnostiserar och medikaliserar allt nuförtiden. Tror mycket av vår stress och ohälsa beror på att vi lever i en tid som vi inte är anpassade till, bla med sociala medier. Super med konkreta tips 🙂

    1. Hej Isabel,
      Jag är dåligt påläst när det kommer till ADHD, men det kanske är så. Håller absolut med gällande den tid vi nu lever i. Finns det någon det ens fungerar bra för? Vi måste börja sluta stressa <3

      // cecilia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close