Jag har fått en liten kokoskompis! Medan jag lagar mat håller Otis mig sällskap på köksbänken skedandes kokosolja. Denna kokosolja från Vitaprana är en ny favorit här hemma. Och även Otis favorit tydligen.

Vi använder kokosolja när vi steker bananplättar, gör smoothies, till gröten, i wokade grönsaker, till torra och nariga kinder och som hårinpackning. Inte undra på att vi gör åt med en del burkar…

 

Varför kokosfett är bra:
– Laurinsyra omvandlas i tarmen till monolaurin som skyddar mot virus- och bakterieangrepp.
– Kaprylsyra tillför syra i tarmen som gynnar tillväxten av goda tarmbakterier och motverkar svamp som Candida.
– Kokosfett förbättrar upptaget av de fettlösliga vitaminerna.
– Kokosfett gynnar balansen mellan omega-6 och omega-3.
– Kokosfettet tas upp och omvandlas till energi i kroppen istället för att lagras som kroppsfett.

 

kokosolja vitaprana

Källa: Kurera.se

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

4 Kommentarer

  1. Hej, jag använder också mycket kokosolja men funderar lite på miljöaspekten, vet du mer om det? Skövlas det t ex lika mycket regnskog för att odla kokospalmer som för oljepalmerna som man får palmolja ur?

  2. Jag använder också en del kokosolja. Men hur är det med stekning och bakning. Håller den för värmen. Eller ät det olika varianter av kokosolja som man ska använda?

    • Vad jag vet är kokosolja den olja som tål hög värme bäst!? Alltså att den bibehåller sina goda egenskaper. Kanske jag har fel. Olivolja exempelvis blir ju sämre vid hög värme.

  3. Pingback: Sötpotatisplättar: Fluffiga plättar på ägg, sötpotatis, morot och kokos - ceciliafolkesson.se – Naturlig mat & Hälsa

Skriv en kommentar

Close