Allt som behövs för en supergod och nyttig frukost:
2 msk chiafrön
2 dl nötmjölk (mandel, cashew, eller kokos)
1 krm vaniljpulver
1 msk kallpressad smält kokosolja

Topping denna morgon blev jordgubbar och massvis av färsk mynta. Så gott!

 

Varför kokosfett är bra för hälsan

  • Laurinsyra omvandlas i tarmen till monolaurin som skyddar mot virus- och bakterieangrepp.
  • Kaprylsyra tillför syra i tarmen som gynnar tillväxten av goda tarmbakterier och motverkar svamp som Candida.
  • Kokosfett förbättrar upptaget av de fettlösliga vitaminerna.
  • Kokosfett gynnar balansen mellan omega-6 och omega-3.
  • Kokosfett är stabilt och tål upphettning mycket bra vilket gör den till ett optimalt matlagningsfett. Det oxiderar först vid 198 grader.
  • Kokosfett blir flytande vid 25 grader och kallas då kokosolja.

 

Två bra kokosoljor

kokosolja cocosa

Ekologisk kallpressad kokosolja, Cocosa
Finns här

 

kokosolja holistics

Kallpressad kokosolja, Holistic
Finns här

 

Källa: kurera.se

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

6 Kommentarer

  1. Kent Persson Svara

    (Om du skulle svälja ett frö helt så kan kroppen inte bryta ner det. Det – och alla näringsämnen – försvinner ut. Effekten på tarmfunktionen får vi ändå, men vitaminer, mineraler, nyttiga fetter och så vidare som finns i fröet kan vi inte ta upp. Om du däremot skulle tugga fröna så kommer näringen i just dessa att komma kroppen till godo. När du blötlägger frön i yoghurt på kvällen och äter alltsammans på morgonen har du både skapat det tarmvänliga geléhöljet runt fröna och kan genom att tugga fröna även få ut näringen. Alla frön kommer du så klart inte att tugga sönder, men i alla fall några av dem kommer att ge ifrån sig näring. Hur mycket energi och näring vi kan ta upp från tuggade frön beror på hur finfördelade de blir. Om du tuggar sönder hälften av fröna kan du ta upp energi och näring från dessa, men inte den resterande hälften som alltså passerar intakta. Ju mer sönderdelade fröna är, desto bättre blir näringsupptaget.) Från tidningen Må Bra.

    Själv kör jag fröna i mixer och krossar dom.
    Blandar sedan med gurkmeja, svartpeppar och vatten.
    Mvh : Kent

  2. Brukar också ha kokosolja i chiapuddingen, om inte för hälsoeffekternas skull så för smakens, det blir verkligen jättegott!!

  3. Tack för en jätteinspirerande blogg. En fråga: jag tar alltid den fetaste/fastaste kokosgrädden till chiapuddingen. Innehåller inte den tillräckligt kokosfett eller är det två skilda saker? Tack för svaret! Hälsningar Tanja

  4. Hej! Hittade hit då jag googlade på kokosbröd. Och nu har jag upptäkt en ny härlig blogg! Vår familj lämnade också Sverige ett tag och spenderade hösten på spanska solkusten :)

    Hittade ett inlägg om mamma-mage. Och jag är helt säker på att jag har det!! Har fött fyra barn och nu ligger 5:an i magen :D Antar att man inte börjar träna förrän barnet är fött? Har iaf laddat ner appen så att jag inte ska glömma! Tänkt om man fått reda på detta tidigare! Som jag kämpat med min ”mammamage” och fått frågan om jag r gravid när jag inte varit det…dock blev det mycket bättre när jag gick över till LCHF-kost. Har därför trott att det bara handlat om fett, men nu förstår jag att jag även har en ”mammamage”. Tack för en mycket inspirerande blogg! Och kokosbrödet blev jättebra!

  5. Gjorde en chiapudding igår på enbart vispgrädde, färskpressad apelsin (som jag squeesade själv), krossade hallon från egna hallonbusken samt ekologisk vaniljpulver o lite sukrin… men ingen kokosolja… det är kanske inte bra att göra på vispgrädde?? Det är så mättande…

    Sen undrar jag även om man bör/ska dricka mkt vatten när man äter chiafrön (eller andra frön oxå för den delen) just för att undvika förstoppning…?

    Tack <3

Skriv en kommentar

Close