”kokosnötsskålar”
rawbars proteinbars

Nu för tiden finns det orimligt mycket bars att köpa både i matbutiken, på bensinstationer och på nätet. Jag har märkt att många äter dessa som mellanmål. Lite för ofta kanske…

De bars som är mest vanliga är proteinbars och rawbars. Men vilka är bäst?

 

Rawbars vs Proteinbars

Personligen tycker jag innehållet i proteinbars inte är speciellt bra. De innehåller ofta palmolja, artificiella sötningsmedel och massa konstiga tillsatser.

Rawbars innehåller ofta en hel del socker. Visst, de är oftast naturligt sötade, men de påverkar ändå blodsockret. Är man känslig mot socker – skippa dessa bars. Vid akuta tillfällen tycker jag rawbars (som de på bilden) är kanon. Och som lördagsgodis. Rawbars är faktiskt ett väldigt bra alternativ till lördagsgodis eller som denna typ av fika.

 

Slutsats:

Bars är inget bra substitut för riktig mat. Ät en större frukost, mer till lunch och slipp sötsug och hunger mellan måltiderna. Och tro inte att proteinbars är nyttiga bara för att de kallas “proteinbars”. Visst – många av dem innehåller mycket protein som är särskilt bra när man tränar, men man kan hitta betydligt bättre mellanmål än bars.

 

Recept

Här hittar du alla mina mellanmål

 

 

 

Total
29
Shares

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*