”kokosnötsskålar”
Så minskar du strålningen

 – I samarbete med Happiears –

 

Har du funderat över hur strålingen från mobiltelefoner, surfplattor och trådlösa datorer påverkar oss?

 

Vi blir hela tiden mer och mer utsatta för elektromagnetisk strålning. Vi använder våra mobiltelefoner i stort sett dygnet runt, streamar underhållning  och på det flesta platser finns wifi.

Och även våra barn utsätts redan i tidig ålder.

Idag finns mycket forskning  som visar på de negativa effekterna, men ingen forskning som visar att det är ofarligt.

 

Elektromagnetisk strålning – farligt för oss?

Visste du att 3/4 av den energin telefonen skickar ut absorberas av användaren, i till exempel huvud, hals och bål beroende på hur du använder din telefon. Vi tillför alltså väldigt stora mängder energi till våra kroppar.

Vi påverkas även av exponering från från mobilmaster, trådlöst uppkopplade datorer och trådlösa nätverk.

Många forskare anser idag att strålningen bör betraktas som cancerframkallande för oss människor i samma klass som asbest och tobak. WHO (Världshälsoorganisationen) klassade all trådlös teknik redan 2011 som möjligen cancerframkallande.

Mobilanvändare löper till exempel större risk för hjärntumör och cancer i huvud-hals området. Man kan även uppleva symtom som huvudvärk, sömnstörningar, försämrat minne och koncentrationssvårigheter.

Barn och ofödda foster är särskilt känsliga för detta. Och tyvärr sitter våra barn mer och mer med surfplattor och mobiler.

 

Så minskar du strålningen

 

De vanligaste strålningskällorna

Då vår användning av trådlös teknik ökat enormt under de senaste åren exponeras vi alla för mer och mer strålning. Några av de vanligaste källorna till förhöjd mikrovågsstrålning:

  • Mobiltelefoner
  • WiFi-routrar
  • Mobilmaster
  • Trådlöst uppkopplade datorer
  • TV-apparater
  • Nyare bilar
  • Babyvakter

 

 

Så minskar du strålningen

10 smarta tips för att minska strålning

  1. Håll sovrum så elektronikfritt som möjligt och lämna gärna mobil, surfplattor och datorer i ett annat rum.
  2. Stäng av Wi-Fi- och mobildatafunktionerna när de inte används, och alltid under nattetid.
  3. Sätt mobilen på flygplansläge under natten – då ger du kroppen möjlighet till vila och återhämtning.
  4. Aktivera “mobildata av” så inte mail och appar uppdateras under natten.
  5. Håll samtal korta – skicka hellre sms än att ringa.
  6. Ha inte telefonen i direkt anslutning till kroppen.
  7. Vid samtal använd högtalarfunktionen eller hörlurar med luftrör.
  8. Undvik Bluetooth-hörlurar, dessa utsöndrar ständigt strålning till örat.
  9. Undvik att använda telefonen i bilen, tunnelbanan och bussen då strålningen blir högre.
  10. Använd en strålningsskyddande filt när du har telefon, surfplatta eller laptop i knät eller nära kroppen.

 

Tips på produkter för att minska strålning

De produkter jag länkar till kommer från svenska Happiears.

Med koden cecilia19 får du 20% rabatt på hela deras sortiment!
(Gäller t.o.m. 16 dec 2019)

 

Så minskar du strålningen

Hörlurar

Dessa hörlurar har ett luftrör i den sista biten före örat. Detta minskar strålningen till huvudet med 98%. Kabeln är gjord av fint vävda koppartrådar som förhindrar överföring av högfrekventa elektromagnetiska vågor. Det gör även hörlurarna mer hållbara.

Hörlurar hittar du här

 

 

Så minskar du strålningen

Filt

Denna filt har en undersida tillverkad av silvertrådar som reflekterar bort elektromagnetisk strålning med 97%. Ovansidan är gjord av ekologisk bomull. Den perfekta filten för barnen (och dig) att ha under mobilen.

Filten hittar du här

 

Fler produkter

Du hittar fler smarta produkter som skyddar dig och ditt barn från elektromagnetisk strålning. Bland annat ett smart gravidband och mössor. Du hittar alla produkter här.

 

 


Källor:
Strålskyddsstiftelsen
https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf
https://www.youtube.com /watch?v=HozYdQfnp8w