”kokosnötsskålar”
vad är antiinflammatorisk kost

Du har säkert hört talas om antiinflammatorisk kost men har du koll på vad det innebär?

Antiinflammatorisk kost innebär att man äter en kost som dämpar inflammation i kroppen. Man undviker till exempel mjölkprodukter, socker, friterad mat och raffinerat spannmål.

Många av oss äter extra mängder inflammerande kost som mackor, mjölkprodukter och friterad mat och godis/socker.

Här hittar du lista över livsmedel som kan hämma inflammation i kroppen.

 

Några exempel på antiinflammatorisk kost

  • Bär
  • Grönsaker
  • Nötter
  • Quinoa, durra
  • Kokosolja, Extra virgin olivolja
  • Vildfångad fet fisk
  • Avokado
  • Fermenterat (t.ex surkål och kimchi)
  • Gurkmeja
  • Kakao

 

Vilka livsmedel ska man undvika?

  • Vete/gluten
  • Mjölkprodukter
  • Socker
  • Rött kött
  • Processat kött (t. ex. smörgåspålägg, korv)
  • Omega 6 (t. ex. margarin, solrosolja, majsolja)
  • Tillsatser i mat
  • Friterad mat

 


Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

1 kommentar

  1. Hej!
    Innehåller quinoa mycket antioxidanter? Är det därför den listas som antiinflammatorisk?
    Hur kommer det sig att rött kött är inflammatoriskt?
    Tack i förväg!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*