”kokosnötsskålar”
kosttillskott rabatt bodystore

– I samarbete med Bodystore –

 

Denna vecka får du 20% rabatt på mina favorittillskott från Bodystore med fri frakt och prisgaranti!

Jag har skrivit om mina 5 favorit-kosttillskott som alltid finns hemma hos oss. Svårt att välja? Ska jag välja endast 3 av dessa väljer jag omega 3, D-vitamin och probiotika.

 

Omega 3

Omega 3 och 6 är livsnödvändiga fettsyror som kroppen inte själv tillverkar. Vi måste alltså få i oss det via mat. Balansen mellan omega 3 och 6 ska vara ungefär lika, men då vi äter mycket omega 6-rik mat som spannmål, vegetabiliska oljor och halvfabrikat har vi ofta en för hög nivå omega 6. För hög nivå omega 6 kan orsaka inflammation i kroppen.

Man få i sig omega 3 genom fet fisk, kött och ägg. Men idag är de flesta djur uppfödda på spannmål så vi får inte i oss lika mycket omega 3 genom mat längre. Därför kan det var bra att ta det som kosttillskott.

Omega 3 finns att köpa här

 

Kollagen

Huden består av ca 70% kollagen och kroppen producerar det själv. Men redan från ca 30 års ålder minskar kollagenmängden i huden med ca 1,5% per år.

Huden får mindre elasticitet som resulterar i mer rynkor. Även för mycket sol, stress och socker kan påverka bildandet av kollagen negativt.

– Bidrar till fastare hy
– Stärker leder, hår och naglar
– Viktigt för skelettet som består av 36 % kollagen

Tips! Perfekt att blanda i sin smoothie, juice eller i en kollagen-kaffe!

Kollagen finns att köpa här

 

Magnesium

Jag tycker att jag somnar enklare och sover bättre med magnesium. Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning samt att bibehålla normal benstomme, muskelfunktion och ämnesomsättning.

Tänk på! Ta vitaminer på morgonen och mineraler (som magnesium) på kvällen.

Magnesium finns att köpa här

 

Probiotika

Probiotika, eller mjölksyrabakterier är något vår familj äter dagligen:

– Återställer tarmens normala bakterieflora
– Hämmar tillväxt av skadliga bakterier
– Stärker immunförsvaret

Probiotika finns att köpa här

 

D-vitamin

Under vinterhalvåret kan inte våra kroppar bilda d-vitamin. Då är det extra viktigt med tillskott. (Vi äter d-vitamin hela året.)

– Bra för immunförsvaret
– Förbättrar insulinkänslighet och minskar risken för diabetes 2
– Kan hjälpa mot depression (källa)
– Kan hjälpa IBS
– Stärker skelettet

D-vitamin finns att köpa här

 

Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ mig gärna på Facebook och Instagram och missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet!

 

Total
18
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

2 kommentarer

  1. Hej, jag äter i dagsläget d-vitamin, omega3, magnesium o för tillfället extra B-vitamin, men funderar på att även lägga till kollagen eller MSM, framförallt för att stärka hår, hud o naglar samt att jag tränar mycket tung styrketräning. Vilket rekommenderar du? Förstår inte helt skillnaden. Med vänlig hälsning,
    Sofie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close