Julkalendern paket monkids

Julkalender ceciliafolkesson Monkids

– Presenteras i samarbete med Monkids –

 


Tävlingen är avslutad och dagens vinnare är Åsa! Missa inte att vara med och tävla i kommande luckor.
Du hittar dem på ceciliafolkesson.se klockan 06:00 ända fram till julafton!


I dagens lucka hittar du en halvårs förbrukning av produkter från Monkids. Monkids är ett svenskt företag med en medveten serie hudvård och kosttillskott som är snäll mot både barn och miljö!

Hudvårdsserien är ekologisk, svensktillverkad och innehåller naturliga ingredienser. De är allergenfria och utan parabener, silikoner och sulfater. Kosttillskotten innehåller naturliga aromer och färger från frukt och grönsaker. 

 

Detta innehåller dagens lucka från Monkids:

Monkids Fiskolja (3 burkar)
Mjuka geléfiskar med omega-3. Naturlig färg från frukt och grönsaker. 

Monkids D-vitamin+Kalcium (3 burkar)
Mjuka geléhjärtan med jordgubbssmak och färg från svart morot. D vitamin och kalcium behövs för att barns benstomme ska växa och utvecklas normalt.

Monkids Multivitamin (3 burkar)
Innehåller 10 olika vitaminer. Mjuka geléapor med naturlig hallonsmak och färg från frukt och grönsaker.

Monkids Kropps- och hårschampo, 200 ml (2 flaskor)

Monkids badskum, 200 ml (2 flaskor)

Monkids Hudkräm, 200 ml (2 flaskor)

 

SÅHÄR ÄR DU MED OCH TÄVLAR:

Vad är ditt bästa tips för att ge ditt barn en allsidig kost?
Skriv ditt bidrag i kommentarerna nedan så är du med och tävlar om dagens lucka. Tävlingen avslutas ikväll (12:e december) klockan 23:59 och vinnaren presenteras dagen efter i detta inlägg.

Missa inte kommande luckor – de dyker upp 06:00 varje dag fram till julafton! Du kan självklart vara med och tävla igen, även om du redan vunnit en lucka!

Lycka till!

 

Total
4
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

45 kommentarer

  1. Smoothies under de perioder då de vägrar vissa livsmedel men framförallt att involvera barnen i planeringen av mat och i själva tillagningen. Vår son är också med och plockar upp inhandlade livsmedel och då blir de ofta ett samtal om de olika sakerna.

  2. Mitt barn är 3,5 år och har länge haft sån där neofobi. Smakar inget nytt och i princip inga grönsaker. Möjligen morot. Men jag har kommit på att chips är nåt han gillar så vi gör grönkålschips och hemgjorda matbananchips, med kokosolja eller mct. Tackolov gillar han båda. Nu har han också börjat visa intresse för smoothies och jag ser min chans att kunna peta i lite grönsaker där. Annars försöker vi variera kött fisk kyckling, vilt, och jag försöker lära mig äta inälvsmat. Pulled kotunga är en standard nu som plutt gillar, lever kan jag snika ner i köttfärsen och så. Hjärta har jag också gjort. För min egen del försöker jag ha massor av olika grönsaker och jag försöker att inte variera så mycket utan att få till några veckoscheman så att jag ska slippa tänka. För plutten försöker jag snika in variation i smoothies, glass, köttfärssås. Och att försöka få med honom att laga mat. Hittills har det mest varit jobbigt att handla med honom eller att laga mat för han har sprungit iväg i affären och vid spisen viftat och hållit på för mycket och varit envis med vad han vill göra (farliga saker). Men nu börjar det gå bättre. 🙂

  3. Vi följer rådet att laga mat från grunden med så få ingredienser som möjligt och så mycket färg (naturligt) som möjligt. Ekokött från en närliggande gård som vi ofta lagar tillsammans jag och min 7-åring. När han får vara med att laga maten vill han också smaka mer på nya maträtter.

  4. Mitt bästa tips är nog att jag lagat så mycket olika rätter till mina barn sen dom var små som dom har liksom varit bekanta med både olika smakar och texturer sen dom var små.
    Sen blir det nog automatiskt så när man själv har ett intresse för kost och hälsa och man får gör sig att laga både det ena och det andra men mycket blir vad du gör det till.

    Ett exempel, så har jag bakat dessa kakor några gånger som endast innehåller havregryn och mosad banan men för barnen är det just KAKOR så dom är ju jätte glada för det och jag likaså när jag vet att dom är supernyttiga!

  5. Mintt bästa knep är att barnen får vara med och laga mat från grunden, krydda själva och smaka av! Sedan är det såklart bra med smoothie där man kan klämma ner lite av varje

  6. Mitt bästa knep för att få i barnen en varierad kost är att ha en avslappnad och öppen inställning till mat som föräldrar. Att visa att vi provar nytt, njuter, äter och att det är ok att inte gilla exakt allt, men att det är bra att prova något man aldrig ätit för det kan vara väldigt gott.
    Att inte göra en stor sak av det om de i perioder inte vill äta eller prova nytt, utan bara fortsätta servera mycket grönsaker, varierade huvudrätter och tillbehör. 🙂 Har 3 barn i åldrarna 3,5 år, 6 år och 8 år, alla 3 är olika matglada/villiga att testa/gillar olika saker trots att vi har samma inställning till maten inför dem, och ser är helt ok!

  7. Varje söndag får barnen bestämma veckans matsedel då får de själva välja en dag kött en dag fisk en dag kyckling och en vegetarisk dag. Vi tittar på olika recept ihop och de väljer något nytt inför varje vecka, gärna från olika världsdelar så vi testar nya rätter. Resterande dagar får jag och min man välja fritt. Detta har även blivit ett nytt och roligt sett för oss att umgås. ( har en 7 åring en 5 åring samt 7 mån) mina två äldsta har även blivit bättre på samspel och komma överens om saker:)

  8. Bästa tipset för att få i barnen en allsidig kost stavas: KREATIVITET
    Varför inte tjoffa ner ett ägg eller två i smoothien, se vem som dricka en hel ingefära & citronshot utan att göra en grimas eller ha mjölkprovning av olika mjölksorter?

  9. Som så många andra har jag problem att få i min 6 åring fisk och liknande och efter att ha varit på allt för hälsa mässan i år så fick min son prova dessa “godisvitaminer” och nu tjatar han varje morgon:)

  10. Bästa tips till barnen är en grön smoothie varje dag. Där vi slänger i massor av olika nyttigheter, barnen får välja en ny grönsak att ha i varje gång vi handlar.

  11. Under tiden jag lagar maten ställer jag fram små skålar med grönsaker, typ morotstavar, blomkål, paprika, det som finns hemma helt enkelt. Min svämor tycker att det är dumt att de äter sig mätt på grönsaker innan den riktiga maten är färdig. Jag tycker att det är toppen att de äter sig mätt på grönsaker innan den processade och mindre näringsrika maten är klar 🙂 Jag försöker att hålla mig lugn när de inte ratar min fina mat och låter dem då äta mer grönsaker om de är hungriga. Ibland skriker jag inombords (MEN FÖR F-N ÄT UPP DEN HÄR MATEN SOM ÄR EKOLOGISK OCH VÄLLAGAD OCH SVINDYR) men på utsidan är jag lugn som en filbunken. Sambon ser dock hur det rycker ur öronen på mig.

  12. Duka fram grönsaker och annat plockvänligt i små skålar o låt barnen plocka själva. Skippa onödiga mellanmål så att barnen är hungriga när dom kommer till bordet. O undvik kommentarer om vad man äter o hur mycket osv. Lite tända ljus o härlig stämning skapar mer lust att äta….hemma hos oss iallafall

  13. Oj oj det är inte alltid det lättaste..! Vi har tre härliga ungar här hemma och dom två äldsta är som natt och dag! Och den tredje är bara bebis som inte börjat med mat än. Den äldsta matglad och intresserad och provar gärna det mesta! Barn nr 2 har varit ett kämpande sedan dag 1! Men det som funkat bäst är att gömma rotsaker i köttfärssåsen, skaffade en tallrik med olika fack så sakerna inte nuddar varandra så kanske kanske man vågar peta och tillslut kanske smaka av något av de olika grönsakerna/frukterna, även involvera dom i matlagningen, vara med och skära, röra i grytor mm mm. Och få vara med och bestämma matsedel så alla får en rätt som man gillar. Och smoothies är ju alltid bra, men det vågar nr 2 aldrig smaka på tyvärr:( men nåt han gillar riktigt mycket är nyttiga chokladbollar!! Så det får man lyxa med en helt vanlig vardag:)) då får han iaf i sig lite nyttigheter från nötter och kokosolja:))

  14. Mitt bästa tips är att vara påhittig. Jag brukar lägga upp grönsakerna lite extra fiffigt på tallriken i form av hjärtan, smilegubbar eller en skattkarta till det godaste som brukar vara i mitten! Jag brukar även göra mycket matiga sallader som oftast bara får smak av till exempel saffran. Igår serverade vi saffranscouscous med kanelmarinerad grönkål. De älskade det! Om de bara visste hur mycket grönsaker där var i, haha!

  15. Hej! Mitt första tipps är att vara bra förebilder och laga mat tillsammans redan från början. Då blir det dem vana om man har tur. Sedan kan man “gömma” nyttiga ingredienser i bakelser t ex bönor/rödbetor i chokladkaka, zukkini i gröten, morotskaka med extra ananas i. Och erbjuda flera grönsaker /frukt vid varje måltid, ge inte upp!

  16. Att vi som föräldrar är förebilder och äter bra mat, och försöker göra matstunden till en mysig stund med sagor och lekar, då går det lättare att peta i sig lite mat. Och att barnen får vara med och laga maten och smaka av tror jag är bra. Och smoothies, perfekt grej där en kan blanda i lite av varje!

  17. Mitt bästa tips är att låta barnen vara med hela vägen. Jag odlar lite hemma sommartid trots yttepyttebakgård, de får vara med och bestämma veckomatsedel samt laga maten. Jag brukar även hacka upp grönsaksbitar som vi kan tugga på medan maten lagas. På det viset får jag i killarna mer grönt. Vi pratar ofta om mat, både jag och yngste sonen är väldigt aktiva i idrotter så där blir det självklart att även snacka näring, inte bara träning.

  18. Vi i vår familj försöker att äta väldigt varierat och ”rent” som möjligt. Visst skriker inte barnen av lycka varje måltid men vi märker att de äter bättre o mer för varje månad så det är bara att fortsätta att utmana deras smaklökar.

  19. Nu ligger mitt barn fortfarande i magen och kan komma ut vilken dag som helst, men jag jag dela med mig av hur vi tänker när hon väl är ute och när hon växer upp! Har planerat att göra stor del av maten själv. Eftersom vi idag lagar all mat vi gör hemma från grunden, utan tillsatser, spannmål, mejeri och socker (paleo) så känns det självklart att jag vill ge min dotter samma typ av mat! Jag tänker mig att det i början blir en del puréer och smoothies innan fast föda introduceras. Sedan tror jag det är viktigt att låda barn vara nyfikna på mat, låta dem plocka med händerna och testa på hur saker och ting smakar. Att de sitter med vid matbordet redan som små och ser oss och hur i gör med maten och vad vi äter! Det hade varit så roligt att få vinna detta till min (kommande) dotter!

  20. Min mixer är min bästa vän, i röror soppor och smootisar kan jag få ner allt de tror att de inte gillar och få det att smaka mums. Grönsakssoppor av mixade sorter äter vi i alla fall två dar i veckan och min smootie med spenat och mynta är klart bättre än sockriga flingor till frukost..

  21. Mina barn älskar smoothies, vilket jag är väldigt tacksam för, där kan man smussla ner allt möjligt;)
    Grönsaksstavar till maten slinker också ner väldigt lätt:)

  22. Vi serverar alltid grönsakerna innan resten av maten ställs fram. Då brukar de få ner lätt som en plätt! Vi försöker testa något nytt varje vecka, allt från någon konstig ny grönsak, gryner eller protein vi inte testat förr. Att få vara med och handla varorna för att sen laga maten ihop och äta den ihop gör sonen nyfiken och stolt. Hos oss måste man smaka men inte äta upp om det inte smakar bra.

  23. Bästa tipset för en allsidig kost åt barnen är att tänka på att ge varierat, då upptäcker barnet nya smaker samtidigt som de på detta sätt får upp ögonen för olika sorters mat. Detta innebär i sin tur att barnet blir mindre kräset i äldre ålder. De lär sig att tycka om alla typer av mat.

  24. Mina barn äter beroende på dagsform. Vissa dagar älskar dem en sak för att en annan dag rata det. Jag försöker att “lura” i barnen så mycket nyttigt som möjligt. Det börjar på morgonen med att tex blanda ner kokosolja och kanel i gröten och istället för sylt använda bär. Eller göra egen granola med massa nötter och frön och torkade superfruits med naturell yogurt. Då vet jag att de har fått en bra start.
    Till mellis är en smoothies med fler “dolda” nyttigheter som frysta bär och avokado och bladspenat som alltid går ner. Till lunch ger jag en skål med grönsaker medan jag lagar middag som jag försöker att variera och involvera mina barn i så gott det går.
    Slutklämmen är väl att försöka ha det mysigt runt bordet och INTE (lättare sagt än gjort) känna stress att barnen inte äter som man vill ibland.

  25. Mina två barn är helt olika med hur de ser på maten! Min dotter är 8 och älskar att prova nya smaker och rätter oavsett i vilken form de serveras (soppor, grytor, grönsaker, sallad osv). Men trots att min son som nu är 10 år är uppvuxen med samma variationsrika kost så är han en skeptiker. De bästa sätten att få honom att äta allsidigt är att smyga ner fler nyttigheter som avokado och nyponpulver etc. i syrliga smoothies (hans favorit smaker är hallon och apelsin) och det gamla hederliga tipset att riva ner morötter i vegfärssåsen osv. Annars är ett av mina bästa tips att göra enkla grönsakssoppor som mixas så de blir släta. Då ser skeptiska ögon inte tex broccolibuketterna och det brukar gå hem även hos barnens kompisar (flera av har frågar efter receptet också ). Mixade tillbehör som guacamole och houmus är också en hit!
    Tack och lov älskar båda mina barn all frukt och bär så där får även min son variation efter säsong.
    Dessutom är det såklart roligt när barnen är med och lagar mat och handlar maten och då äter de den gärna. När vi har gott om tid tittar vi på sortimentet i de olika hyllorna i affärerna och ofta blir barnen nyfikna och vill prova något nytt (då kan det slinka ner allt ifrån musslor till vattenkastanjer). Nu kan de också laga lite enkla saker själva och det ger dem såklart mer glädje att äta och bjuda på

  26. Vi ställer alltid fram grönsaker på bordet innan middagen är klar och de är nästan alltid slut när maten sedan dukas fram 🙂 Har med barnen i affären och låter dem hjälpa till så mycket som möjligt för att skapa nyfikenhet. Försöker tänka så mycket färg som möjligt på tallriken. Vi brukar också variera frukosten och äter sällan samma frukost två dagar i rad 🙂

  27. Hej.
    Vi försöker att ha en sån avslappnad attityd till maten som möjligt, och det för att det ska vara lustfyllt att äta. Att ställa fram maten på bordet så att alla får ta för sig själv, det har vi märkt att det påverkar barnen positivt. Och v a r j e gång dom är med och lagar mat så vill dom smaka allt!! Så värt med allt stök och bök i köket. 🙂

  28. Smothisar till frukost och mellanmål och olika grötsorter! Sen brukar vi duka upp buffé till middagen med småskålar och man ska ta och smaka ifrån alla. jag tror att vägen till ett sunt matintresse börjar med att utforska all mat med alla sinnen! Man kan lukta, känna med olika kroppsdelar, titta på färg och struktur och såklart smaka. Men mina barn är kräsna och envisa. Så i snart ett år har vi kört med multitabletterna från monkidz som komplement! Och det blir efterätten säger barnen!

  29. Hur får jag mina barn att äta allsidig kost?
    I vår familj försöker vi äta så ren mat som möjligt. Mat lagad från grunden av bra råvaror, gärna krav och ekologiskt och utan raffinerat socker och spannmål.
    Vid maten serverar jag gärna “en” tillagad grönsak och en rå tillsammans med tex kött, fisk eller bönor/linser och en kall eller varm sås med mkt nyttigt fett i. Nu är det äldsta barnet inte alltid förtjust i sås så den tillagade grönsaken brukar jag ha smält smör eller oliv- eller kokosolja på.
    Exempel på frukost jag ofta ger mina barn; en burk makrill i tomatsås, 1-0,5 avokado och 1-3 paranötter.
    Jag tänker densitet; det ska vara mkt näring i varje tugga.
    Kvalitet framför kvantitet! =)
    Bägge får under vinterhalvåret D-vitamindroppar från Holistik.

  30. Vi har en sund inställning till mat, lagar maten från grunden. Båda våra barn älskar vinegrett, gjord på fin olja och äppelcidervinäger eller citron. Samt en massa örter och kryddor i. Funkar att ha på alla slags grönsaker.

    Båda barnen älskar vitaminerna och fiskoljan från monkids, mitaminej som vår lilla säger.

    Ha en fin kväll!

  31. Mitt tips är nog att avdramatisera det hela lite- inte vara så strikt och ha så mycket regler utan försöka få det att bli en naturlig vana redan när de är små att välja hälsosam mat men samtidigt kunna äta lite onyttigheter här och där utan att det behöver bli något sort av det. Ett av de bästa sätten att göra det på tror jag är att involvera barnen mycket i matlagningen- låta dem testa olika råvaror, känna, smaka, lukta och hitta nya favoriter samt lära sig olika metoder för att tillaga maten. Då upplever jag att det inte blir massa sura miner och tråkiga kommentarer om “den tråkiga nyttiga” maten som serveras istället för fiskpinnar eller snabbmakaroner 😉 Istället blir det glada och stolta barn som glatt hugger in på och analyserar maten som de själva skapat 😀

  32. Att servera mycket olika grönsaker ej blandade på tallriken tillsammans med hederlig husmanskost och inte tjata, att presentera grönsakerna på olika sätt ibland i pureform ibland förvällda ibland rårivna samma grönsak/rotsak på olika vis tillslut blir de smakade på och god.

  33. Bästa tricket för att få i en liten matvägrare (eller som nu, en liten sjukling med dålig aptit) en allsidig kost är…… ‘drumvirvel’…… PANNKAKOR! Där smyger jag ned allt! Om det så behövs extra järn (malda pumpakärnor), extra vitaminer (broccoli), eller bara gårdagens rester… 🙂

  34. Kör ofta Smothies med spenat, chiafrö, banan, mango, avocado, ingefära och apelsinjuice.
    Grönsaksbutar att tugga på när hungern kommer snabbt innan maten är klar. Morötter o frukt framför tv.n (när de myser och tittar på tv kan de äta det mesta)

    Min snabbmat istället för pasta o falukorv är gröt med massa saker i och med kokt ägg till, eller makrillsmackor och grönsaker, bananpannkakor (banan och ägg) med keso och bär. Mycket mer näring än i det förstnämnda.

    Utöver det brukar jag leka vid maten för att få dem att äta det jag lagat. När de var riktigt små hoppade jag på stolen och stampade vid varje tugga till exempel. Nu kör vi att man ska härma varandra när man skapar sin bästa och godaste tugga.

    Med gemeskap och skratt går mycket ner

  35. Barnen får vara med och planera maten vilket gör att de gärna äter den också.

    Är det någon mat de är väldigt skeptiska till så har vi något som heter tittmat, man ska alltid ta lite av all mat. Tittmat en brukar oftast slinka med ner när man minst anar det och de tycker det är gott.

  36. Dels så gömmer jag grönsaker i maten (!) av sådant de inte äter om de såg det på tallriken, finstrimlat osv i grytor tex. I övrigt så är det så ren mat som möjligt, lagat från grunden. Sen kan det vara ett plus om 6-åringen hackat till salladen själv också!

  37. Jag lagar mat från bra råvaror och exprementerar gärna med grönsaker och smaker, låtit mina barn vara med i köket.
    Barnen har alltid fått äta min mat sedan de börjat äta och uppmuntras att smaka. Om man inte gillar ngt en gång kan man smaka igen annan gång. Att ha ett bra förhållande till mat själv och man umgås vid matbordet ger matro.
    Pratar med barnen om mat och vad de innehåller och vad kroppen behöver för att må bra på ett öppet och okonstlat sätt.
    Mina barn har alltid nästa allt från sill till grönsaksbiffar, nyfiket smakat en och flera ggr.

  38. I min familj får vi i oss en allsidig kost genom att variera maträtterna hej vilt och har gjort så sedan barnen började äta. De blir inte förvånade av vare sig levergryta, linssoppa eller rödbetsbiffar. Och alltid många olika grönsaker till varje måltid

  39. Grön yoghurt & glass har funkat som både frukost & middag i perioder med ett matvägrande barn. & dessa båda består då enbart av frukt & grönt. Bas på avokado & banan/mango & sen vad som finns hemma. Nu när hon hunnit fylla 5 går även det mesta som läggs på tallriken om det finns något smarrigt som väntar till efterrätt, & även sådan gjord på rena råvaror.

  40. Det som fungerar bäst till mina tre juveler är smoothies i alla dess fomer. Ibland tjockare som en yoghurt ibland mer fryst som glass eller milkshake, ibland med smak av kakao, ibland grön, gul, rosa… Det går verkligen att variera. Vitaminer, fetter och andra nyttigheter känns otroligt viktigt att få i dem. Speciellt såhär vintertid, så det gäller att vara kreativ och finurlig.

  41. Farmor Margareta

    En eftermiddag i veckan är barnbarnet en pojke på 8 år hemma hos farmor och farfar under ett par timmar efter skolan. Då passar farmor och pojken på att laga mat tillsammans. I början av terminen tittar vi i en kokbok med bra mat för familjer. Pojken får välja vilka rätter vi vill laga under de närmaste månaderna – vi tar bara en rätt till varje eftermiddag – och vi kryssar för dessa i boken. Farmor förbereder och så lagar vi maten tillsammans. Vi bjuder mamma, pappa, storebror och farfar när de slutar jobbet. Efter maten får barnbarnet Oliver poängsätta rätten med antal Oliver upp till max ”5 Oliver” som högsta poäng. Han skriver in detta i boken och vi pratar om vad vi tyckte om att laga denna rätt. Planen är att han ska få med sig kokboken när terminen eller läsåret är slut. Det är helt fantastiskt att göra detta!

  42. Nu är mina barn ganska stora. Yngsta är snart 12 år. Men vi har under flera år ganska ofta gjort ny mat. Då får alla ge poäng upp till fem. De får också tala om vad som var gott och vad som kunde göras godare. Jag upplever att de tycker det är kul och ansvarstagande att de får tycka till om maten. Det är inte bara ”jag tycker inte om”. Jag har uppmuntrat dem att smaka så att de kan sätta poäng och att de också kan tala om vad som kan göras godare. Jag tycker att barnen på det här sättet har vågat prova nya rätter och de har lärt sej att tycka om det mesta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close