”kokosnötsskålar”
nyttigt fika mellanmål

Jag har tidigare skrivit om hur dåliga vi är på mellanmål i vår familj. Jag tror det hänger ihop med att jag körde strikt LCHF i många år när barnen var små. Vi åt en ordentlig frukost sen var ingen (eller i alla fall inte jag) hungrig igen förrän tidigast lunch. Det kan hända att barnen var lite hungriga, men inget jag direkt märkte av. Så det blev sällan någonting alls innan lunch eller mellan lunch och middag. Detta har hållit i sig och vi äter väldigt sällan mellanmål mellan måltiderna.

Detta resulterade i att barnen åt mycket mat istället. Och äter fortfarande mycket mat. Ofta två portioner var. Så vad är bäst? Att trycka i sig mat när det väl serveras, eller småäta mellan måltiderna?

Jag vet faktiskt inte. Men det jag (och förmodligen vi alla) vet är att mat nästan uteslutande är bättre än det man äter mellan måltiderna.

 

 

nyttig fika barn

Ibland händer det att det blir mellanmål. Eller som i detta fallet: “fika” enligt barnen. Och vill de kalla detta fika är inte jag sen att hålla med. Detta är fika!

Detta mellanmål /fika bestod av ekologiska äppelklyftor med kanel, sötmandel, gojibär och en raw-bar som skars upp i små bitar.

 

Gör egna rawbars

ca 1,5 dl nötter (mandel, cashew, valnötter tex)
8-10 urkärnade färska dadlar
2 msk kakaopulver
1 sked kokosolja
0,5 tsk vaniljulver
1 nypa salt

Kör allt i matberedare tills man kan forma kulor eller bars. 
Spara lite av nötterna, hacka grovt och blanda i.

Fler nyttiga mellanmål

 

 

Följ mig här:

För inspiration, tips och recept, följ gärna på Facebook eller Instagram

 

Total
35
Shares

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close