”kokosnötsskålar”
chiapudding med mango

Brukar du också fastna i samma frukostvana vecka efter vecka? Ett tag åt jag bara kokta ägg. Nästa period kokosgröt för att övergå till chiapudding, till fröknäcken och nu: tillbaks till chiapuddingen.

Chiapudding är en supersmidig frukost då man bara blandar ihop den på kvällen och ställer in i kylen. Många tycker att chiapudding inte smakar något, och det kan jag hålla med om. It´s all about the toppings!

 

Grundrecept Chiapudding
2 msk chiafrön
1,5 dl cashewmjölk eller annan nötmjölk)
1 krm vaniljpulver

 

Här kommer mina bästa tips på hur du varierar din favoritfrukost:

Chiapudding:
– Rör i en sked pepparkakskryddor och toppa med hackade fikon och granatäpplekärnor.
– Gör en plåt glutenfri granola med choklad och banan.
– Servera med färska bär och kokosflingor.
– Varva chiapuddingen med mosad frukt eller en fruktig smoothie.

Äggfrukost:
– Kokta ägg är väl den smidigaste frukosten! Servera äggen mosade med smör och örtsalt.
– Gör en krämig äggröra med .
– Eller en omelett med spenat, skivad vitlök och körsbärstomater. Stek på låg värme på ena sidan och lägg på ett lock för att få den fast utan att behöva vända den.

Flytande frukost:
– Kokoslatte är ett bra tips om man vill få i sig en mättande och nyttigare kaffe. Stavmixa kallpressad kokosolja med kaffe. Blir som en latte.
– Ägglatte Gör likadant som kokoslatten, men lägg till ett ekologiskt rått ägg, vaniljpulver och lite kanel eller kardemumma
– Mixa en grön smoothie med avokado, spenat och banan med nötmjölk eller äppeljuice.

Mackor:
– Baka en plåt glutenfria fröknäcken.
Nötbröd är perfekt att baka, skiva och frysa in.
– Baka dessa saftiga zucchinifrallor och lägg i frysen för kommande frukostar. Även en av barnens favoriter!

 

Här hittar du ännu fler frukosttips:

30 glutenfria frukosttips

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

6 kommentarer

  1. Ser gott ut 🙂 ska testa en variation av detta, har tidigare provat chiafrön men kom inte riktigt in i rätta smakerna för att tycka om det. Så ett nytt försök. Annars blir det havregryn, avokado, bär, ägg och bcaa på morgonen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*