”kokosnötsskålar”
sitta i squat

Hur går det med era squat-positioner? Jag försöker sitta en stund varje dag och jag märker stor skillnad från när jag startade. Det är lättare att komma ner i en bra position och jag kan sitta betydligt längre nu utan att bli trött i skenben och ljumskar.

För barn är detta en naturlig ställning och Otis slår mig med hästlängder. Han sitter såhärvid sin tufftuff-bana i evigheter. Men så snart barnen börjar spendera mer tid sittandes i stolar försämras rörligheten och det märks tydligt på både Zion och Sid.

Varför ska man sitta i squat-position?
Bristande rörlighet är en av de främsta orsakerna till skador och att sitta i squat-position hjälper till att öka rörligheten i höfter, knän och anklar. Detta är viktigt för stabilitet och balans. Magen och tarmarna mår också extra bra! Tarmar masseras naturligt när magen trycks ihop, vilket i sin tur leder till att matsmältningen förbättras.

 

Här kan du läsa mer om utmaningen och hur du bäst sitter squat-position:
Squat-positionen – Naturlig och superviktig!

 

6 kommentarer

  1. Åh jag tycker den är toppen men mitt ena knä strejkar efter en skada så måste få ordning på det innan jag kan sitta längre stunder. Men lite varje dag så länge det känns bra och det blir bekvämare för varje gång min fd hockeyspelare till sambo skakar på huvudet och fattar intr hur jag kan sitta så. Håller på att försöka få honom att öppna ögonen lite och pröva själv wish me luck

  2. Min son på 3,5 år har också plättlätt för squatposition (som dom ju alla kan i den åldern). Testade att sitta med fötterna ihop och knäna rakt fram som han kan. Gick ju sådär. Känner att jag behöver squatsen mer än någonsin eftet att ha börjat löpträna igen efter förlossning i våras. Passar på att squata när jag leker med barnen på golvet eller när jag plockar ihop pusel och annat krafs från golvet Hoppas på att sitta lika obehindrat som sonen snart

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close