”kokosnötsskålar”
viktnedgång

Den återkommande frågan. Det går nog inte en vecka utan att jag får denna fråga i mailboxen. Det är tyvärr det som många fokuserar sin kosthållning på. Att gå ner i vikt.

Jag tycker att fokus borde vara: Hur ska jag äta för att må bra? Läste nån stans att över 70% tränade för utseendet, inte för hälsans skull. Jag förstår i och för sig detta. Jag har varit där själv, och är det fortfarande till viss del. Jag tror det är näst intill omöjligt att släppa när man under hela sin uppväxt matas med vikthets och skönhetsideal.

Så hur går man då ner dom där fem kilona? Och gärna snabbt, enkelt och utan att skippa all god mat…

 

Vi börjar med det man inte ska göra:
Banta. Om du bantar, dvs drar ner på kaloriintaget kommer du mest troligt gå ner dom där 5 kilona rätt snabbt. Men så snart du börjar äta “som vanligt” i gen. Så som de som inte har de där extra kilona äter, kommer din kropp vara inställd på svält. Den kommer alltså hamstra all mat du ger den. Och det är inte ovanligt att man går upp mer än dom där fem kilona man nyss gick ner. Och så håller det på. Man går ner, upp, ner, hittar en ny bantningskur och man får en stressad och ohälsosam kropp.

Jag tror de flesta har full koll på detta. Men det är ett snabbt sätt att bli av med dom där extra kilona, men tyvärr inte en långsiktig lösning.

 

Gör såhär istället:
Börja med sockret. Hur mycket socker äter du? Äter du mjöl?
Om du äter mjöl och socker brukar det räcka med att bara dra ner på just detta. Kolhydraterna binder mycket vätska, så genom att bra utesluta dessa kommer du gå ner i vikt rätt snabbt. Och hälsofördelarna kommer förhoppningsvis få dig att inse hur mycket bättre kroppen mår utan.

Tycker du att du redan gör allt detta men ändå har några kilon du vill bli av med? Hur är det med mejerierna? Frukt i smoothies och naturlig sötning i rawbars?

Många mår betydligt bättre utan mejerier. Mejeriprodukter stimulerar vårt belöningssystem och det blir lätt att vi överäter mejerier. Butikerna svämmar idag över av den omåttligt populära smaksatta kvargen. Dessa innehåller också ofta sötningsmedel som ökar vårt sockersug. Ingen bra kombo med andra ord. Vill man åt proteinet, ha med lite kokta ägg i väskan.

Vad gäller socker i frukt, naturlig sötning som agave, honung och kokossocker, påverkar det oss ungefär på samma sätt som vanligt vitt socker. Det är inte lika dåligt för oss, men blodsockret skjuter i höjden. Insulinet påverkas, vi lagrar fett och känner hunger (läs: blodsockerdipp) och blir sugna på mer socker.

 

Summering:
– Dra ner på mjöl och socker (även naturlig sötning)
– Skippa mejerierna
– Ät ordentliga mål mat
– Ge det tid
– Banta inte

 

2 kommentarer

  1. Klockren summering, det behöver inte vara svårare än så! Vill man tillföra mer skulle jag tipsa om promenader, går man från soffpotatis till hårda intensivpass på gymmet stiger oftast hungern med risk för överätning. Jag upplever att promenader inte har den effekten utan tvärtom, har man promenerat en timme vill man inte förstöra effekten med att stoppa i sig något direkt efteråt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*