”kokosnötsskålar”

Nu när sommaren är här är det lätt att man lägger sina goda kostvanor med bra val åt sidan för att frossa under semestern. Sockriga drycker och massa glass brukar ligga högt på denna lista. Och när man tänker på hur mycket tid som läggs på gymmen och löpspåren under våren, bara för att komma i form till sommaren…

Här kommer 5 tips som förhoppningsvis kan underlätta för dig även under semestern:

 

socker i juice

1. Undvik söta drycker, även lightdrycker

Söta drycker innehåller både mycket kolhydrater och socker. Detta gäller även juicer och även färskpressad juice utan tillsatt socker.  Ett glas färskpressad juice kan innehålla mer socker än i en Cola! Visst, naturligt, men det påverkar blodsockret på samma sätt som raffinerat, vitt socker.

På senaste har forskning visat på att även sötningsmedel ger ökat blodsocker. Forskarna tror även att ökad användning av artificiella sötningsmedel kan ha bidragit till den ökade förekomsten av typ 2-diabetes. Så skippa lightprodukterna!

Om du tycker vanligt vatten är tråkigt, pressa i lite ekologisk citron eller lime i vattnet.

Och tänk på: Citron i flaska oftast inte innehåller enbart citroner utan även citronsyra som är kemiskt framställt och inte alls bra för hälsan.

 

mellanmål nötter

2. Välj bra snacks och mellanmål

När man är småhungrig är det lätt att stoppa i sig första bästa. Mycket av de snacks och mellanmål man hittar i butikerna är fullproppade med socker och kolhydrater. Och de gör att blodsockret skjuter i höjden för att sen dala och hungern är tillbaks lika snabbt. Nötter är bra alternativ att ha med sig när panikhungern sätter in.

 

 

gronsaker lågkolhydratskost

3. Välj bra tillbehör på restaurangen

Att äta bra mat ute behöver inte vara så svårt. De flesta restauranger är bra på att lyssna på sina gäster. Ett bra tips är att vara lite extra trevlig när man beställer, istället för att servitören ska uppleva att man är “en jobbig gäst”. De kan ofta lösa det mesta, och med tanke på alla betygsättningar och incheckningar på sociala medier är restaurangerna måna om att göra sina kunder nöjda!

Be om extra grönsaker istället för de vanliga tillbehören eller fråga efter en avokado. Detta brukar gå extra bra om man erbjuder sig att betala lite extra.

 

 

kokosolja matlagning

4. Laga mat med nyttiga fetter

Undvik att steka mat i kallpressade oljor som raps- och olivolja då dessa oljor inte tål hög temperatur och härsnar vid tillagning.  Kokosolja tål högra temperaturer utan att härskna eller bilda transfetter.

Ett bra sätt att laga mat är i ugn, crockpot eller att ångkoka. Vill man ändå steka maten är ghee (smör där mjölkproteinet har kokats bort) eller kokosolja bra alternativ. Kokosolja tål högra temperaturer utan att bilda transfetter eller härskna. Flytande margarin ska man alltid undvika då det är processat och då innehåller härsknat fett och rester från bland annat blekning och bensin.

Vill man använda extra virgin olive oil eller kallpressad rapsolja, ringla över den färdiga maten istället.

 

 

innehållsförteckning

5. Läs innehållsförteckningarna

Nästa gång du är i matbutiken, vänd på förpackningen och läs innehållsförteckningen. Där kan både det ena och det andra gömma sig. Socker i frysta grönsaker, mjöl i korven, tillsats socker i smoothis och massa onödiga tillsatser. En bra tumregel är: “Ju färre saker något innehåller desto bättre”. Och det bästa alternativet är att köpa färska, ekologiska produkter.

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

1 kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*