”kokosnötsskålar”

Nu är det äntligen dags för en ny tävling! Denna gång ligger Gröna soppor och smoothie bowls i potten. Boken är fylld med massa goda recept helt utan gluten, laktos och tillsatt socker.

För att vara med att tävla:

Vad är din absoluta favotit-råvara att ha i din gröna soppa eller smoothie-bowl?
Skriv detta i en kommentar till detta inlägg så är du med och tävlar.

Vinnaren utses fredagen den 20:e februari. Lycka till!

 

Boken finns även här

100 kommentarer

  1. Åh! Låter som en fantastisk bok!
    För min del så tycker jag att broccoli är bland det godaste som finns att ha i soppa 🙂 /Mvh Viktoria

  2. Min favorit är spenat! Något jag älskat sedan barnsben. Gott, nyttigt och mild i smaken vilket gör att det kan kombineras till mycket.

  3. Åhhhhh vilken bok…
    I min gröna soppa väljer jag ingefära som favorit…den balanserar bort det bittra och i min smoothie -bowl är det också ingefäran, ger en het touch till bären, det gröna och avokadon. Tar också bort den bittra smaken om man har för mkt grönt i.

  4. Kokosolja! Oberoende av vilka goda grönsaker soppan och/eller smoothien består av ger alltid kokosoljan det där lilla extra – mums!

  5. Vilken bibel att vinna <3 !!! Avokado är råvaran nummer 1 anser jag!!! Den ger en speciell och god krämighet både till soppan och smoothien. Jag gråter nästan om min man missar att köpa denna underbara och nyttiga frukt. Skulle kunna skriva en hel uppsats om soppor och smoothies med avokado 🙂

  6. Den skrovliga,gröna och helt fantastiska avokadon! 🙂 Med alla nyttiga naturliga fetter och mjuka,fina smak passar den till både maträtter och mumsiga desserter. Min lilla dotter på 9 – månader börjar varje dag med en avokadofrukost i olika former – med äggula eller banan eller helt naturell – och hon älskar det! 🙂

    Tack för en kanonbra och inspirerande blogg!

    / Maria

  7. Romansallat (gärna en söt sort tex “little gem”) är en favorit i gröna smoothies till de små. Den tar inte över i smaken och är lätt att odla själv både utomhus och på fönsterbrädan.

    Cashewnötter, färsk ananas, banan och romansallat, ev lite juice eller vatten till valfri konsistens = perfekt dagbarnsmellis! (Insta @trottdagmammaforsoker)

  8. Min bästa ingrediens är tro det eller ej Brännässla, jag plockar dem tidigt på våren då bladen är små och fullproppade på C-vitamin. De innehåller även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Brännässlan är även relativt proteinrik. Sedan fryser jag in dem i små påsar och andvänder i mina gröna soppor/smoothies. Gratis, “närproducerat” och framförallt grönt!

  9. Jag brukar ha citron i mina gröna drinkar. Det blir inte så stark smak av allt det gröna då. Jättegott!

    /cissi

  10. Åh, den vill jag vinna!
    Min favorit i både soppor och smoothies är frysta tärningar med spenat. Går alltid att ha hemma, smakar inte så myket i smoothies och ger fin grön färg.

  11. Rödbetsblast. Man får den så att säga på köpet när rödbetorna växer. Bara att frysa in i påsar och slänga ner i vilken sallad, smoothie eller soppa som helst. Nyttigt och gratis!

  12. I soppan älskar jag gröna ärtor, ger god smak och tillför härlig färg. I Smoothien slinker det allt som oftast ner babyspenat.

  13. Avocado är min favorit! Passar till allt och är mättande, nyttigt och gott:) Även börjat ge min 6- mån bebis avocado 🙂 Perfekt att ta med.

  14. Hej
    Ja skulle nog välja spenat, innehåller massa vitaminer och mineraler dessutom jätte god och fin härlig färg. ☺
    Kan också tillägga att det är jätte gott att ha i färska örter min favorit är kruspersilja. ☺

  15. Bladspenat är min favorit pga alla dess fantastiska egenskaper. Rå bladspenat smakar kanske inte så mycket, men gör rätterna såå mycket nyttigare. Dessutom får smoothien en fin färg och det går att använda den i allt just eftersom den inte smakar så mycket, den påverkar inte smaken på fel sätt.

  16. Åååh vilken dröm bok! Min personliga favorit är ingefära, går att ha i alla soppor för en fin touch samt i smootiesen för världens hälsokuren.
    Bästa förkylningsreceptet 1 bit ingefära, vatten , pressad eko citron samt en tesked honung 🙂

  17. Ekolgosik blandspenat/babyspenat eller grönkål är min/mina absoluta favoriter! Otroligt näringsrika och goda dessutom, utan alltför stark smak. 🙂

  18. Eftersom man varit sockerberoende innan man började med paleo så måste jag säga att bananen ger en otrolig sötma i alla smoothies och trollar bort sötsuget direkt! 🙂

  19. AVOCADO!! Den är ju ta mig sjutton magisk. Jag har tagit steget ganska nyligen till att ha den i frukostsmoothien och den blir så mycket krämigare. Dessutom en massa nyttigheter som bonus. Ungarna (och jag) sveper glaset i ett nafs och jag känner mig lugn att de ska orka med skola/förskola.

  20. Svårt att bara välja en sak, men får säga avokado för jag gillar när det blir krämigt, sen tycker jag den mättar och innehåller bra fetter.

  21. Härlig tävling:)
    Jag har alltid grönkål i min smoothie, tycker det är sååå gott och sedan gör det gott också. Ha en fortsatt fin dag 🙂

  22. Broccoli som i broccolisoppa – världens bästa snabbmat i vardagen (lök, fryst broccoli, buljong, vatten, koka och mixa, i med grädde, salt och peppar. toppa med bacon el rostade nötter el en klick av någon röra el smulad ädelost el …)

  23. Min favorit är broccoli! Ett tips när man ska göra broccolisoppa är att först koka stjälkarna mjuka och sedan mixa. Sedan kan man lägga i broccolibuketterna och låta småkoka till de är mjuka. På så sätt blir soppan både krämig och har tuggmotstånd =) Gott att smaka av med creme fraiche och citron!

  24. Spenat, spenat och spenat! Tänk vad mycket gott man kan göra med denna sköna gröna växt!!

    Äter mycket spenat varje vecka, och har börjat att allt mer göra smoothies och soppar! Därför är spenat ett av de livsmedel som alltid finns med!!

    Jag skulle bli jätteglad över att få vinna denna bok, eftersom min inspiration behöver en rejäl knuff ! Boken skulle passa så bra i mitt kök 🙂

  25. Spenat, spenat och året spenat!! Tänk vad mycket gott man kan göra med denna sköna gröna växt!!!

    Jag äter spenat flera dagar i veckan och det finns alltid hemma hos mig! Har börjat att göra allt mer smoothies och soppor, därför skulle denna bok vara SÅ BRA och jag skulle bli SÅ GLAD om jag vann 🙂

    Boken skulle passa bra i mitt nya kök också 😉

  26. Lingon är helt klart min favorit i smoothie. Bästa sommarfrukosten är en smoothie med frysta lingon och banan….mmmm! Längtar till sommaren!

  27. Jag brukar lägga till avokado, del för det mättar bra med sina bra fetter, och för att det fungerar lite som grädde annars gör. Avokado gör vilken soppa eller dryck som helst krämig och god. Har jag inte avokado hemma lägger jag i några skedar kokosolja, egentligen av samma anledningarna soma avokadon.

  28. CHIAFRÖN!! Finns det något nyttigare som gör så mycket underverk att bara strö över sin smoothie bowl med?? Detta magiska lilla frö!

  29. Min favoritingrediens är Nässla, de ger så mycket energi!

    Men jag behöver ny inspiration och därför vill jag gärna vinna boken 😉

  30. I soppa skulle jag inte klara mig utan vitlök. Den piffar till vilken soppa som helst!

    I smoothie skulle jag saga psyilliumfrön för en lite extra mättnadskänsla 🙂

  31. Ingefära helt klart! Ingen grön ingrediens men passar till precis alls och är ju super när man mår illa konstant av stress…

  32. Vilken härlig bok! Den hade vi gillat hela familjen som tränar mycket och älskar frukt och grönt. Rasmus vår äldsta son har gluten så vi hade hunnit hitta många bra recept. I soppa älskar jag blomkål och i smothie är mango en favorit!
    Kramar i hopp om vinst
    M-L

  33. Är helt inne på soppor, juicer och smoothie. Alltid med minst 2 av följande godingar: avokado, citron, selleri, savoj, roman, ingefära, cayennepeppar.
    Hade behövt lite ny fräsch inspiration i härlig bok!

  34. Alltid minst 2 av följande godingar i mina soppor och juicer: avokado, selleri, citron, savoj, roman, ingefära, cayennepeppar.
    Hade behövt inspireras av härlig bok!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*