”kokosnötsskålar”

Har fortfarande lust att träna och att äta 3 kokota ägg på morgonen! Lite mer än halva tiden har gått, och om det fortsätter så här är jag mer än nöjd. För att göra en jämförelse med tidigare graviditeter; ingen träning alls och frukost bestod av ett berg mackor, juice och nutella. High five på den. Inte konstigt att jag gick upp mina trettio kilon.

Kvällens pass:
4 kilometer löpning/promenad

4 varv:

25 squats
10 hantelpress mot vägg

20140327-063018.jpg
Löpning på 7,5 och promenad på 6,5 km/h. Helt lagom. Nästa gång blir det förhoppningsvis 5 kilometer i samma tempo.

 

20140327-063003.jpg
Stretch går ju sådär med en badboll under tröjan. Tur att jag har ett nytt PT-pass snart. Att göra en stenhård, rund medicinboll platt genom att “nudda den” vid squats går däremot betydligt bättre…

 

 

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

8 kommentarer

  1. Så roligt att få följa din graviditet och se att man faktiskt kan både äta bra och hålla igång träningen 🙂 Jag har själv inga barn men har planer på försöka inom en snar framtid, jag älskar träning och tränar mycket styrketräning. Men undrar hur/vad man kan/får träna som gravid? för har förstått att det finns en del övningar som inte ska vara så bra att göra eller? beroende på hur långt gången graviditeten är såklart.. Kan du inte skriva lite om träning, vad man kan göra som gravid och inte?

  2. Hej Cecilia!

    Först och främst – grattis! Jag kommenterar aldrig, smyger mest runt här och inspireras. Du gör ett strålande jobb med den här bloggen. Alltid lika kul att kika in.

    Nu till min fråga: Jag vet att du inte tänker på kalorier när du äter. Vilket är bra. Äta med sunt förnuft är grejen. Det är ju liksom inte svårare än så. Ät mindre än vad du gör dig av med om du vill gå ner i vikt och ät mer om du vill gå upp. Ät varierat. Etc. Etc. Grejen är bara att många verkar tro att fett är är värsta supermaten för att gå ner i vikt och må bra. LCHF. Paleo. Två skilda fetter, men ändå. Och det stämmer ju. Det är två hälsosamma livsstilar. Om man äter på rätt sätt. Inte inmundigar våldsamma mängder fett, utan lagom mycket i förhållande till ditt dagliga intag. Eller…? Jag skulle så gärna vilja veta hur du ser på den saken. Inte kaloriräknandet. Orka sitta och räkna. Men hur ser du på fett-intag generellt? Som kostrådgivare tänker jag. När slutar det att vara bra och blir skadligt?

    När jag började med paleo (äter numera enligt kostcirkeln pga jag mixtrat på tok för mycket med min stackars kropp) så kunde jag dra i mig ett paket bacon och två ägg stekt i en rågad msk kokosolja och på det hade jag avocado, aioli och cashewnötter. Jag käkade linfröknäcke med lager av mandelsmör. Kokosmjölk i mängder. Jag hade acne i hela ansiktet och förstod inte varför. Jag som åt så bra. Idag inser jag hur galet jag åt, men där och då kändes det lustigt nog sunt. Vill inte ens tänka på hur mycket energi min lunch innehöll. För även om kalorier inte är optimalt att räkna i längden, för man blir ju helt störd, så kan det ju vara en bra måttstock om man tror att man käkar bra, men egentligen äter man alldeles åt skogen.

    En sista fråga – jag tränar 6-7 dagar i veckan. 2-3 ggr efter Försvarsmaktens tränings-pdf (helkropps-styrka).

    och två dagar HIIT (spinning). Börjar träna 06.45. Behöver jag äta innan konditionspassen eller kan jag spara det till efteråt? Vet att det är individuellt och jag borde kanske boka en session med dig istället för att fråga här, haha…

    Herregud vad jag babblar. Ignorera detta om du inte orkar svara. 🙂

    Ha en fortsatt fin vecka och tack igen för en superbra blogg!

  3. Jag hade tagit det lugnt med träningen. Tänk om den skulle orsaka missfall. Hur skulle du då kunna förlåta dig själv?

    1. Vilken onödig kommentar, Erika.

      Det är så kul att följa dig Cecilia, nu när du är gravid. Själv är jag i vecka 26 och har gått från träning fem dagar i veckan till några enstaka promenader då och då, tyvärr. Hade som ambition att fortsätta med gravidanpassad styrketräning men den förlamande tröttheten tar fullständigt slut på mig.

      Vill bara säga att du är en stor inspirationskälla till träning och kost och har dig att tacka för att jag började med periodisk fasta och ansiktsvård med mandel- och ricinolja med strålande resultat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*