”kokosnötsskålar”
brysselkål sötpotatismos

Sen jag redan förstört Rena Veckan med ett besök på Ikea blev det korv med rester, i form av sötpotatismos och brysselkål till middag.

Brysselkål är en av mina favoriter. På julen brukade jag och mina systrar bråka om brysselkålen. Jag vet inte om det var för att vi var noga med att få lika många brysselkål eller för att alla ville ha flest?

 

Visste ni att brysselkål innehåller nästan dubbelt så mycket C-vitamin som apelsin?

 

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

7 kommentarer

  1. Jag brukar koka dem för att sedan steka i ugn eller i stekpanna för att få lite yta. Har du testat brysselkålschips? Gudomligt gott, skala av bladen, blanda med olja och salt och in i ugnen på bakplåtspapper cirka 10-15 min 175 grader. Jag kunde inte sluta äta….

  2. Hur funkar sötpotatis i LCHF? Vad jag kan se innehåller den mer kolhydrater än vanlig potatis, och det brukar de flesta ju utesluta ur LCHF. Jag säger inget om vad du väljer att äta, undrar bara om jag missuppfattat näringsvärdena för olika produkter. Eller är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater?

    1. Hej! LCHF och sötpotatis passar inte så bar ihop. Vissa av recepten är är mer Paleo-inspirerade och detta är ett sånt exempel. Så äter du LCHF har du helt rätt; skippa sötpotatisen 🙂

  3. Brysselkål har bra med vitamin C, dock så försvinner all vitamin C när du hettar upp brysselkålen då vitamin C är mycket värmekänslig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*