Nu börjar det jag anade skulle ske att hända.

På instagram, Facebook och i mailkorgen får jag frågor om hur många kalorier mina recept innehåller.

Jag trodde vi slutat räkna kalorier. Eller i alla fall hade vi det tills 5:2 kom in i bilden. Tråkigt. Och tragiskt när man tänker på alla unga tjejer som nu ser det ok att banta.

Men hur kan jag förespråka 16:8 då?
Denna typ av periodisk fasta har inget att göra med kalorier. Jag kör 16:8 för att förbättra mina träningsresultat och få ordning på mina hungerkänslor, inte för att gå ner i vikt.

Och när man ser man ser denna typ av annonsering:

5:2

…då tycker jag inte 5:2 handlar om ett hälsosammare liv, utan om att ersätta mat med dåligt pulver för att gå ner i vikt. Och de flesta som använt sig av pulver/svält/bantnings-metoder tidigare vet vad det resulterar i.

Så nej, jag kommer aldrig ange kalorier i mina recept.

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

27 kommentarer

  1. Det är just därför du har den grymmaste bloggen .. du har sunt förnuft o fingertoppskänsla kvar ! hejja dig !

  2. Det är därför jag inte testat 5:2-fastan, jag vill INTE börja räkna kalorier igen, något som har varit så befriande sedan jag började äta LCHF-kost för 2,5 år sedan.

  3. Jag slutade räkna kalorier för länge sen. Jag har oxå slutat haka upp mig på kolhydraternas vara eller icke, utan väljer det jag mår bra av och vad som funkar för mig. Ibland blir det för många förbud tycker jag. Jag försöker se nya “dieter”, recept och annat som inspiration :-)
    Sitter och funderar på om jag ska anta veckans utmaning eller inte….

  4. Instämmer till fullo. Testar också 16:8 och det är förvånansvärt eneklt att kombinera med familj och vardagsliv. Att det sedan skulle ha en sådan fantastisk effekt på sockersuget och hungerkänslorna had jag aldrig trott. Hjälper mig massor att kontrollera sötsuget :-)
    Tjingeling!
    Anette

  5. Först vill jag tacka för en givande blogg och tycker att du är en mycket inspirerande person :) jag har aldrig testat 16:8 dieten och du säger att du presterar bättre i din träning, på vilket sätt? Får du mer energi för resten utav dagen? Dricker du kaffe/te på morgonen? Ha en fin dag!

  6. HEJA!!!
    Jag är så förbannat trött på kcal-värden, och även makrofördelning. “Bara 300 kcal och 3 gram kolhydrater”. Jag själv väljer ut dom råvaror jag mår bra av, tillagar mat, och äter så att jag blir mätt.
    Även om jag själv inte är ett fan av 16:8-fasta (skadad stressad kropp, gamla ätstörningar, så för mig blir det bara fel), så tycker jag den är bättre som du själv säger. Man äter inte, man fastar, och räknar inte upp till dom ynka 500 kcal.. “Idag landade jag på 497 kcal – BRA”. Tänk på felmarginalerna när man väger, och att det råkar vara 520? Folk går ju i taket för det.

    Nä. Heja dig!

  7. Hej ! Har slutat med 5:2 denna veckan , höll på i 2 månader gick inte ner ett gram. Äter alltid enligt en något liberal Lchf-kost och fortsatte med detta under 5:2 månaderna också. Har även testat 16:8 utan resultat Så nu äter jag mina 4 mål om dagen igen.

  8. Bra fortsätt med det! Gjorde ditt recept på stekt vitkål med chili, ingefära och vitlök. Så himla gott! Min nya favoriträtt numera! :-)

    Trevlig helg.
    /Kramisar T

  9. Jag har inget emot att räkna kalorier en dag per vecka om jag kan äta fritt alla övriga dagar, och ändå få flera av samma hälsofördelar (inte bara viktminskning) som de som äter lågkolhydrat-kost. Jag har kört 1:6, alltså 1 fastedag per vecka, i 8 månader nu, och för första gången i mitt vuxna liv fått de fysiska förändringar jag alltid har velat ha! Jag har tappat både i fettvikt och i omkrets. Mitt BMI har gått ner från över 22 till 20,4. Jag var vältränad innan, men nu är jag vältränad och smal. Inget fel med det! Men man ska INTE köra fastedieter med hjälp av Nutrilett! Det är alltid fusk och onödigt att ersätta mat med pulver. Om man faktiskt läser 5:2-litteraturen så står det med all önskvärd tydlighet att man ska undvika kolhydrater och bara äta “rena” livsmedel under fastedagarna.

    1. Man behöver för övrigt inte räkna såvärst. Jag äter ungefär likadant varje fastedag. Äggröra och frukt till frukost, buljongsoppa vid lunch och lax eller makrill med tomatsky och grönsaker efter träningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close