”kokosnötsskålar”

Imorse var min plan att gå en snitslad 8,7-runda i mina fivefingers. Jag har inte spungit i dem ännu, utan bara gått. Men efter 500 meter kände jag för att springa. Ni som följer bloggen vet att jag aldrig känner för att springa.

Så det var lika bra att ta tillfället i akt. Och jag sprang hela rundan. Stockar, stenar, rötter och nästintill osynliga stigar gjorde att jag inte kunde hålla något vidare snabbt tempo, men jag hade kunnat springa en mil till. Lätt.

Det största skillnad jag märkte från att springa med “vanliga skor” var hållningen. Min hållning var mycket bättre nu. Sprang inte alls lika framåtlutad som jag brukar. Det kändes som jag andades bättre och andra andningen kom nästan direkt.

Sen sprang jag ju extremt sakta, så det spelade säkert in. Men hållningen var absolut mycket bättre. Och att springa på stigar är mycket roligare än på en tråkig väg.

Detta kommer jag göra om!

20130831-163620.jpg

20130831-163806.jpg

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

11 kommentarer

  1. Det är svårt att “bara” gå i ett par five-fingers i skogen – man bara måste springa!! Så härligt!

  2. Skogen är bäst, oberoende av vilka skor man har. Har lyckan att bo på landet och grannen har ridskola, bara att välja en av deras upptrampade stigar i skogen. Så härligt och oftast en lagom lång runda. 🙂

  3. …och; ju tunnare sula desto bättre hållning och löpsteg. I alla fall för mig. VFF FTW! (övar helt barfota på slätt underlag…då är isättningen som mjukast).

    1. Barfota! Det får bli mitt nästa mål. Har inte alls ont i benhinnor etc. som alla sa att jag skulle få om jag inte började lugnt. För vem börjar lugnt?! Känns kanon och SÅ mycket roligare att springa! Vart springer du barfota? Asfalt eller grus?

      1. Har börjat på asfalt…får gå på gruset när jag känner mig mogen. Maken och jag brukar ta barfotaturerna längs Almenäsvägen…bra på cykel-/gångbanan där…

  4. Det är nog bra att välja skogen och inte asfalt i “femfingers”, för stor belastning på ryggen annars.
    kikkisandstrom.se

  5. Härligt! Bra jobbat!
    Jag undrar dock vilken app du använder när du mäter dina rundor?

    Tack för en superbra blogg Cecilia! Jag läser varje dag! 🙂

    Kram T

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*