Det pratas väldigt mycket om fasta nu. Känns som kvällstidningarna skriver om det på löpet nästan varje dag. Och det går ofta under benämningen “Dieten”. Jag tycker det borde heta livsstilen.

Jag får väldigt mycket frågor om fasta, så här kommer lite info och mina åsikter:

 

5:2
Du äter vanligt i 5 dagar och fastar i 2 dagar. Men man fastar inte helt, utan äter 500-600 kcal per dag under 2 ej sammanhängande dagar per vecka. Resten av dagarna äter man “som vanligt”. Problemet med 5:2 är just det faktum att man äter “som vanligt”. Detta är en bra metod om man vill gå ner i vikt, men många utnyttjar det faktum att man kan äta som man vill resten av dagarna. Och då blir det oftast ännu mer skräp än man äter i vanliga fall, för att väga upp de tråkiga fastedagarna. (Nu säger jag inte att det är så för alla.)

Jag hade absolut rekommenderat någon med en sund inställning till mat och några kilos övervikat att testa 5:2. Men äter man osunt och har som mål att gå ner några kilon genom att dra ner på kalorierna 2 dagar i veckan, tycker jag man borde se över sin vanliga kosthållning först.

16:8
Under 16/8-fasta äter man 8 sammanhängande timmar under dygnet och fastar resterande 16 timmar. Vanligast är att man äter mellan 12-20 och fastar under natten fram till nästa morgon. Jag förespråkar lågkolhydratskost tillsammans med 16:8. Blodsockret ligger på en jämn nivå, och det blir betydligt enklare att hålla sig inom sitt ätfönster. Skräpmatsbeteendet kan man självklart hitta hos 16:8-utövare också, men med tanke på att man fastar varje dag blir det så gott som omöjligt att fullfölja under en längre period.

 

Så vilken metod är bäst?
Ingen metod är dålig. Det är valet av mat som gör att det kan bli dåligt. Man ska inte se fasta som en diet utan som en livsstil, och ett sätt att få ordning på sina hungerkänslor och på sitt leptinsignalsystem.

Vilka livsmedel ska jag utesluta? 
Jag tycker alla ska utesluta spannmål och raffinerat socker, samt försöka äta så lite tillsatser/e-nummer som möjligt. Oavsett vilken metod/diet/livsstil man håller.

En av de vanligaste frågor jag får är: “kan jag dricka light-läsk under fastan, det innehåller ju inga kalorier?” Visst kan du göra det, men om du vill göra din kropp en tjänst med hjälp av fasta, varför då samtidigt fylla den med skit?

 

Tidigare inlägg: Så lyckas du med periodsik fasta.

 

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

19 kommentarer

  1. Håller helt med dig! jag har kört pf 16/8 nu i snart en månad och det funkar kanon!
    Ingen hunger eller sug, och skönt att slippa fixa frukost som jag aldrig ens varit särskilt förtjust i ;)

  2. Jag har kört 16/8 sedan januari och nu går jag över till 5:2 och tycker att det är spännande.
    Jag fastar två dagar enligt 5:2 och kör 16/8 övriga dagar och äter så sunt jag kan enligt lchf/paleo. Hoppas att det ska ge en skjuts och göra att några kg trillar av :)

  3. Jag gör liksom Martina, en kombination av 16:8 och 5:2 sedan ett par veckor tillbaka.
    Måndag och onsdag är fastedagar, då äter jag bara et mål, middag (LCHF).
    Tisdag, torsdag och fredag kör jag 16:8 (äter mellan 12 och 20, LCHF).
    Helgen äter jag med familjen frukost, lunch och middag (LCHF).
    Jag håller hyfsad koll på kaloriintaget via appen Fat Secret, funkar bra. Om några veckor kan jag nog släppa det.
    Jag har blivit av med sommarkilona och märker att jag äter lite mindre portioner de andra dagarna också. Jag kan äta SJUKT mycket och äter ofta för att det är gott. Inte för att jag är hungrig… Så detta passar mig, än så länge. Får se hur länge jag kör på såhär.
    16:8 har jag hållt på med ett år, men lagt till 5:2 de senaste 3 veckorna. LCHF i snart 2 år.

  4. Jag är nyfiken på detta tack vare att jag började läsa din blogg. Om man kör 16:8 så har jag förstått att man får dricka vatten, te och kaffe innan.. men jag vaknar i regel hungrig och kommer nog vilja bita huvudet av närmsta person runt 11 snåret (men kommer inte kunna träna först 12 och då borde mitt “ät window” börja först 13.00 – alltså 7 timmar vaken utan mat om jag går upp 6) Får man dricka buljong? Eller ha kokosolja i kaffet??

  5. Enligt dokumentären (såvitt jag minns, Eat, fast and live longer, dvs) åt deltagare i en studie (om varannandagsfasta) mer under ät-dagarna än vanligt, men bara ca 25% extra i snitt. De orkade alltså inte äta så mycket att det vägde upp “näringsförlusten” under fastedagarna.

    Vidare spelade det inte någon roll när det gällde risk för kardiovaskulära sjukdomar vad man hade för kaloriintag under ätdagarna. Som jag förstod det sjönk den oavsett ät-dag-vanor.

  6. Hur mycket är det egentligen ok att få i sig utanför sitt ätfönster om man kör 16:8 (och LCHF)? Jag har inga problem med att skippa frukosten, tvärt om, men att skippa morgon- och förmiddagskaffet är svårare, och jag har rätt mycket mjölk/grädde i mitt kaffe…

  7. Hej! Har just “halkat” in på din blogg och här har jag suttit och läst nu ett tag :-) Har en fundering kring det här med 16:8 då jag själv kört med det en tid. När tränar du? Jag är en morgonmänniska och tränar helst på morgonen, och oftast blir det på tom mage då jag äter lunch vid 11.30-tiden (äter alltså mellan 11.30 och 19.30). Är detta vettigt? Är det OK att träna på tom mage?

    H. Maggan

  8. Hej.
    Jag har ca 40 kilo att bli av med. Mitt mål/önskan är att gå ner MINST 20 kilo till min 30-årsdag 5 Juli 2014.
    Hur mycket går man ner på denna ”diet”/livsstil?
    Min hjärna har så förbannat brottom :(

    HJÄLP!

  9. Hej
    Jag jobbar nätter och ska minska i vikt enl läkaren.Kan jag dricka protein drink o kaffe ca vid kl 03 .Då är jag som mest hungrig/trött om jag vill köra 16:8 metoden???
    Hoppas på svar
    Pia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close