”kokosnötsskålar”
nötter lchf

I ett tidigare inlägg efterlyste jag era tips för att få barnen att äta mer grönsaker. Tack för alla bra tips! Mina barn är hopplösa med grönsaker, och jag har försökt med allt. Eller nej, kanske inte allt…

 

Här kommer några av alla tips:

• Jag ställer fram i skålar på bordet, blandar inte och så får barnen ta om de vill.

• Jag har alltid serverat grönsaksstavar före maten

• Ett trick jag kör med är att blanda i så mycket grönsaker jag kan i maten så de inte syns. Mixar grönsaker som jag blandar i tex köttfärssåsen. I smoothies brukar jag slänga med bladspenat osv.

• Råsaftcentrifug! Kör äpple, rödbeta, grön o rödkål, morötter, persilja.

• Jag skulle ta med dom när jag handlar och be dom välja ut vilka grönsaker dom vill ha, låta dom hjälpa till att tillreda dom på det sättet dom vill ha det och sen kanske ha någon god örtkrydda som dom kan lägga på och någon god sås dom gillar som dom kan dippa i.

• Kanske sweet potatoes? T ex som ”chips” kryddade med lite salt och kanel!

• Mamma och pappa löste problemet genom att låta mig vara med och laga maten. På så sätt blev det roligare att äta maten för jag kunde säga “det här har jag lagat”

• Nått som brukar fungera är att garnera tallrikarna med grönsaker och duka fram en stund före maten. Sen säger man att det är mat och alla sätter sig vid bordet… Oftast brukar barnen bli lite rastlös och plockar i sig det man lagt på tallriken i väntan på maten.

• Vi häller flytande smör på grönsakerna, barnen älskar det!

• Ibland har jag gjort sås till maten på bara grönsaker, vatten och matfett som jag mixat.

• Smakexperiment. Vi gör lite lek av att man ska smaka och han får upptäcka att saker smakar olika beroende på vad man dippar eller blandar det i.

• Broccoli ser ju ut som små träd så vi brukar säga att det är dinosaurie mat. Barn älskar att vara dinosaurier!

• Annars så är gömmandet av grönsakerna i rätterna att rekommendera! Ett exempel som funkar finfint är zucchiniplättar: finriv först och mixa sedan till en helt slät massa, blanda med ägg (ev. bakpulver) och mandel eller kokosmjöl och stek som plättar! Servera med färska bär.

 

 

Jag får väl glädjas över att mina barn älskar nötter. Ibland kan man till och med lura ifrån dem lördagsgodiset i utbyte mot nötter. Det här med grönsaker får väl komma när det kommer. Om det nu kommer…

11 kommentarer

  1. Lugn, det kommer. Vi har haft det likadant. Men eftersom både jag och maken äter väldigt mycket grönt har vi bara fortsatt att ställa fram allt. Nu är de 7 år och ibland får vi säga till dem. Ät inte bara grönsaker. Mat också. Lycka till och fortsätt bara.. .

  2. Jag har helt enkelt tagit bort ris/pasta/potatis osv från kosten. Istället serveras grönsaker i olika former, sen får man äta det som bjuds. Lite pippligt i början men nu blir de glada av broccoli. Dessutom är det inte så roligt att bara äta en bit kött, fisk, kyckling. Den hårda vägen men har fungerat alldeles utmärkt!

  3. Nu är våra barn 17 och 15 år och de äter grönsaker utan att bråka 🙂
    Men när de var mindre så blev det ju gnäll vid matbordet som säkert hos många andra familjer. Jag la helt enkelt grönsakerna på tallriken och sa att smaka var man tvungen till. Om de sedan inte tog mer, gjorde vi inget väsen av det, utan lät grönsakerna ligga kvar på tallriken. De vande sig på något vis att de där grönsakerna fanns där och det tog inte alls lång tid innan de började pilla i sig lite mer och slutligen åt upp. Vi har alltid haft grönsaker till maten och det har funkat bra 🙂

    Bara att vara lugn, rida ut stormen och vara lite envis utan att det blir något tjat. Det ger sig om man är konsekvent och orkar :):)

  4. Jag har ofta gjort soppa innan maten. De äldre matvraken blir lite mätta. Det yngre får i sig grönsaker. De mixade med grädde eller kokosmjölk gick åt bäst. Går fortare än man tror. Både att laga och att vänja sig vid grönsaker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*