Hej då motivation. Hej frukt?!?

av Cecilia Folkesson

Jag vet att jag har varit över-exhalterad över min träning. Och varit så där jobbigt positiv, som man kan störa ihjäl sig på. Fullt medveten om detta, men det har verkligen känts så himla bra.

Tills idag. Världens pissdag. Träningen gick kass. Jag lipade av frustration. På riktigt, grät.

…vet inte om det kan ha att göra med att PT Jonas föreslog att jag ska börja äta lite frukt, vilket jag inte gjort på snart tre år. Inte en enda frukt. Och som jag nämnt tidigare; Jonas ord är min lag. För Jonas har lovat mig pull ups.

Och mer om fruktätandet snart.

 

Du kanske även gillar detta

37 kommentarer

Ella 19 juni, 2013 - 20:53

Har följt din blogg länge och inspirerats/gått ner i vikt/ börjat leva hälsosamt men samtidigt har jag insett att ska man kunna prestera på gymmet(lyfta tungt) måste man öka kolhydratintaget ( de rätta kolhydrater alltså). I övrigt följer jag dina råd och tips och tycker du är en stor inspirationskälla!

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 20:55

Då följer jag dina råd
nu 😉

Svara
Ella 19 juni, 2013 - 21:03

🙂 förresten vad tycker du om low carb brödet som finns ute på hyllorna nuförtiden? Är de Lchf godkända eller vill tillverkarna bara locka folk genom att kalla det för low carb?

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 21:13

De innehåller oftast vete, så inte bra. vete är inte LCHF (och inte hälsosamt) även om det står <5 gram kolhydrater på 100 gram. :)

Svara
Per Nissilä 20 juni, 2013 - 09:01

Håller med! Och dessutom innehåller ofta lågkolhydratsbröd gjort på vete, mer protein = gluten!

Emma 20 juni, 2013 - 09:33

Gluten har väl inget att göra med LCHF?

Ja, många undviker det, men många andra inte. Så Gluten är inget argument.

Lotta B 20 juni, 2013 - 07:10

Måste inte alls äta mer kolhydrater för att lyftantungt. Däremot så är det ett faktum att träningsresultaten inte går som en linjär kurva uppåt. Jag kan själv känna frustration över detta.

Svara
Hanna 19 juni, 2013 - 21:03

Hej!
Jag har ätit LCHF i lite mer än 2 år nu, de sista månaderna mejerifritt. Jag tränar crossfit cirka 4-5 ggr i veckan men nu senaste tiden har det känts som att jag inte blir ett dugg starkare. Pga detta så testar jag nu att äta nån frukt om dagen samt en portion kesella kvarg med bär varje dag utöver den andra maten. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att jag känner mig starkare. I början var det tungt pga att jag var så ovan att äta så mkt kolhydrater men nu känns det bra.

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 21:49

Spännande!!

Svara
Emelie 19 juni, 2013 - 21:38

Alla har vi sådana dagar. Tyvärr känns de extra tuffa när man har ett grymt flow. Men det kan bero på allt från hur vi sovit till vad vi ätit och druckit. Dock tacksam över att du delar med dig av att även en supermänniska som du har sådana dagar. Även sådant är grymt motiverande! Supertacksam för din blogg och allt du delar med dig av. Fortsätt kämpa 🙂

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 21:50

Åh vad gulligt! Tack 🙂

Svara
Anna-Carin 19 juni, 2013 - 21:43

Nej, nej! Inte alls jobbigt positiv! Inte alls störa ihjäl sig på! Jag tränar inte i närheten så fokuserat som du lyckas med, men ändå är du en inspirationskälla för mig med din entusiasm och får mig att vilja lite mer. Men nu när du börjar prata om frukt börjar jag känna mig sviken. Jag trodde vi tillhörde frukt-är-godis (=socker)- gänget. Nu blir jag förvirrad… Ge inte upp. Det måste gå att kombinera lchf och hård träning. Man behöver få ha en tung dag utan att ifrågasätta det, tänker jag? Och låta kroppen vila en dag om det känns motigt. Ta det lugnt, tänk och reflektera. Det är inte vad som händer idag eller den här veckan med kroppen som är det viktiga, utan vad du skapar för förutsättningar för din kropp den här månaden och dethär året av ditt liv! Styrkekramar till dig!

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 21:57

Jag tycker fortfarande frukt är godis. Jag kommer inte häva i mig bananer utan snarare ett ekolgiskt surt päron eller äpple om dagen, max. Jag har tränat så pass länge och inte uppnått de resultat jag vill, och nu när jag får hjälp med min träning och både jag och PT:n lägger så mycket tid vill jag verkligen ge allt jag kan för att klara mina pull ups. Om det så innebär att jag måste äta frukt. Det handlar om 8 veckor. Jag har svårt att tro att jag kommer äta frukt för alltid 🙂

Svara
Emma 20 juni, 2013 - 09:35

Tycker din PT att lowcarb är något bra?

Svara
Cecilia Folkesson 20 juni, 2013 - 10:01

Han tycker det är bra att utesluta spannmål ock socker.

Svara
LindaB 19 juni, 2013 - 22:09

Hej! Jag tror snarare på att fylla på med mat som hjälper musklerna att återhämta sig och som gör dig starkare. Funderar själv på att köpa nåt träningstillskott då det ibland känns som att kroppen är helt matt i flera dar efter ett hårt träningspass. Och så kanske du som jag är svag i lederna, handleder, axlar osv, och personligen tror jag aldrig att jag kommer kunna göra pull-ups. Har du nåt bra handledsstöd när du tränar? Kanske kan hjälpa till lite !? Och så en petitessgrej…När man läser en “artikel” på din sida och sen vill läsa kommentarerna så måste man gå upp igen och klicka, och så ner igen =) Skulle det kanske gå att lägga kommentarraden längst ner? =))) Kram!!

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:00

Hej! Känns som jag inte kan få i mig tillräckligt med mat. Äter massor redan! Jag har inga handledsstöd eller annat när jag tränar. Borde kanske ha…

Tack för tipset med kommentarerna. Ska se om detta går att fixa 🙂

Kram

Svara
Patrik 19 juni, 2013 - 22:50

Fortsätter det så där är det väl snart medelhavskost som gäller?

Svara
Cecilia Folkesson 19 juni, 2013 - 22:54

Alltså jag tänker inte bli fruktätare nu. Jag kommer ev äta något stackars päron då och då under resterande åtta veckor av min schemalagda träning 😉

Svara
Marie 20 juni, 2013 - 05:45

den lilla mängden frukt du tänker äta kan väl inte göra nån positiv skillnad?
Då kan du lika gärna stå över o äta mer av det du redan äter idag, så känns det nog mentalt bättre oxå 🙂
Kram o lycka till, du är såååå bra!

Svara
Cecilia Folkesson 20 juni, 2013 - 10:02

Vi får testa och se, Man vet inte innan man har provat 😉

Svara
Per Nissilä 20 juni, 2013 - 09:16

So what? Är LCHF en religion som ej får ifrågasättas? Resultat är väl vad som räknas? Inte dogmer.

Svara
Sandra Börjesson 19 juni, 2013 - 23:10

Jobbar i friskvårdsbranschen och många jag känner som kör crossfit har börjat äta mer enligt paleo och känner att dem blir mycket starkare och orkar mer. Kanske är precis det du behöver – den sortens energi! Jag äter en blandning av Paleo och LCHF- hur det nu går ihop, men ja i princip en lågkolhydratskost utan gluten och socker fast jag äter frukt och bär (Så, ja fruktsocker). Någon gång i veckan äter jag en glass eller annan efterrätt (om jag är sugen) och så har jag ätit i ett par år. Funkar kanon! Inspirerande att du vågar lyssna och beredd på en förändring i din kost för att uppnå ditt mål. Det betyder bara att inget är skrivet i sten och saker och ting kan förändras – å det är väl tur det, annars hade hela Sveriges befolkning ätit enligt tallriksmodellen ála -79 😉

LYCKA till med ditt/dina mål!

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:03

Åh, tack!! Jag äter ju redan en blandning av lchf och paleo. Lchf utan mejerier och paleo utan frukt. Nu blir det lite frukt 🙂

Får testa om detta hjälper. Gör det inte det är jag gärna utan frukten. Men vad gör man inte för att uppnå sina mål? 😉

Svara
Per Nissilä 20 juni, 2013 - 09:09

Man kan ju äta kolhydrater och ändå vara “low carb” i förhållande till en standard/tallriksmodell-diet. Personligen skulle jag nog lägga till så kallad “safe starch”. Speciellt efter träning! Det finns ett optimalt intag av glukos. Äter man mindre än detta måste kroppen tillverka glukos av protein. Äter man mer så blir överflödet till fett. Håller man sig inom det optimala intaget så får man ingen av “biverkningarna” tror jag. Efter att ha ätit low carb/paleo i ca 1.5 år så började jag lägga till runt ett halvt kilo potatis per dag och gick då ner ytterligare 5 kilo och kände mig piggare. Kände även att jag sov bättre. Att experimentera på sig själv är roligt! 🙂 Kolla in Perfect Health Diet av Paul och Shou-Ching Jaminet!

Svara
Cecilia Folkesson 20 juni, 2013 - 10:06

Bra skrivet!

Svara
Per Nissilä 20 juni, 2013 - 18:37

Tack 🙂

Svara
emelie 20 juni, 2013 - 10:28

Jag tror inte alls att frukt är någon fara och själv äter jag frukt ibland utan några problem. Men nått päron är ju bara runt 10-15 kh extra så jag tror inte det skulle göra en jätteskillnad för din prestation, jag tror mer på att öka på rotfrukterna och mer kolhydratsrika grönsaker. Min favogrönsak med relativt högt innehåll av kolhydrater är ugnsrostad butternutsquash.

Som sagt så tror jag personligen inte att frukt är något dåligt så länge man är frisk och inte förstört sin metabolism eller blivit sockerberoende. Det finns ju faktiskt folk som äter mestadels frukt och rotfrukter utan några metaboliska problem och västerländska sjukdomar, paleolitisk kost varierar väldigt mycket, huvudsaken man väljer rätt råvaror och prövar sig fram till vad som passar.

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:03

Amen på det 😉

Svara
Shira 20 juni, 2013 - 11:58

hej! Ett tips är att gå på fineli och kolla fruktos halten i olika frukter. Vad jag förstår är ju den värsta boven. Tydligen är granatäpple & guava de som ligger lägst. 🙂 lycka till med dina pullups!

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:04

Tack! Och tack för tipset!

Svara
Viktoria Thonäng 20 juni, 2013 - 18:31

Frukt är bra tycker jag och jag funkar då inte utan bra kolhydrater. Robb Wolf, gurun inom paleo, menar att vi med fördel kan äta frukt kvällstid då det gynnar vår kroppssammansättning och får oss att sova bra, vilket ju är bra ur återhämtningssynpunkt. Om man har hållit igen på kolhydrater och börjar äta det igen är man dock väldigt “kolhydratkänslig” och kroppen får lätt ett insulinpåslag. Robb Wolf är ju också den person som lanserade den så kallade periodiska fastan som jag vet att du kört. I den frågan har han dock svängt och menar att det inte är så bra trots allt. Speciellt inte för de som tränar intensivt. I sin senaste podcast sa han uttryckligen “I really scopped everyone on that”. Men vad vet jag. Jag tror att man måste experimentera och se vad som passar för en själv och vad som fungerar under en tid är sannolikt inte vad som kommer fungera under resten av livet. Lycka till i testandet med frukt.

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:05

Tack!

Svara
Nadja Eleonora 22 juni, 2013 - 12:56

Jag tror inte att frukten spelar någon roll alls! Frukt har hög halt av fruktos ock glykos, likadant med honung och bär! Skillnaden är bara mängden!
Vad många glömmer är att kosten på stenåldern varierade väldigt beroende på vart man bor (och också beroende på sesong. Inuiter och samer levde på övervägande kött/ fisk och till viss del fett, ibland bär. På Kitava för att ta ett känt exempel levde folket på övervägande kolhydrater (ca 75%) och mådde lika bra. Det som däremot nämns är att efter ca 30 så minskar koropsvikten något (tvärt emot här!) vilket borde även innebära viss styrka. Min teori är att om man inte är uppväxt på en särskild kost så får ju kroppen svårare att anpassa sig till förändringar allt eftersom man åldras.
VILL DU INTE äta frukt så tycker jag att du ska skita i det! Jag tror inte att en frukt spelar någon roll! Vill du äta frukt så gör inte en någon gång ibland någon roll! GÖR DET SOM KÄNNS BäST FÖR DIG!!!!
Kram!

Svara
Cecilia Folkesson 23 juni, 2013 - 21:07

Så sant! Men jag känner att det är värt att testa. Om jag inte testar vet jag aldrig om det gjorde någon skillnad. Och just nu handlar det BARA om att fixa mina pull ups. Sluta med frukt kan jag göra sen 😉

Kram

Svara
Nadja Eleonora 24 juni, 2013 - 09:09

Ja men vad bra! Då kanske motivationen är påväg till baka nu?
Som jag skrev- jag tror inte det spelar någon roll vilket du gör, det ligger nog mer i huvudet/hur du känner 🙂

Svara
Petra 8 juli, 2013 - 11:18

Har ätit lågkolhydrat i många år pga IBS. Har tydligt märkt att träningen går sämre om jag går FÖR kh-lågt och det är INTE omställningsbesvär. Har provat att lägga till 50-max 100 g kh på kvällen, efter kl.18, i form av frukt, lite potatis/rotfrukter, bär, nån glass ibland, ja vad som passar. Det fungerar MYCKET bättre- sover bättre, tränar bättre, känner mig lite gladare. Håller igen kh dagtid, då är det protein och fett som gäller (o kör pf för det passar mig så bra..), annars får jag sug. På kvällen tar jag inget extra fett. Har läst mycket på Robb Wolf sida och det känns som om han vet vad han pratar om.. Lycka till!

Svara

Skriv en kommentar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More