”kokosnötsskålar”
d vitamin

Äntligen lite vår! Sitter ute i solen och lagrar D-vitamin!

April april! Under vinterhalvåret, som detta faktiskt räknas som, även om folk går klädda som om det vore sommar, får inte kroppen tillräckligt med D vitamin genom solen. Solen måste stå i minst 45 grader för att du ska kunna bilda D-vitamin. På vinterhalvåret då solen står lägre, filtreras det mesta av UVB-strålningen som behövs bort av atmosfären.

Några fördelar med D-vitamin:
​- Starkare benstomme
– Förbättrar upptaget av mineraler
– Bakteriedödande och för immunförsvaret
– Bra mot leverproblem, förstoppning och närsynthet
– Förbättrar insulinkänsligheten och minskar risken för diabetes typ 2
– De senaste åren har visat att D-vitamin också kan hjälpa till att skydda mot cancer, MS och psykiska sjukdomar som schizofreni och depression.​

4 kommentarer

  1. En liten fundering som kanske är jättedum 😉 men ska man fortsätta att äta d-vitamin på sommaren? Ska man dra ner eller äta som vanligt?

    1. Bra fundering! Jag äter D-vitamin på sommaren också, men halva dosen. För att få i sig tillräckligt med d-vitamin genom solen så måste huden va bar, utan solskyddsfaktor, och när solen står som högst. Känns inte som om sverige erbjuder dessa förutsättningar ens under sommarhalvåret. Så jag tycker ät hela året 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*