”kokosnötsskålar”
äta periodisk fasta

När jag kör periodisk fasta äter jag mellan 12:00 och 20:00. (Man kan justera tiderna som man vill, men det är viktigt att man äter och fastar under samma tider varje dag.) Där emellan äter jag inget och dricker bara kaffe och vatten.  Jag gillar idén att äta ordentligt när man väl äter. Det gör jag nu. Och eftersom jag äter lågkolhydratskost hinner jag inte bli hungrig så snabbt efter jag har ätit, vilket är en fördel.

Jag kombinerar träning med periodisk fasta, och då är det viktigt att äta efter man tränat. Ex; träna när fastan nästan är över (i mitt fall 12:00) och ät direkt efter. Eller träna kväll och ät sista måltiden efter träningen. (Runt 20:00 i mitt fall) Tränar man i samband med  fasta kan det vara bra att ta aminosyror (BCAA) innan. Finns här

 

Så här funkar periodisk fasta:
• De åtta timmar man äter i kombination med träning ska ge muskeltillväxt.
• Under de 16 timmar man fastar förbrukas överskottet.

 

Några tips:
Dela upp dina måltider hur du vill under de åtta timmar du äter, tex: 2 stora mål mat eller ett stort och två små. Det viktiga är att man bara äter under åtta timmar och kör samma tider varje dag.

Tränar man i samband med periodisk fasta är det viktigt att äta det största målet mat efter träningen. Har man svårt att äta direkt efter kan kan köra med proteinpulver och sen mat. Jag gillar Holistics. Innehåller inget socker, sötningsmedel eller artificiella smakämnen. Finns här

 

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?
Många undrar just detta. Styrketraningsprogram.net skriver detta, vilket jag tycker borde vara en logisk förklaring:

“En periodisk fasta är inte svält. Dagens människor är bortskämda och borde lära sig att slå ihjäl sin egen mat och bära hem den. Rent utvecklingsmässigt vore det katastrof om människor skruvade ner kroppsfunktioner efter en kort tid utan mat. Då försämrar man ju sin egen förmåga att fixa ny mat.

Förbränningen går ner efter omkring 60 timmar. Det är alltså en oerhört lång tid utan mat som krävs för det.  I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen går upp marginellt under första två dygnen utan mat. Det tycks även ske för vilande individer.

Rent överlevnadsmässigt är det logiskt. När man är utan mat behöver kroppens funktioner skruvas upp. Då ökar man chansen att fånga mat. Det är åtminstone mer logiskt än att det motsatta skulle ske.”

 

Mitt resultat efter 12 dagars periodisk fasta:

 

periodisk fasta

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

18 kommentarer

  1. Och det kanske är viktigt att lägga till att det inte är någon snabbfix för viktnedgång. Jag äter så plus att jag lägger in två hela dagar av fasta (eat-stop-eat) varje vecka och snittvikten är den samma. Men vinsten vad gäller pigghet är enorm! Dessutom har min “fixering” vid att ständigt äta försvunnit. Känns som en lättnad att inte behöva leva efter frukost-mellis-lunch-mellis-middag-kvällsmålslistan längre.

  2. Maria , jag äter så + 2 dagar av fasta …vad menar DU med det ??? Äter du LCHF och 2 dagar periodisk fasta / vecka ??

    Cecilia du har ju ätit 12 dagar enl. bild ovan ,hur länge kan du äta /fasta ?
    Är det under en peiod eller äter du alltid så ?
    mvh. Lotta

  3. Hmmm, så åt jag jämt förut utan att veta att det var periodisk fasta 🙂 I och med att jag aldrig åt frukost så blev det ett rejält mål mat mellan 12-13 och sen ett till rejält mål efter klockan 18. Sen fick jag någon idé om att förbättra mina vanor genom att börja äta mindre och oftare. Typ frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag.

    Borde kanske gå tillbaka till det gamla och testa igen, var ju rätt bekvämt också äta rejält två gånger om dagen.

    1. Håller med! Just att slippa tänka på mat hela tiden. Äta när man är hungrig och tills man är mätt är perfekt 🙂 Sen kan ju det ta några dagar för kroppen att vänja sig om man är van vid en stor frukost
      / Cecilia

  4. Har försökt med fasta men håller på att dö av svält dagarna jag jobbar :p
    Går upp vid sex och går till jobbet där jag direkt dricker en kopp te och är superhungrig när klockan är 10-11 (har ett fysiskt jobb där jag är i konstant rörelse från 7-11.) Passar det inte för alla eller hur ska jag göra?
    Har fotbollsträning några kvällar i veckan till 21:00 så att flytta tiden funkar inte heller för man bör väl äta något efter träning?

  5. Jag menade att jag äter mellan 12 och 20 fem dagar i veckan medan jag under två dagar inte äter alls på 24 timmar. Som i går och idag. Då slutar jag äta efter kl 12 och äter inte förrän 12 nästa dag. Jag körde även fast mellan mån och tis.

  6. Vilket bra inlägg (vilket det alltid är på den här bloggen iof 🙂 Jag kör lchf (dock utan för mycket fett nu när det visat sig att mitt kolesterol låg skyhögt… 🙁 )
    Tillämpar öven periodisk fasta och äter vanligtvis mellan 16-19. Dock så tränar jag ibland zumba eller yogapass på kvällen och kommer då hem strax efter 21.00. Är det bäst att äta något då, mat/proteinpulver, eller kan man strunta i det om man ändå inte är hungrig?

    1. Äta efter träing tycker jag man alltid ska göra. Men ditt ätfönster verkar väldigt kort? 3 timmar bara? PF fasta förespråkar ett ätfönster på 8 timmar. Och alltid mat före proteinpulver 🙂

  7. Jag undrar hur det är med sötningsmedel (jag brukar ha en sukett i kaffet) “förstör” det fastan? Undrar även detsamma om snus?

  8. Hej!

    Jag har en fråga angående BCAA. Jag gillar generellt inte att stoppa i mig tillskott av något slag och vet sen tidigare att bland annat mjölk är rikt på just de aminosyror som BCAA innehåller. Om man ska hänge sig åt periodisk fasta och i stort sett alltid tränar på morgonen och inte vill klämma BCAA, är det så bra att man skulle kunna ta ett glas mjölk innan och efter träning istället? Känns för bra för att vara sant dock, misstänker att BCAA inte innehåller så våldsamt mycket energi.

    Tack för en fantastisk blogg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close