”kokosnötsskålar”
kostrådgivare cecilia folkesson

 

Här kommer lite mer frågor och svar. Jag har  inte svarat på de frågor som gäller personliga viktproblem/tips. Måste ha mer underlag och tid för detta. Jag kommer erbjuda detta senare i höst för er som är intersserade : )

 

Sara: Jag undrar hur du löser allt med träning, jobb osv med två små busungar?”
Svar: Det undrar jag också ibland… Vi hjälps åt hemma. Ofta tränar jag på morgonen, innan jobbet. Sen är prioritering A och O. Jag prioriterar en timma på gymmet när barnen har lagt sig istället för 1 timma framför tv:n. Många har som ursäkt: “jag har inte tid”. Men tiden finns alltid. Det är bara att börja prioritera : )

 

Anna: Jag läste inlägget om att använda mandelolja och ricinolja istället för ansiktskräm. Det tyckte jag lät bra och har inköpt mig det nu. Jag undrar bara vad ricinoljan gör?
Svar: Ricinoljan rengör. Även om man har vattenfast mascara så går det bort hur lätt som helst.

 

Rebecca: “Jag kör periodisk fasta, men om  jag äter hyfsat tidigt på kvällen så vill jag gärna ha något “snacks” senare, en kopp te och något ätbart till. Ex 1-2 rutor 90% choklad. Förstör chokladen min förbränning?”
Svar: Periodisk fasta går ut på att äta ex 8 timmar och fasta resterade 16. Så inga kalorier dessa 16 timmar. Te, kaffe, vatten funkar.) Läs mer om periodisk fasta här.

 

Ida: “Har en fråga gällande rutakutappen. Man kan ju ändra tiden på vila och aktivitet. Vad kör du på och hur lägger du upp det? (Hur ofta, svårighet mm)”
Svar: Jag varierar mellan 40-50 sekunder och vilar 15 sekunder. Jag kör 3 dagar och vilar 1 dag. Började med “Beginner”-övningarna tills jag fick 10 medaljer, sen vidare till de jobbigare. Läs mer om rut-akuten här eller följ på Instagram: #rutakuten

 

Malin, Christina: “Vet du om de finns någon shaker med få kolhydrater i?”
Svar: Ingen aning. De gånger jag äter proteinpulver kör jag Holistics Vanilj. Helt utan socker, sötningsmedel och artificiella smakämnen. Finn här.

 

Christina: “Brukar du dricka mycket proteinshakes? Tycker du det är bäst på mjölk eller vatten? Har du något tips på bra matlådor? Gärna saker som går att frysa in? (Är student så har inte råd att äta ute varje dag)”
Svar: Ang proteinshakes, kolla svaret ovan. När jag dricker det blandar jag med vatten. Massa onödiga kolhydrater i mjölk.

Den bästa och enklaste matlådan tycker jag är taco-gratäng, recept här. Gör den i långpanna i ugnen så får du massa matlådor. Ta gärna med lite sallad också. Och för dem som inte äter mejerier/kött: Kycklinggryta med kokosmjölk och broccoli/blomkål.

 

Caroline: “Hur mycket den övre gränsen är för g/dag kolhydrater i LCHF? Jag blir väldigt inspirerad av dig och din lchf mat, men har lite “fett” problem tror jag. Jag gillar inte feta såser som tex bea. Hur funkar det om man vill börja med LCHF, Alltså LCHF utan sås?
Svar: Gränsen för kolhydrater är väldigt individuell. Många som äter LCHF tror sig äta under 20 gram per dag vilket dom inte gör. 20 gram per dag innebär nästan bata kött/proteiner och fett. Väldigt lite grönsaker och mejerier.

Upp till 50 gram per dag är nog rätt normalt. Då finns plats för mejerier och grönsaker. Och gillar man inte feta såser så finns det fett i tex kokos, avokado, mejerier som rysk yoghurt och creme fraiche. Så visst går det bra utan såsen : ) Lycka till!

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

7 kommentarer

  1. Apropå fett tycker jag det är ganska intressant hur min smak har förändrats sen jag började med lchf. Fett känns mer och mer som den viktigaste delen av en måltid, och det är det som gör mig nöjd och mätt. Jag kan längta efter fett. =)

  2. Hej hej, tack för en bra blogg! Har två frågor om rutakuten… 1. Jag har android-appen och får inga medaljer men följer 3 dagar träning och 1 dag vila men hur många medaljer är det kvae, eller?,

  3. Hej, har två frågor om rutakuten… Har android-appen så jag får inga medaljer men följer 3-1 konceptet så vi är väl på elit övningarna men hur många medaljer är det kvar till slutet? Och hur hittar jag rutakuten på Instagram? Tack på förhand! MVH Annika

  4. Hallå hallå! Riktigt inspirerade blogg 😀
    Mina frågor lyder:
    Vad kör du som uppvärmning innan dina “WOD”?
    Och vad skulle du rekommendera för vikter för en som är nybörjare inom crossfit (vid tex. Thrusters)? Jag har nämligen ingen Box att gå till utan har tänkt att börja lite lätt på gymmet här hemma. Eller det kanske inte är rekommenderat att köra detta på egen hand, orutinerad?

  5. Hej! Jag undrar om du har testat några av de alternativa hårrengöringsmetoderna? (tex balsammetoden osv). Jag har sen i september efter tips här ifrån din blogg, börjat använda oljor till att rengöra och hålla balans i ansiktet. Detta fungerar väldigt bra och är nu nyfiken på att se på alternativ till håret! Har du någon erfarenhet kring detta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*