”kokosnötsskålar”

När dygnet har för få timmar….

Dåligt med uppdateringar, tråkiga inlägg. Jag vet. Jag har alldeles för mycket att göra för tillfället. Och jag får massa mail, och jag önskar att jag hann svara på alla. Så nu kör vi denna som en läsare föreslog:

“Skulle inte du kunna ha en “frågestund” som fjortistjejerna/dottern brukar ha på sina bloggar Där alla kan ställa frågor om träning och LCHF och hur du resonerar kring det :)”

Så fråga på! Det går bra att ställa frågor direkt i kommentarsfältet eller maila till cecilia@ceciliafolkesson.se

30 kommentarer

  1. Vad kallar man CrossFit träning som inte utförs på ett CrossFit center/box? Ibland känns det löjligt att ha ett varumärke som träningsform. 😉

  2. Hur ser du på att man äter enligt en “halv” lchfdiet? Alltså mindre kolhydrater än normalt, men ändå inte enligt en strikt lchfdiet. Eller kan man lika gärna äta enligt en vanlig kost då?
    Och är det verkligen bra att äta enligt en lchfdiet när man tränar väldigt hårt, typ som elitidrott? Jag menar att då behöver ju kroppen väldigt mycket energi.

  3. Kul med frågestund! Hur många pass kör per vecka? Bara CrossFit? Vad är det du pluggar? Exempel på en dags meny – vad äter du normalt en helt vanlig dag?
    Tack för bra blogg!!

  4. ok hemma crossfit, hur ofta och hur många pass eller hur länge, komb. med löpning? Hur ska jag göra?

  5. Min man äter gärna min feta lchf-mat,men vägrar släppa pastan,ris och potatis helt…hur funkar hjärnan/kroppen då? Kan han gå upp i vikt? Tror du att mina tonåringar kan ta skada av att äta min LCHF-kost samtidigt som de äter kolhydrat-kost i skolan? Får kroppen dubbla budskap?

  6. Hej!

    Roligt att följa dig i bloggen! Blir så inspirerad:)

    Jo det är så att jag har endel hederligt bukfett. vad är ditt bästa tips för att bygga upp kroppen i muskler och förbränna fett:) vet att man inte kan punktförbränna men finns det något knep för att få bort bukfett?

  7. Hur gör du med din ansiktsrengöring på morgonen? Jag använder mig av, precis som du, mandel- och ricinolja på kvällen men vet inte riktigt hur jag ska göra på morgonen då jag ibland tycker att jag känner mig torr om jag sköljt ansiktet med vatten.

    Tack för en väldigt inspirerande blogg!
    Jenny

    1. Jag arbetar som ekologisk hudvårdsterapeut. Smörj ansiktet med kallpressad olivolja INNAN du tvättar ansiktet, då skyddar du huden mot uttorkning.

  8. Hej! Otroligt inspirerande blogg! Hur äter resterande av din familj? Äter alla LCHF eller lagar ni olika mat? Vad äter dina barn?

  9. Hej! Tack för en bra blogg! Jag har ätit Lchf tidigare för att gå ner i vikt, vilket jag gjorde en viss period.. Sen när det blir semester så släppte jag allt o efter dt kommer jag inte igång! Jag är fortförande överviktig och min pojkvän som är personlig tränare tkr att jag ska äta efter det gamla hedliga mindre kalorier, bättre kolhydrater! Men jag har inte gått ner 1 gr på 2 veckor! Tror du att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig? Lchf är verkligen jättebra men jag har väldigt svårt att se det som en livstil..

  10. Äter du äpplen, apelsin, såna frukter? Om inte, varför. Jag kan tycka att yoghurtfrukost med en skål fet yoghurt med ett dussin nötter blir trist utan lite tärnat äpple.. är bär alltid bättre än sten/kärn-frukter?
    Vänliga hälsningar!

  11. Jag skulle också gärna vilja veta genom vilka du läst din utbidlning nu om kosten? Jag är själv inne på att välja en utbildning men vill kolla upp vilka som är bra / rekommenderas av andra…

    Tack för all inspiration du ger 🙂

  12. Faller du aldrig dit och har en “dålig” dag. Då godissuget är enormt? Eller chipsskålen är väldigt lockande? 🙂

  13. Hur hanterar du sociala situationer med mat, förvarnar du innan eller äter du det du vill av det som bjuds? Tack för bra blogg!

  14. Hej! Tack för superinspirerande blogg! Jag undrar hur du löser allt med träning, jobb osv med två små busungar? Jag har bara en (busunge) men finner det ack så svårt att pussla ihop allt. Har du hjälp av man och/eller dina föräldrar?

  15. Skulle vilja ha hjälp med något! Kör pf, äter mellan kl 12-20/22 beroende på när träningen på kvällen är.
    Om jag äter hyfsat tidigt på kvällen så vill jag gärna ha något “snacks” senare, en kopp te och något ätbart till. Förr har det vart 1-2 rutor 90% choklad.
    Min fråga!
    “Förstör” chokladen min förbränning?
    Vad ska jag annars äta som är bättre? Ostskivor, keso/grädde/kesella, kokostoppar utan socker/sötning? Hjälp mig snälla! Tusen tack.

  16. Tack för en inspirerande och bra blogg.

    Har en fråga gällande rutakutappen. Man kan ju ändra tiden på vila och aktivitet. Vad kör du på och hur lägger du upp det? (Hur ofta, svårighet mm)

  17. Hej!
    Brukar du dricka mycket proteinshakes? Tycker du det är bäst på mjölk eller vatten?

    Har du något tips på bra matlådor? Gärna saker som går att frysa in? (Är student så har inte råd att äta ute varje dag)

    Tack för en grym blogg!

  18. Hej,
    Jag har två frågor 🙂
    undrar först hur mycket den övre gränsen är för g/dag kolhydrater i LCHF?
    Jag blir väldigt inspirerad av dig och din lchf mat, men har lite “fett” problem tror jag 🙂
    Jag gillar inte feta såser som tex bea, jag är ingen sås människa alls faktiskt. Hur funkar det om man vill börja med LCHF, Alltså LCHF utan sås? 🙂 hmm.

    Tack för en bra blogg!

    Caroline

  19. Jag funderar lite på hur du gör när du är bortbjuden? Jag äter gärna någon form av liberal lchf, men som idag hos svärföräldrarna då det serverades vanlig lasagne. Hur hade du gjort? Jag känner mig lite oartig om jag skulle tackat nej, och hungrig var jag också… Men sen kom sötsuget som ett brev på posten, det är så sjukt tydligt.
    Du är grym iaf, jag är oerhört imponerad av din envishet!

  20. Hej! Väldigt inspirerande blogg!
    Jag har provat cirka en vecka med ricinolja/mandelolja för ansiktsrengöring som du skrivit om. Men jag har fått så otroligt torr hy på vissa områden, på samma gång som mitt hår blir flottigt när det hänger i pannan.. Har du något förslag på vad jag kan göra? Skulle inte vilja gå tillbaka till mineraloljorna..

  21. Hej! Tack för en bra blogg. Har läst en del om PF men inte riktigt fått grepp om hur man bör förhålla sig till kolhydrater. Förstår ju att effekten blir bättre av att äta enligt lchf,men är det givet att man ska utesluta/minska på kolhydraterna enligt PF?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*