”Julrecept-ebok”

Crossfit är djävligt jobbigt. Speciellt i början. Och speciellt när man förlorar mot andra. Tanken är att man ska tävla mot sig själv och bli bättre och bättre, men ändå. Men vem tävlar inte mot andra?! Nu har jag kört CrossFit i lite drygt 2 månader och älskar det. Jag tror det är variationen som gör det extra roligt. Och det faktum att man verkligen tävlar mot sig själv och för statistik på sina resultat. Jag ser väldig skillnad på mina resultat nu och för två månader sen. Vissa av övningarna klarade jag inte ens av, och nu står jag inte lika ofta och lipar med blodsmak i munnen för att jag inte klarar av en övning. Framsteg!

 

Detta är CrossFit
CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet. Människans värld är full av rörelser. Vi utför rörelser som stå, sitta, kasta, lyfta, putta, dra, klättra och springa helt naturligt. Vi har gjort detta sedan urminnes tider. De är en del av vår design. Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i CrossFit-träningspass.

Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del av CrossFit är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Det är sällan ett pass är längre än 30min.

Variationen i övningarna är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m. Läs mer på crossfitnordic.se

Några exempel på övningar:
Pull ups
Tuck jumps
Ground to overhead
Kettlebell swing
Wall ball
Deadlift

1 kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*