”kokosnötsskålar”
lchf bok

Många verkar fortfarande rädda för att det är fettet som orsakar höjt kolesterol. Här kommer lite utdrag från Doktor Dwight Lundell, världsberömd hjärtkirurg.

http://www.kostdoktorn.se/erfaren-hjartkirurg-om-vad-som-verkligen-ger-hjartsjukdom/

För er som inte “orkar” läsa hela texten:

• Utan inflammation närvarande i kroppen finns det inget sätt för kolesterol att ansamlas i blodkärlsväggen och orsaka hjärtsjukdomar och stroke. Utan inflammation, skulle kolesterol röra sig fritt i hela kroppen som naturen avsett. Det är inflammation som orsakar kolesterol att fastna.

• Inflammation är kroppens naturliga försvar för en främmande inkräktare såsom bakterier, toxiner eller virus. Inflammationscykeln är perfekt i sitt sätt att skydda din kropp från bakterie- och virusinkräktarna. Men om vi kroniskt utsätter kroppen för skada i form av gifter eller livsmedel som den mänskliga kroppen aldrig varit avsedd att hantera, uppstår ett tillstånd som kallas kronisk inflammation.

• De flesta av oss har följt myndighetens rekommenderade kost som har låg fetthalt och hög halt av fleromättat fett och kolhydrater, utan att veta var vi orsakar upprepade skada våra blodkärl. Detta upprepade skada skapar kronisk inflammation som leder till hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och fetma.

• Vetenskapen att mättat fett ensam orsakar hjärtsjukdom är obefintlig. Vetenskapen att mättat fett höjer kolesterolhalten i blodet är också mycket svag. Eftersom vi nu vet att kolesterol inte är orsaken till hjärtsjukdomar, är oron för det mättade fettet absurd idag.

Kolesterolteorin ledde till ”inget- fett”, ”låg-fetthalt”, rekommendationer som i sin tur skapade just den maten som orsakat en epidemi av inflammation.

4 kommentarer

  1. Superbra information, det kommer säkert finnas en och annan som ändrar uppfattning, efter att dom läst det här.

  2. Superduper inspirerande blogg! Började lite med LCHF innan jag vart gravid, tappade allt vad sötsug hette och sen fick jag en bebis i magen som gjorde att bara tanken på bacon, grädde och allt annat fett fick mig att kräkas lite extra. Nu ligger jag här med kulan, 5 veckor till BF, men 10 graviditetskilon och ca 20 kilo övervikt från innan det. Jag behöver massa inspiration (som om inte 30 kg räcker 😉 Mer tips på vägen?

    1. Tack!! skit i lchf:en tills bebisen är ute. Sen är det bara att köra. Börja med promenader och lägg till plankan efter ett tag när kroppen börjat återhämta sig. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*