Åh vad glad jag blev när jag var i matbutiken sist och hittade massa nät med brysselkål! Man glömmmer ju liksom av dem under resten av året. Och brysselkål är ju så bra och gott! Ett perfekt tillbehör istället för potatis och supergott att steka lätt och ha i salladen. Brysselkål innehåller dessutom nästan dubbelt så mycket C-vitamin som apelsiner. Ett bra val med andra ord!

Jag slängde ihop en ljummen stor grön sallad med qinoa och tahinidressing. Snabbt, enkelt, nyttigt och SÅ GOTT! Denna sallad innehåller protein från quinoa, bra fetter från avokao och massa nyttiga gröna grönsaker.

 

Matig brysselkål och quinoasallad

Brysselkål
ca 1 dl quinoa
Storbladig persilja, mycket!!
Avokado
Sockerärtor
Olivolja eller avokadoolja
Ärtskott

  1. Koka quinoa efter anvisningarna eller 1 del quinoa, 1 del vatten i ca 15 minuter.
  2. Dela brysselkålen och stek eller koka lätt.
  3. Hacka persiljan, skiva avokadon och blada ihop alla ingredienser.
  4. Ringla över olja och toppa med ärtskott

 

Matig brysselkål och quinoasallad

 

Tahinidressing

1 sked tahini [Annonslänk]
Citronsaft
Vatten
Salt + Svartpeppar

  1. Blada ihop tahini med citronsaft och en skvätt vatten.
  2. Späd ut med vatten till lagom konsisten.
  3. Smaka av med salt och peppar.

 

Fler recept med brysselkål:
Brysselkål med cashewnötter och rödlök
Brysselkål med vitlök och tamari

 

FÖLJ HÄR!

Gillar du sidan? Följ mig gärna på FacebookBloglovin’ eller Instagram

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

Skriv en kommentar

Close