Nu är det snart fredag och helg igen. Men dessa dagar behöver inte betyda onyttiga varianter av tacos, chips, stora skålar godis och sockerchockar. Här kommer mina 5 tips för en nyttigare helg! Och här hittar du min variant av nyttigare tacos.

 

1. Håll dig till lördagsgodis!

Detta gäller både barn och vuxna. Eller kör en annan dag om det passar bättre. Men att hålla godiset till en dag är något de flesta skulle må så mycket bättre av att införa!

 

2. Skippa att fika i tid och otid

Eller, du behöver inte skippa det helt, men gör ett nyttigt alternativ!

Läs mer:
Så blir du av med ditt sockersug
Nyttigare lördagsgodis – 3 recept
Nyttiga chokladbollar

 

3. Motion!

Helgen är en perfekt tid på veckan att få in träning. Har man som jag, ett hus fullt av barn, ta med hela familjen på en cykeltur, åt till en utomhus-hinderbana eller gå på en promenad mitt ut i skogen.

 

4. Skippa flytande socker

Många dricker enorma mängder socker. Saft, juice, läsk och alkohol… Dra ner på detta och ersätt med bra dryck. Vatten kan göras extra gott med färska örter och bär. Och byt sötsliskiga drinkar mot ett glas ekologisk cava.

 

5. Lägg extra fokus på maten

Lägg lite extra tid och energi på maten! När man är ledig har man mer tid och bättre förutsättningar att både laga och äta bättre mat. Börja dagen med en bra frukost, gör ett långkok och fixa matlådor och förbered för kommande vecka!

Hur brukar din helg se ut? Lika nyttigt som på veckorna? 

 

Gillar du sidan? Följ mig gärna på Facebook, Bloglovin’ eller Instagram

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

3 Kommentarer

  1. Alltså det där “unna sig”träsket är farligt! Jag får fortfarande kämpa med sötsuget efter semestern (!) då det blev lite väl mkt sött (även att set söta mest bestod av frukt eller hembakt på dadlar).
    Jag har diabetes typ 1 så problemet för mej är att jag kan bestämma mej för inget mer sött o hålla det men så får jag lågt blodsocker o måste äta nåt sött, då triggas ju allt igång igen! + att man vill äta upp hela kylskåpet med så lågt blodsocker!

  2. Tack för tips! Ska kolla det inlägget. Och det är ju som du säger, viljan måste finnas! Så jag ska verkligen bestämma mej! Kram

Skriv en kommentar

Close